سبک زندگی

بلعیدن «آدامس» واقعا چقدر خطرناک است؟

خرید فالوور از سایت اینبو

خوشبختانه، کسانی که به طور تصادفی یک یا دو آدامس را می‌خورند، مجبور نیستند هفت سال آن را در دستگاه گوارش خود تحمل کنند. هضم آدامس در بدن هفت سال طول نمی کشد. به گفته جولیا زومپانو، متخصص تغذیه در مرکز کلینیک کلیولند برای تغذیه انسان در اوهایو، “آدامس به مدت 40 ساعت به عنوان غذا از دستگاه گوارش عبور می کند و از طریق مدفوع دفع می شود.”

به گزارش فرادید؛ با این حال، این واقعیت باقی می ماند که ما آدامس را “آسیب” نمی کنیم. دکتر نانسی مک گریل، متخصص گوارش در مرکز پزشکی دانشگاه دوک می گوید: بدن ما آنزیم هایی برای هضم برخی از مواد موجود در لثه ندارد.

این بدان معناست که اگر آدامس را قورت دهید، همه آن را بیرون می‌ریزید، درست مانند پوسته‌های ذرت که به دلیل داشتن فیبر بالا و پوشش سلولزی که آنزیم‌های لازم برای تجزیه آن را نداریم، قابل هضم نیستند.

دکتر مک گریل می گوید: «مواردی وجود داشته که آدامسی را پیدا کرده ام که بیمار در حین کولونوسکوپی آن را بلعیده است. اما دوباره، احتمالاً این چیزی است که بیمار در 24 ساعت گذشته بلعیده است، نه چیزی که از هفت سال پیش باقی مانده است.”

آدامس از یک محصول مصنوعی به نام پایه صمغی ساخته می شود که حاوی مواد غیر مغذی مانند رزین ها، امولسیفایرها و نرم کننده هایی است که قابل هضم نیستند. با این حال، بدن ما قادر به جذب برخی از افزودنی های آدامس مانند شیرین کننده ها است.

بنابراین اگر بتوانیم آدامس هضم نشده را از طریق دستگاه گوارش عبور دهیم، آیا خوردن آن بی خطر است؟

دکتر مک گریل می گوید: «اگر یک یا دو تکه آدامس باشد، احتمالاً مشکلی وجود ندارد. به گفته مرکز کنترل سموم ایلینوی، مصرف مقادیر کم آدامس نباید مشکلی ایجاد کند، اما مقادیر زیاد آن می تواند باعث “استفراغ، یبوست، نفخ، درد یا تغییر در عادات روده” شود.

با این حال، در موارد نادر، جویدن آدامس می تواند باعث انسداد روده شود. البته اگر یک دفعه مقدار زیادی از آن را بخورد. به عنوان مثال، مقاله ای در سال 1998 در مجله Pediatrics گزارش داد که سه کودک پس از بلعیدن آدامس دچار انسداد مری یا روده شدند. حتی یک مورد انسداد راه هوایی فوقانی در یک نوجوان پس از بلع آدامس وجود دارد.

این انسدادها فقط در کودکان دیده نمی شود. گزارش موردی در سال 2020 در ACG Case Reports Journal داستان زنی 53 ساله را شرح داد که در کولونوسکوپی 30 تکه آدامس گیر کرده در سکوم، “کیسه ای در ورودی روده بزرگ” مشخص شد. نویسندگان این مقاله نوشتند: “ما معتقدیم که تشویق بیماران به دور انداختن آدامس به جای قورت دادن آدامس برای بیمارانی که روزانه مقادیر زیادی آدامس مصرف می کنند ضروری است.”

همچنین، بلع بیش از حد سوربیتول (یک الکل قندی که اغلب در آدامس‌های بدون قند یافت می‌شود) می‌تواند باعث مشکلات گوارشی (عمدتا اسهال) شود، زیرا آب را به داخل روده می‌کشد. دکتر مک گریل می گوید زمانی که او دانشجوی پزشکی بود، بیمار مبتلا به اسهال تشخیص داده نشده ای داشت که پزشکان پس از آزمایش های متعدد نتوانستند علت آن را پیدا کنند تا اینکه یکی از پزشکان سطل زباله ای پر از بسته های آدامس بدون قند را در کنار تخت او پیدا کرد. سپس بیمار به جویدن و بلعیدن مقدار زیادی آدامس اعتراف کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا