فناوری و تکنولوژی

بهترین جنگنده در نیروی هوایی آمریکا کدام است؟!

خرید فالوور از سایت اینبو

هواپیمای F-35 Lightning II لاکهید مارتین سال ها به عنوان آینده نیروی هوایی برای هر سه شاخه ارتش ایالات متحده مطرح شده است. این جت جنگنده با سه نسخه مختلف که منحصراً به نیروی هوایی، نیروی دریایی و تفنگداران دریایی ایالات متحده خدمت می کند، به معنای واقعی کلمه به بهترین ماشین جنگی چند منظوره جهان تبدیل شده است.

با این حال، وقتی صحبت از نبرد تن به تن می شود، همه می دانند که هواپیمای دیگری نسبت به F-35 برتری جزئی دارد. F-22 Raptor یکی از مرگبارترین جت های جنگنده ای است که تا به حال به آسمان رفته است، یک جنگنده برای همه شرایط آب و هوایی با قابلیت های پنهان کاری که با همکاری لاکهید مارتین و بوئینگ توسعه یافته است.

F-35 Lightning II یا F-22 Raptor؟  بهترین جنگنده نیروی هوایی آمریکا کدام است؟

مقایسه دو تا از جدیدترین و مرگبارترین جت های جنگنده آمریکا می تواند چالش برانگیز باشد و تلاش برای تصمیم گیری در مورد اینکه کدام یک در هر رده خاص بهتر است می تواند دشوار باشد. در این مقاله نگاهی عمیق تر به شباهت ها و تفاوت های گسترده بین F-35 Lightning II و F-22 Raptor خواهیم داشت.

F-35 Lightning II یا F-22 Raptor؟  بهترین جنگنده نیروی هوایی آمریکا کدام است؟

قابلیت های عملیاتی

از نظر عملکرد، هر دو F-35 و F-22 سرعت، برد و استقامت بالاتری را در اختیار نیروی هوایی ایالات متحده قرار می دهند، اگرچه در برخی مناطق یکی از دیگری بهتر است. یکی از عوامل کلیدی در عملکرد یک جنگنده سرعت آن است و در این بخش F-22 که مخصوص برتری هوایی طراحی شده است، برنده واضح آن است. قابلیت های سرعت F-22 در جدول زیر آمده است:

F-35 Lightning II یا F-22 Raptor؟  بهترین جنگنده نیروی هوایی آمریکا کدام است؟

به دلیل سرعت باورنکردنی آن، امروزه تعداد کمی از جت های جنگنده در آسمان وجود دارند که بتوانند F-22 را شکست دهند و آن را به یک رهگیر بسیار توانا تبدیل می کنند. با وجود قدرت برتر، F-35 Lightning 2 قادر به مطابقت با سرعت رپتور نیست و به حداکثر سرعت 1.6 ماخ می رسد، در حالی که حداکثر سرعت آن در سطح دریا کمی بیش از 1 ماخ است.

F-22 همچنین می تواند رقیب خود را در سرعت صعود شکست دهد، جایی که جنگنده می تواند 62000 فوت در دقیقه صعود کند. در مقایسه، F-35 فقط 45000 فوت در دقیقه بالا می رود. برای درک بهتر این دو عدد، باید بدانید که سرعت صعود بوئینگ 787 بین 2000 تا 3000 فوت پس از بلند شدن است.

F-22 به طور خاص به عنوان مرگبارترین جنگنده رزمی تن به تن در تاریخ هوانوردی نظامی طراحی شده است و قادر است با پیشرفته ترین جنگنده هایی که هر دشمنی می تواند بسازد مقابله کند. علیرغم عملکرد ضعیف خود از نظر سرعت و سرعت صعود، F-35 به فناوری رادارگریز قابل توجهی مجهز است که به آن اجازه می دهد در برابر جنگنده های غیر رادارگریز معمولی بسیار موثر باشد.

F-35 Lightning II یا F-22 Raptor؟  بهترین جنگنده نیروی هوایی آمریکا کدام است؟

بررسی اجمالی سلاح ها

از نظر سلاح و مهمات، F-35 بسیار تطبیق پذیرتر از برادر سریعتر خود است و می تواند تقریباً هر نوع عملیاتی را انجام دهد. در حالی که F-22 در نبرد هوایی نزدیک برتر است، انعطاف پذیری و تنوع عملیاتی بیشتر F-35 به آن اجازه می دهد تا برای اهداف بیشتری از جمله بازدارندگی هسته ای و عملیات حمله هوایی استفاده شود. به طور کلی، سه نوع اصلی ماموریت وجود دارد که F-22 قادر به انجام آنها نیست، اما F-35 به خوبی مجهز و برای انجام آنها طراحی شده است:

حمله هسته ای

عملیات ضد کشتی

عملیات تهاجمی هوا به زمین

اگرچه F-22 Raptor برای حمله زمینی بهینه نشده است، اما این بدان معنا نیست که به سلاح های موثر مجهز نیست. رپتور می‌تواند شش پرتابگر LAU-142/A برای پرتاب موشک‌های هوا به هوا فراتر از خط دید، همراه با دو جایگاه تسلیحاتی، که هر یک مجهز به یک پرتابگر LAU-141/A برای پرتاب موشک‌های ساید وایندر در هوا به هوا هستند، حمل کند. مبارزه کن .

اگر از رپتور برای عملیات زمینی استفاده شود، این جنگنده می تواند به بمب های خوشه ای نیز مجهز شود. با وجود ترس، F-22 هرگز در میدان جنگ مورد استفاده قرار نگرفته است و هنوز جنگنده دیگری را ساقط نکرده است.

F-35 نسبت به F-22 قادر به حمل سلاح های بسیار متنوع تری است و آنها را در مکان های خارجی یا جایگاه های داخلی حمل می کند. سلاح‌های حمله زمینی معمولی که توسط این جنگنده حمل می‌شود ممکن است شامل بمب‌های Paveway هدایت شونده لیزری و موشک‌های زمین به هوای SPEAR-3 باشد.

علاوه بر این، این جنگنده می تواند موشک های کروز JASSM و انواع سلاح های ضد کشتی را حمل کند. تهیه لیست کاملی از تسلیحات و مهمات قابل حمل توسط F-35 دشوار است و این جنگنده قادر به حمل و شلیک بمب های هسته ای گرانشی B61-12 است، سلاحی که می تواند توسط F-35 نیز استفاده شود. جنگنده های 15 و اف 16.

F-35 Lightning II یا F-22 Raptor؟  بهترین جنگنده نیروی هوایی آمریکا کدام است؟

آخرین کلمه

به طور کلی، ترکیب F-22 و F-35 تضمین می کند که نیروی هوایی ایالات متحده در بهترین حالت خود قرار دارد، به خصوص در مورد مقابله با هر نوع تهدید دشمن. تصمیم گیری اینکه دقیقاً از کدام یک از این دو جنگنده در یک موقعیت خاص استفاده شود، در نهایت به آنچه برای هر ماموریت نیاز است بستگی دارد.

رپتور بدون شک بهترین جنگنده رزمی تن به تن در حال حاضر در ناوگان هوایی ارتش های جهان است و از نظر قابلیت های رزمی هوا به هوا در رتبه دوم قرار ندارد. اگر جنگی بین ایالات متحده و کشوری که دارای جنگنده های رادارگریز است، کشوری مانند چین که دارای جنگنده Chengdu J-20 است، رخ دهد، F-22 جنگنده عالی برای مقابله با هر نوع تهدیدی است.

اما مدرن ترین نبردها جای مناسبی برای چنین جنگنده هایی نیستند و نبرد تن به تن چندان رایج نیست. در نتیجه، F-35 با قابلیت‌های عالی انتقال داده و فناوری همکاری پیشرفته، همراه با انعطاف‌پذیری عملیاتی منحصربه‌فرد، به جنگنده مناسب برای بسیاری از عملیات‌ها تبدیل شده است. اما اگر این دو جنگنده در مقابل هم قرار گیرند، می توان گفت که شکست اف-22 دشوارتر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا