سبک زندگی

بهترین ساعت خواب و بیداری در فصل پاییز؛ چرا در پاییز الگوی خوابمان تغییر می‌کند؟

خرید فالوور از سایت اینبو

بسیاری از مردم تعجب می کنند که در پاییز، زمانی که روز کوتاه تر و شب طولانی تر می شود، آیا ساعات خواب و بیداری نیز باید تغییر کند؟ نکته این است که ما باید بیشتر به دنبال زمان خواب و بیداری باشیم تا زمان خواب و بیداری. این به معنای خوابیدن در ساعت مشخصی از شب و بیدار شدن در ساعت خاصی در صبح است. هر شب و هر روز.

به گزارش سرگرمی روز، البته لازم به ذکر است که در فصل پاییز و زمستان به دلیل کوتاهی روزها و تابش کمتر نور خورشید، تغییراتی در الگوی خواب افراد ایجاد می شود. در این فصول به دلیل داشتن شب های طولانی و نور طبیعی کمتر، بدن باید هورمون ملاتونین بیشتری تولید کند تا به خواب فرد کمک کند. به همین دلیل، نظر متخصص این است که به جای اینکه نیمه شب یا هر زمانی که می خواهید بخوابید، به بدن فرصت استراحت و خواب چند ساعتی پس از تاریکی هوا بدهید. بسیاری از مردم روزهای کوتاه‌تر پاییز را بهترین فرصت برای بیدار ماندن طولانی‌تر می‌دانند. در حالی که نه تنها نباید زمان خواب خود را لمس کنید، بلکه حتی باید کمی زودتر بخوابید.

در هر فصلی بهتر است از 7 تا 9 ساعت بخوابید و معمولا بهترین زمان برای خواب بین 10 تا 23 شب است. این ساعات با ریتم طبیعی بدن هماهنگ است و به بهبود کیفیت خواب کمک می کند. در بهار و تابستان، به دلیل طولانی بودن روزها و نور بیشتر خورشید، افراد ممکن است دیرتر بخوابند و زودتر از خواب بیدار شوند. علاوه بر این، بدن ملاتونین کمتری تولید می کند و انرژی بیشتری در طول روز احساس می شود. به همین دلیل بهتر است در پاییز و زمستان نسبت به سایر فصول زمان خواب خود را تنظیم کنید و کمی زودتر از خواب بیدار شوید تا با شرایط نوری و تغییرات فصلی سازگار شوید.

در اینجا نکات مهم برای تنظیم زمان خواب پاییز و بیدار شدن از خواب آورده شده است:

1. زمان خواب:

بین ساعت 10 شب تا 11 شب: این زمان مصادف با افزایش طبیعی بدن در تولید ملاتونین است. بنابراین خوابیدن در این ساعت به بهبود کیفیت خواب و هماهنگی با ریتم طبیعی بدن کمک می کند.

2. مدت خواب:

7 تا 9 ساعت خواب کافی: برای بیشتر بزرگسالان، این مقدار خواب برای بازیابی انرژی بدن، تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت عمومی کافی است. میزان خواب در کودکان و بزرگسالان کمی متفاوت است. به عنوان مثال، خردسالان باید بین ساعت 19 تا 21 بخوابند، کودکان پیش دبستانی و مدرسه باید بین ساعت 8 تا 21 بخوابند، نوجوانان باید بین ساعت 9 تا 22 و بزرگسالان باید بین ساعت 10 تا 23 بخوابند.

3. زمان بیداری:

بین ساعت 6 تا 7 صبح: بهتر است زمان مشخصی برای بیدار شدن داشته باشید. حتی اگر در فصول سرد سال بیدار شدن در تاریکی سخت به نظر می رسد. این به شما کمک می کند تا ریتم خواب خود را تنظیم کنید.

چند نکته برای بهبود خواب در پاییز

استفاده ممنوع از وسایل الکترونیکی: یک ساعت قبل از خواب از نمایشگرهایی مانند تلفن همراه، تبلت و تلویزیون دوری کنید. زیرا نور آنها می تواند تولید ملاتونین را کاهش دهد و خواب شما را به تاخیر بیاندازد.

استفاده از نور طبیعی: با باز کردن پرده ها یا استفاده از نور مصنوعی که طلوع خورشید را شبیه سازی می کند، بیدار شدن را در صبح راحت تر کنید.

تمرینات منظم: ورزش منظم در طول روز می تواند به شما کمک کند خواب بهتر و با کیفیت تری داشته باشید، اما حتما از ورزش سنگین در اواخر شب خودداری کنید.

اگر ساعت خواب و بیداری شما ثابت است…

به یاد داشته باشید که اگر ساعات خواب و بیداری شما ثابت باشد، کیفیت خواب شما در شب بهتر می شود و استرس روزانه کمتری خواهید داشت و احتمال احساس خستگی و کسالت در طول روز نیز بسیار کم است. اما اگر خواب منظمی ندارید و عادت دارید یک ساعت قبل از خواب با تلفن همراه خود بمانید، قطعاً کیفیت خواب شما کاهش می یابد و سلامتی شما را دچار آسیب و عوارض می کند. عوارضی مانند از دست دادن تمرکز و توجه، ابتلا به فشار خون بالا، ابتلا به مشکلات قلبی، احتمال ابتلا به دیابت، اضطراب و افسردگی و چاقی. پس زمان خواب شبانه را دست کم نگیرید.

البته برای داشتن خوابی خوب و باکیفیت، «زمان خواب و بیداری» تنها عامل نیست. درست غذا خوردن، پرهیز از مصرف کافئین در نزدیکی زمان خواب، انجام فعالیت های بدنی روتین، پرهیز از ورزش های سنگین در اواخر شب، دوری از وسایل الکترونیکی مانند تلفن همراه در نزدیکی زمان خواب و عدم افسردگی و اضطراب کیفیت خواب بسیار مهم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا