سبک زندگی

بهترین سن درمان تنبلی چشم چندسالگی است؟

خرید فالوور از سایت اینبو

مدیرکل پیشگیری از معلولیت و انسجام اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از غربالگری بینایی بیش از 3.5 میلیون کودک 3 تا 6 ساله در سال گذشته خبر داد و گفت: تمامی کودکان نیازمند دارای نقص بینایی عینک و عمل تحت حمایت سازمان بهزیستی کشور ارائه می کنند. سازمان هستند.

به گزارش سرگرمی روز، افروز صفری فرد با اشاره به اجرای غربالگری بینایی یا آمبلیوپی برای کودکان سه تا شش ساله از سال 1375، اظهار کرد: تنبلی چشم با تشخیص به موقع قابل درمان است، در حالی که در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع، فرد دچار تنبلی چشم می شود. بسیار کوته بین و در یک یا هر دو چشم نابینا. چشم برخی از کودکان اگرچه سالم و طبیعی به نظر می رسد، اما فاقد سلامت و بینایی کافی هستند، بنابراین طرح غربالگری بینایی کودکان در دهه 70 توسط سازمان بهزیستی ارائه شد.

صفری فرد ادامه داد: نتیجه تکامل سیستم بینایی در این عصر، دید واضح و کامل است. در این دوران به خصوص در 3 سال اول زندگی، هر عاملی که باعث ایجاد مشکل بینایی در یک یا هر دو چشم کودک شود، باعث اختلال در رشد و تکامل سیستم بینایی و در نتیجه کاهش بینایی کودک می شود. به عبارت دیگر، ممکن است چشمی که کاملا طبیعی به نظر می رسد، دید کامل و طبیعی نداشته باشد. اگر مشکلات بینایی کودک قبل از 5 سالگی تشخیص داده و درمان شود، حتی اگر در این مدت چشم تنبل شده باشد، با درمان به موقع، دید کامل حاصل می شود. بهترین سن برای درمان تنبلی چشم زیر 5 سال است. هر چه درمان تنبلی چشم بیشتر به تعویق بیفتد، احتمال بازیابی کامل بینایی کمتر می شود، بنابراین پس از 7 تا 10 سالگی، درمان هیچ تاثیری بر بینایی نخواهد داشت.

مدیرکل پیشگیری از معلولیت و انسجام اجتماعی سازمان اجتماعی کشور خاطرنشان کرد: طرح پیشگیری از تنبلی چشم در تمامی مناطق شهری، روستایی و عشایری در سال 1402 اجرا شده و 3 میلیون و 515 هزار و 700 کودک 3 تا 6 ساله مورد بررسی قرار گرفته اند. برنامه ; این رقم معادل 85 درصد از گروه هدف است.

به گفته وی، از تعداد ذکر شده، 70 هزار و 795 کودک مبتلا به انواع اختلالات بینایی تشخیص داده شدند که از این تعداد، 16 هزار و 611 کودک با تشخیص تنبلی چشم (تنبلی چشم) برای مداخلات درمانی پیگیری شدند.

مدیرکل پیشگیری از معلولیت و انسجام اجتماعی سازمان اجتماعی کشور با اشاره به اینکه پس از شناسایی این کودکان اقداماتی برای درمان آنها آغاز و به پزشک متخصص هدایت شدند، تاکید کرد: پیگیری وضعیت این کودکان کودکان مبتلا به آمبلیوپی تا زمانی که کودک به سن 10 سالگی برسد ادامه می یابد.

صفری فرد خاطرنشان کرد: تمامی کودکان نیازمند دارای نقص بینایی از سوی سازمان برای تهیه عینک و انجام عمل کمک مالی دریافت کردند، به طوری که ۷۲۰۰ کودک عینک و ۱۱۰ کودک نیز کمک جراحی دریافت کردند. پیش بینی می شود در سال 1403 85 درصد از کودکان گروه هدف تحت پوشش این برنامه قرار گیرند.

وی در خصوص میزان یارانه عینک و عملیات مربوطه خاطرنشان کرد: بر اساس دستورالعمل حمایت مالی سازمان بهزیستی کمک هزینه خرید عینک سالانه حدود 500 هزار تومان و برای عمل جراحی تا سقف 10 میلیون تومان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا