فناوری و تکنولوژی

بیانیه کمبریج: حیوانات «آگاهی» دارند

خرید فالوور از سایت اینبو

اعلامیه کمبریج نقطه عطفی در علم بود و بیش از همه نقطه عطفی در رابطه انسان و طبیعت. چند تن از معتبرترین دانشمندان جهان گرد هم آمده اند تا به نتیجه نهایی برسند: حیوانات موجوداتی با شعور هستند.

به گزارش سرگرمی روز، این مانیفست پس از برگزاری چندین همایش در مورد موضوع هوشیاری در انسان و حیوان اعلام شد. بیانیه کمبریج توسط یک گروه بین المللی از متخصصان اعصاب، داروسازان عصبی، فیزیولوژیست های عصبی، آناتومیست های عصبی و عصب شناسان پس از محاسبات دقیق با حضور استیون هاوکینگ تهیه شد.

اما اینکه می گوییم حیوانات موجوداتی با شعور هستند به چه معناست؟ به طور کلی، این بدان معنی است که آنها وجود خود و دنیای اطراف خود را درک می کنند. علاوه بر این، آنها به تفاوت وجود خود با دیگران و وجود فردی خود با دیگران پی می برند.

ما به اجماع رسیده‌ایم که شاید اکنون زمان مناسبی است تا مردم از واقعیت موضوع مطلع شوند… برای همه در این اتاق در حال حاضر کاملاً واضح است که حیوانات هوشیار هستند. چیزی که دیگران نمی دانند.

-فیلیپ لو-

بیانیه کمبریج: حیوانات

اختاپوس ها تقریباً 500 میلیون نورون دارند

بیانیه کمبریج

بیانیه کمبریج در 7 ژوئیه 2012 در دانشگاه کمبریج (بریتانیا) صادر شد. فیلیپ لو، یک عصب شناس، مسئول مانیفست نهایی است. او یکی از معتبرترین کارشناسان جهان در زمینه تحقیقات سیستم عصبی حیوانات است.

دانشمندان بر این باور بودند که قبل از طرح این ایده که حیوانات هوشیاری ندارند، نیاز شدیدی به علنی شدن این بیانیه وجود دارد. این ایده مبتنی بر این نظریه است که هوشیاری به نئوکورتکس، ناحیه ای منحصر به فرد از مغز انسان بستگی دارد.

با این حال، پیشرفت های قابل توجه در علوم اعصاب نشان داده است که این مناطق از مغز که انسان را از سایر حیوانات متمایز می کند، با هوشیاری مرتبط نیستند. همچنین مغز برخی از حیوانات از جنبه های خاصی در مقایسه با مغز انسان پیچیده تر است.

بیانیه کمبریج: حیوانات

حیوانات و آگاهی

اعلامیه کمبریج نه تنها ثابت کرد که حیوانات از خود و جهان آگاه هستند. همچنین ذکر شد که این آگاهی به آنها اجازه می دهد تا حالت های لذت و شادی و همچنین درد و رنج را تجربه کنند.

کارشناسان نشان داده اند که در انسان، حالات عاطفی باعث تحریک در شبکه های عصبی زیر قشری می شود. مطالعات نشان می دهد که این اتفاق در حیوانات نیز رخ می دهد. با ایجاد تحریک مصنوعی در نواحی خاصی از مغز تایید شد. هم در انسان و هم در حیوانات، نتیجه یک حالت عاطفی خاص است. بنابراین نتیجه گرفته شد که حیوانات نیز عواطف و احساسات را به روشی مشابه انسان تجربه می کنند.

در این بیانیه همچنین به آزمایش هایی اشاره شده است که با مواد توهم زا بر روی حیوانات و انسان ها انجام شده است. همانطور که می دانیم این مواد باعث ایجاد تغییر قابل مشاهده در آگاهی افراد می شوند. در آزمایشات مختلف نتایج و اثرات این محصولات بر روی حیوانات دقیقاً مشابه انسان است. این نشان می دهد که احساسات عاطفی بین گونه های ما و دیگران چندان متفاوت نیست.

بیانیه کمبریج: حیوانات

حقایق جالب دیگری نیز کشف شد:

مشخص نیست که چگونه حیوانات پیشرفته تر (غیر از انسان) آگاهی خود را تغییر می دهند.

هیچ حیوانی مازوخیست نیست. آنها رفتارها و اعمال عمدی خاصی دارند که نشان می دهد با عملی فراتر از غریزه معمولی خود به رفاه خود اهمیت می دهند.

در بسیاری از حیوانات، نیمکره های مغز به هم متصل نیستند. با این حال، مشخص نیست که آیا این می تواند به معنای آگاهی بیشتر در این گروه از حیوانات باشد.

فیل ها، زاغی ها، دلفین ها و چند ماهی در آینه تشخیص داده می شوند.

بیانیه کمبریج: حیوانات

دلفین ها از وجود خود آگاه هستند و می توانند این آگاهی را با دیگران به اشتراک بگذارند. این به عنوان نظریه ذهن شناخته می شود

پیامدهای بیانیه کمبریج

مهمترین جنبه اعلامیه کمبریج این است که به وضوح ثابت می کند که حیوانات موجوداتی با شعور هستند و بنابراین “آگاه و ادراکی” هستند. این بدان معناست که آنها توانایی تجربه موقعیت ها را به صورت مثبت یا منفی و تجربه شادی یا درد دارند.

تأثیر کلیدی این مانیفست در این واقعیت نهفته است که تمام آن فعالیت‌هایی را که شامل نوعی آزار و اذیت حیوانات است، زیر سؤال می‌برد. از گاوبازی تا تولید صنعتی حیوانات برای مصرف گوشت.

در نهایت، ذکر این نکته ضروری است که دانشمندانی که بیانیه کمبریج را تهیه کردند، از پستانداران، پرندگان و “بسیاری از موجودات دیگر” به عنوان اختاپوس یاد می کنند. بدون شک این یکی از سوالات متعددی است که به آن پرداخته خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا