سبک زندگی

تأثیر شگفت موسیقی نوستالژیک

خرید فالوور از سایت اینبو

مطالعات نشان می‌دهد که موسیقی می‌تواند باعث ایجاد خاطرات واضح و ملموس شود. بنابراین می‌توان آن را نوعی ابزار درمانی برای بیماری‌های نورودژنراتیو یا تخریب عصبی دانست. این مکانیسم می تواند منجر به درمان های جدیدی برای شرایط مرتبط با حافظه شود.

موسیقی نوستالژیک

به گزارش سرگرمی روز به نقل از عصب شناسی، وقتی یکی از آهنگ های مورد علاقه خود را گوش می دهید؛ آهنگی که تمام عمر به آن گوش می دادی. چه افکاری در ذهن شما می گذرد؛ خاطرات خانه کودکی و جوانی، عشق اول یا…؟

موسیقی نوستالژیک به معنای موسیقی است که ما را به لحظه خاصی از زندگی متصل می کند و همچنین می تواند احساسات عمیقی را در ما برانگیزد. البته منشا این پدیده مانند یک راز است که هنوز کشف نشده است. اما مطالعات نشان می‌دهد که موسیقی می‌تواند واکنش‌های احساسی قوی را در ما ایجاد کند. هم برای آرامش ذهن و هم برای تقویت آن.

تحریک سنتی حافظه مغز

تیمی از دانشمندان USC به درک آنچه در مغز شما با شنیدن یک آهنگ مورد علاقه می‌افتد نزدیک‌تر هستند و نتایج ممکن است تأثیر مثبتی بر کسانی که با زوال عقل و بیماری آلزایمر مبارزه می‌کنند داشته باشد.

عسل حبیبی، محقق USC، مدیر مرکز موسیقی مغز USC Dornsife می گوید: گوش دادن به موسیقی نوستالژیک نه تنها شبکه های مغز را تحریک می کند، بلکه سیستم های پاداش، روایت و خودکارسازی مغز را نیز تحریک می کند.

موسیقی، حرکت و یادگیری

درک اینکه موسیقی چگونه بر شناخت و مغز تأثیر می گذارد بسیار جذاب است. حبیبی برای سنجش تأثیر عوامل محیطی مانند موسیقی بر مغز از ابزارهای مختلفی از جمله تصویربرداری عصبی و تست های روان سنجی استفاده کرد.

به عنوان موسس این مرکز، او به دنبال گردآوری کارشناسانی از دانشکده پزشکی USC Keck، دانشکده موسیقی USC Thornton و دانشکده مهندسی USC Viterbi برای مطالعه موسیقی و تأثیرات آن بر احساسات بود.

این پروژه به بررسی چگونگی یادگیری نحوه نواختن یک آلت موسیقی کمک کرد تا مهارت‌های شناختی و زبانی بهتری را در مغز در حال رشد کودکان تقویت کند و به بینش‌های جدیدی در رابطه بین موسیقی و تنظیم هیجانی منجر شد.

راز چگونگی برانگیختن احساسات

درک اینکه موسیقی چگونه احساسات را برمی انگیزد، ارتباط زیادی با این موضوع دارد که چرا موسیقی به شدت با ما طنین انداز می شود.

حبیبی می گوید: “امید ما این است که با درک اینکه موسیقی چگونه نوستالژی و حافظه زندگی نامه ای را در افراد سالم، جوان و مسن ایجاد می کند، بتوانیم این یافته ها را در افراد مسن مبتلا به بیماری های عصبی مانند بیماری آلزایمر و سایر زوال عقل های مرتبط به کار ببریم.”

کشف خاطرات گمشده

حبیبی و سارا هنسی برای مطالعه اینکه چگونه موسیقی نوستالژیک می تواند به یادآوری خاطرات افراد کمک کند، از متخصصان یادگیری ماشین، ام آر آی و روانشناسی استفاده کردند تا مشخص کنند وقتی موسیقی باعث از دست رفتن حافظه می شود، چه اتفاقی در مغز می افتد.

حبیبی می‌گوید برای ارزیابی اینکه یک شرکت‌کننده چقدر می‌تواند یک خاطره را به خاطر بیاورد، محققان ارزشی را به وضوح آن اختصاص دادند. او آن را به عنوان فرمولی توصیف می کند که روانشناسان برای اندازه گیری “جزئیات نحوه درک و احساس شما از تجربه در توصیف خود” استفاده می کنند.

این مطالعه وضوح و وضوح مقدار جزئیات موجود در توصیف افراد از حافظه را اندازه گیری کرد.

رابطه موسیقی با روایت و سیستم های پاداش مغز

نتایج این مطالعه به تعیین اینکه آیا موسیقی نوستالژیک خاطرات زنده تری را تداعی می کند کمک می کند. حبیبی می گوید درک اینکه چرا موسیقی باعث ایجاد پاسخ در سیستم های روایت و پاداش مغز می شود، می تواند به عنوان راهی برای توسعه مداخلات درمانی برای افراد مبتلا به زوال عقل استفاده شود. بنابراین این الگوی خاص رمزگذاری و بازیابی موسیقی نوستالژیک منحصر به فرد به نظر می رسد، و توانایی موسیقی برای برانگیختن خاطرات زندگی نامه شخصی مرتبط با داستان و روایت شما.

اگر موسیقی نوستالژیک بتواند به بیماران مبتلا به زوال عقل کمک کند تا به برخی از خاطراتی که معمولاً برای آنها قابل دسترس نیست دسترسی پیدا کنند، می تواند کیفیت زندگی را حتی به طور موقت بهبود بخشد.

به خودت برگرد

نتایج این مطالعات در وب سایت Neuroscience نشان می دهد که موسیقی نوستالژیک به ما امکان می دهد با حس خود ارتباط برقرار کنیم. با توجه به اینکه این احساس از خود اغلب با بیماری های عصبی کاهش می یابد، امید این است که این نوع مداخله موسیقی شخصی می تواند به بیماران کمک کند – حتی اگر فقط برای مدت زمان یک آهنگ – با درگیر شدن در یک “بازگشت به خود” موقت تجربه. انجام دهید در این مناطق خودارجاعی و زندگینامه ای مغز که توسط موسیقی فعال می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا