سبک زندگی

تابستان و نوشیدنی‌های خنک: آب بهتر است یا شربت؟!

خرید فالوور از سایت اینبو

یک متخصص تغذیه می گوید: در روزهای گرم تابستان زیاد به نوشیدن شربت، نوشابه، دسر و حتی آب میوه ها فکر نکنید به دلیل مضرات زیادی که دارند، بهتر است در طول روز آب بیشتری بنوشید.

به گزارش سرگرمی روز، در این روزهای گرم تابستان که هر روز گرمای زیادی را تجربه می کنیم، شاید در ذهن خود یا با کمی جستجو در گوگل به دنبال بهترین نوشیدنی خنک کننده باشید. بسیاری از افراد ممکن است مجبور باشند زمان زیادی را در طول روز بیرون از خانه بگذرانند. برای جلوگیری از تشنگی و تشنگی مفرط، بسیاری از آنها ممکن است از نوشابه ها، دسرها یا آب میوه های صنعتی استفاده کنند. نوشیدنی هایی که ممکن است در حال حاضر نوشیدن آنها برای فرد خوشایند باشد، اما می تواند نیاز بدن به آب را برطرف کند و به مصرف کننده آسیبی نرساند. در همین راستا با دکتر ندا کمرزاد شیسوان، متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفتگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

کدام نوشیدنی در تابستان توصیه می شود؟

یکی از مهم ترین نوشیدنی هایی که در فصل تابستان باید به آن توجه کرد مصرف آب است. اطمینان حاصل کنید که آب کافی در طول روز بنوشید. می توانید آب را طعم دار کنید تا طعم آن تغییر کند، مثلاً می توانید آن را با سبزی های مختلف مانند بهارنارنج، خیار بویه، ریشه بیدمشک، گلاب یا گاهی با تخم مرغ های کاکشیر یا شربتی طعم دار کنید. آب لیمو را به آن اضافه کنید یا به عنوان سم زدایی از آن استفاده کنید می توانید خیار رنده شده یا هر میوه تابستانی را که بیشتر دوست دارید رنده یا خرد کنید و پس از یک روز ماندن در یخچال تا مزه دار شود، میوه را جدا کرده و آب آن را بنوشید.

در این روزهای گرم تابستان، اگر زیاد ورزش می کنید و عرق می کنید، می توانید مقدار کمی دانه چیا از قبل خیس شده و کمی عسل به نوشیدنی های خود مثلا آب اضافه کنید. استفاده از آب لیمو یا لیموترش، حتی مقدار کمی نمک برای ورزشکاران، می تواند به جبران الکترولیت های از دست رفته از طریق عرق کمک کند.

بهتر است به جای آب میوه، تکه های میوه یخ زده مانند موز یا توت فرنگی را در فریزر مصرف کنید. اما یادتان باشد در روزهای گرم تابستان نباید زیاد به نوشیدن شربت ها، نوشابه ها، دسرها و حتی آب میوه ها فکر کنیم، زیرا به دلیل مضرات زیادی که دارند، بهتر است در طول روز آب بیشتری بنوشیم.

برخی معتقدند از آنجایی که فصل تابستان است و بدن به آب بیشتری نیاز دارد، به نوشیدن آب می پردازند. آیا این می تواند در طرف دیگر قضیه مضر باشد؟

مقدار آب مورد نیاز یک فرد در طول روز بسته به سن، وزن بدن، سطح فعالیت بدنی و دمای محیط متفاوت است. طبق توصیه موسسه پزشکی آمریکا، مردانی که ورزش نمی کنند باید تا 15 لیوان و زنانی که ورزش نمی کنند باید تا 10 لیوان آب مصرف کنند. البته باید توجه داشته باشید که 80 درصد این آب از طریق مایعات و 20 درصد باقیمانده از طریق غذا وارد بدن می شود.

اگر بیش از این مقدار به دست آید، فرد دچار مسمومیت با آب می شود که می تواند مشکلاتی مانند حالت تهوع، استفراغ و سردرد ایجاد کند. گاهی اوقات خواب آلودگی و اسپاسم عضلانی نیز ممکن است رخ دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا