سبک زندگی

تاثیر مولتی ویتامین‌های روزانه بر طول عمر

خرید فالوور از سایت اینبو

یک مطالعه جدید با تجزیه و تحلیل داده های نزدیک به 400000 شرکت کننده آمریکایی در بیش از دو دهه نشان می دهد که استفاده طولانی مدت از مولتی ویتامین روزانه تأثیر کمی بر طول عمر در بزرگسالان سالم دارد.

حدود 33 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده برای حمایت از سلامت عمومی خود روزانه یک مولتی ویتامین مصرف می کنند، با این فرض که چنین ترکیباتی می توانند به پیشگیری از بیماری کمک کنند و منجر به زندگی طولانی تر و سالم تر شوند.

علیرغم استفاده گسترده از آنها، مطالعات قبلی شواهد کافی برای تعیین اینکه آیا مولتی ویتامین ها واقعا به طول عمر کمک می کنند ارائه نکرده اند.

برای رفع این شکاف تحقیقاتی، محققان مؤسسه ملی سرطان در مؤسسه ملی بهداشت (NIH) استفاده طولانی مدت روزانه مولتی ویتامین و ارتباط آن با خطر مرگ و میر را در سه گروه از بزرگسالان سالم در این کشور تجزیه و تحلیل کردند.

آنها به عوامل مؤثر مانند رژیم غذایی و سبک زندگی سالم و همچنین علل معکوس، مانند زمانی که افراد دارای سلامت ضعیف شروع به استفاده از مولتی ویتامین می کنند، توجه می کنند.

مطالعه جدید NIH منتشر شده توسط مجله JAMA Network Open هیچ ارتباط واضحی بین مصرف منظم مولتی ویتامین و کاهش خطر مرگ در بزرگسالان آمریکایی سالم نشان نداد.

با این حال، مولتی ویتامین ها ممکن است هنوز برای تعدادی از افراد با شرایط خاص مفید باشد، و این مطالعات مشاهده ای محدودیت هایی نیز دارند. بنابراین نیازی نیست فورا مولتی ویتامین های خود را دور بریزید!

بررسی تاثیر مولتی ویتامین های روزانه بر خطر مرگ و میر

مطالعه جدید NIH با هدف ارزیابی رابطه بین مصرف مولتی ویتامین و میزان مرگ و میر مرتبط با بیماری های مزمن، به ویژه بیماری های قلبی عروقی و سرطان انجام شد. محققان همچنین به دنبال کشف عوامل بالقوه و سوگیری هایی هستند که می تواند بر درک این رابطه تأثیر بگذارد.

تیم تحقیقاتی تجزیه و تحلیل را با استفاده از داده های سه مطالعه کوهورت بزرگ ایالات متحده انجام داد:

موسسه ملی سلامت، رژیم غذایی و تحقیقات سلامت

تست غربالگری سرطان

بررسی سلامت کشاورزی

بررسی تلفیقی آنها در مجموع شامل 390124 شرکت‌کننده بالغ سالم در رده سنی 18 تا 74 سال بدون سابقه بیماری مزمن بود.

شرکت کنندگان همچنین گزارش دادند که چند بار از مولتی ویتامین ها، همراه با انواع دیگر ویتامین ها، مواد معدنی و مکمل ها استفاده می کنند.

بر اساس این داده ها، محققان شرکت کنندگان را به سه گروه طبقه بندی کردند:

از مولتی ویتامین استفاده نمی کند

مصرف غیر روزانه (اپیزودیک) مولتی ویتامین

مصرف روزانه مولتی ویتامین

محققان همچنین تاریخچه غذا خوردن گزارش شده توسط شرکت کنندگان، امتیاز رژیم غذایی سالم در سال 2015، وضعیت سیگار کشیدن، مصرف الکل و قهوه، نژاد و قومیت، سطح تحصیلات، شاخص توده بدنی (BMI)، سطح فعالیت بدنی و سابقه خانوادگی در نظر گرفته شده را بررسی کردند.

شرکت کنندگان برای بیش از دو دهه، برخی تا 27 سال پیگیری شدند.

مولتی ویتامین های روزانه باعث افزایش طول عمر نمی شود

در طول مدت مطالعه 164762 مورد مرگ ثبت شد که از این تعداد 30 درصد به دلیل سرطان، 21 درصد به دلیل بیماری قلبی و 6 درصد به دلیل بیماری عروق مغزی بوده است.

در میان مصرف کنندگان روزانه مولتی ویتامین، تقریباً نیمی از آنها زن بودند، در حالی که حدود 40 درصد از افرادی که مولتی ویتامین مصرف نمی کردند، بودند.

در مقایسه با افراد غیر مصرف کننده، مصرف کنندگان روزانه مولتی ویتامین بیشتر احتمال دارد از مکمل های دیگر استفاده کنند. آنها نه تنها شاخص توده بدنی کمتری داشتند، بلکه کیفیت رژیم غذایی بهتری نیز داشتند.

این یافته‌ها با تحقیقات قبلی مطابقت دارد که نشان می‌دهد مولتی ویتامین‌ها در میان زنان کمی محبوب‌تر هستند و کسانی که به طور منظم آن‌ها را مصرف می‌کنند ممکن است به طور کلی بیشتر مراقب سلامتی خود باشند.

تفاوت معنی داری در مصرف مولتی ویتامین بر اساس نژاد، قومیت یا سابقه خانوادگی سرطان وجود نداشت. به طور کلی، محققان هیچ مدرکی مبنی بر اینکه مصرف منظم مولتی ویتامین ها باعث بهبود طول عمر در میان بزرگسالان سالم شود، پیدا نکردند.

لازم به ذکر است که مقادیر نسبت خطر تفاوتی در میزان بقا بین دو گروه نشان نداد. این ارتباط برای مرگ و میر کلی و برای علل خاص مانند بیماری قلبی، سرطان و بیماری عروق مغزی مشاهده شد.

علیرغم فقدان شواهد قابل اعتماد برای طول عمر، نویسندگان مطالعه پیشنهاد می کنند که استفاده روزانه از مولتی ویتامین ممکن است همچنان با مزایای مهم دیگری از جمله پیری سالم و حفظ عملکرد شناختی در افراد مسن همراه باشد.

برای سالم ماندن و عمر طولانی‌تر، به جای تکیه بر مکمل‌ها، توصیه می‌شود که بر خوردن انواع غذاهای مغذی زیر تمرکز کنید:

آجیل

دانه ها

لوبیا

سبزیجات با برگ تیره

هویج

میوه های جنگلی

سایر غذاهای سبزی رنگارنگ

در این میان، بهینه ترین راه ممکن برای دریافت دوز کافی از مواد مغذی به صورت روزانه، پیروی از یک برنامه غذایی کامل است. این به این دلیل است که رژیمی که عمدتاً از غذاهای کامل تشکیل شده است حاوی فیبر، پلی فنول ها و سایر مواد فعال است. این ترکیبات می توانند از پیشرفت بیماری های مزمن جلوگیری کرده و از سلامت کلی بدن حمایت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا