سبک زندگی

تب کودکان در این شرایط خطرناک است

خرید فالوور از سایت اینبو

تب افزایش موقت دمای بدن است و در واقع بخشی از پاسخ کلی سیستم ایمنی بدن است. تب معمولا برای اکثر کودکان و بزرگسالان ناراحت کننده است. اما معمولاً جای نگرانی نیست. با این حال، برای نوزادان، حتی دمای پایین می تواند به معنای عفونت جدی باشد. عفونت رخ می دهد.

به گزارش سرگرمی روز، دکتر عبدالله کریمی، فوق تخصص بیماری های عفونی کودکان در حاشیه همایش پزشکان اطفال ایران، گفت: تب یکی از شایع ترین دلایل مراجعه نوزادان به کلینیک های پزشکی در واقع تب است عملکرد محافظتی بدن در برابر عوامل خارجی به ویژه میکروب ها و ویروس ها است و سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند. بنابراین، همه تب ها نیاز به درمان ندارند

اقدامات درمانی

یک فوق تخصص عفونی اطفال گفت: تب خفیف با منشاء ویروسی به مدت سه روز شایع ترین علت تب در کودکان است و تا زمانی که درجه حرارت به 38 درجه سانتیگراد برسد کودک معمولاً احساس ناراحتی نمی کند و نیازی به درمان ندارد. تب. اما اگر کودک احساس ناراحتی کرد یا درجه حرارت از این حد بیشتر شد، والدین می توانند اقدامات اولیه پزشکی را انجام دهند و اگر بعد از سه روز دما قطع نشد و با علائم هشدار دهنده همراه بود، باید به پزشک مراجعه کرد.

اقدامات اولیه

کریمی توصیه می‌کند که اگر کودک تب دارد، ابتدا لباس‌هایش را درآورید تا جریان هوای مناسب برقرار شود و سپس مایعات فراوان به کودک بدهید تا دچار کم‌آبی نشود. در بین داروهای تجویز شده، استامینوفن و ایبوپروفن موثرتر هستند و به دلیل عوارض کمتر، مصرف آنها ارجحیت دارد.

این فوق تخصص عفونی اطفال همچنین تاکید کرد: در صورتی که دمای بدن کودک بالای 40 درجه سانتیگراد باشد یا بعد از نیم ساعت به داروی دما پاسخ نداد، می توانید بدن کودک را با اسفنج مرطوب شده با آب ولرم به مدت 15 تا 30 درجه خیس کنید. دقیقه خنک شود

به پزشک مراجعه کنید و تحت درمان قرار بگیرید

به گفته کریمی، با تب در کودکان در برخی موارد لازم است هر چه سریعتر به پزشک مراجعه شود. یعنی وقتی درجه حرارت بالاتر از 39 درجه باشد، تب بیش از 72 ساعت طول بکشد، سن کودک کمتر از 3 ماه باشد، کودک بسیار بیمار و رنجور به نظر برسد و به والدین پاسخ مناسبی ندهد، خواب آلودگی وجود دارد. و خواب آلود، هذیان است از نوشیدن خودداری کنید، گریه کم و طولانی دارید و یا مشکل تنفس دارید.

این فوق تخصص عفونی اطفال گفت: در صورتی که کودک سابقه تشنج همراه با تب بالا، زردی و علائم بثورات پوستی داشته باشد، کبودی در انگشتان، بینی و گوش یا لب کودک، درد در ناحیه شکم و پهلو، میزان ادرار در صورت کاهش یا عدم وجود ادرار باید به پزشک مراجعه کند تا اقدامات درمانی لازم بلافاصله انجام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا