اخبار روزفناوری و تکنولوژی

تراشه نسل ۱۴ لپ‌تاپی اینتل از نسل ۱۳ ضعیف‌تر است

خرید فالوور از سایت اینبو

سرگرمی روز: اینتل نسل ۱۴ پردازنده‌های لپ‌تاپی خود را با تغییرات انقلابی همراه کرده و حتی سبک نام‌گذاری این محصولات را نیز تغییر داده است. اینتل برای اولین‌بار از ساختار کاشی‌‌محور (مشابه چیپلت ای‌ام‌دی) برای پردازنده‌های خود استفاده می‌کند. یکی از این پردازنده‌ها Core Ultra 7 نام دارد که حالا اولین بنچمارک غیر‌رسمی از آن منتشر شده است.

در این بنچمارک که SiSoftware Sandra انجام داده است، مشاهده می‌شود که CPU اینتل به حداکثر فرکانس ۴٫۸ گیگاهرتزی دست می‌یابد.

پردازنده‌ Core Ultra 7 155H عضوی از خانواده‌ی میتیور لیک است و انتظار می‌رود در ۱۴ دسامبر (۲۳ آذر) به‌طور رسمی رونمایی شود. لپ تاپ ایسوس Vivobook که برای این بنچمارک استفاده شده است، احتمالاً جزو اولین دستگاه‌هایی است که به این پردازنده مجهز می‌شود.

همیشه نمی‌توان به بنچمارک‌های این‌چنینی اعتماد کرد. با‌این‌حال، مشخصات سخت‌افزاری پردازنده‌ی اینتل در این بنچمارک با بنچمارک‌های قبلی Core Ultra 7 155H و سایر پردازنده‌های اینتل از نوع میتیور لیک مطابقت دارد.

آنچه این بنچمارک دوباره تأیید می‌کند، این است که Core Ultra 7 155H به مجموعه‌ی کاملی از ۶ هسته‌ی پرقدرت و ۸ هسته‌ی کم‌مصرف و ۲ هسته‌ی بسیار کم‌مصرف (در مجموع ۱۶ هسته) روی کاشی SoC مجهز شده است.

علاوه‌بر‌این، در بنچمارک می‌توانیم فرکانس هسته‌های CPU را نیز ببینیم که نشان می‌دهد هسته‌های‌ پرقدرت تا ۴٫۸ گیگاهرتز و هسته‌های کم‌مصرف تا ۳٫۸ گیگاهرتز بوست کلاک را تجربه خواهند کرد.

به‌نظر می‌رسد این پردازنده بوست کلاک بسیار کمتری از Core Ultra 9 185H داشته باشد که آخرین‌بار با فرکانس ۵٫۱ گیگاهرتز دیده شد. این جای تعجب ندارد؛ چرا‌که Core Ultra 7 به‌نوعی جانشین Core i7 می‌شود و پرچم‌دار تیم آبی نیست.

در‌مقایسه‌با پردازنده‌ی Core i7 سری H از نسل ۱۳، هسته‌های کم‌مصرف در Core i7 13800H به مقدار ۲۰۰ مگاهرتز فرکانس بیشتری از همین هسته‌ها در Core Ultra 7 دارد و این فاصله با افزایش ۴۰۰ مگاهرتزی فرکانس در هسته‌های پرفورمنس بیشتر هم می‌شود.

همچنین، Core i7 13700HX در فرکانس بوست هسته‌های پرفورمنس با فرکانس ۵ گیگاهرتز، 155H را شکست می‌دهد؛ هرچند این تراشه در سرعت کلاک هسته‌های کم‌مصرف برتری دارد.

درحال‌حاضر، اطلاعات بیشتری از پردازنده‌های کلاس لپ‌ تاپ اینتل فاش نشده است. ظاهراً ایسوس مشغول به‌روزرسانی محصولات Vivobook خود با پردازنده‌ی 155H و شاید دیگر پردازنده‌های میتیور لیک است. این بنچمارک برای تخمین عملکرد دقیق CPU چندان دقیق نیست؛ اما می‌تواند تصویری از عملکرد کلی آن ارائه دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا