فناوری و تکنولوژی

(تصاویر) تسلیحات نیروی هوایی سلطنتی اردن

خرید فالوور از سایت اینبو

در 16 آوریل 2024 بسیاری از رسانه های خارجی مدعی شدند که نیروی هوایی اردن چندین پهپاد و موشک ایرانی را در جریان حمله این کشور به اسرائیل سرنگون کرده است.

به گزارش روزیاتو، در جریان این عملیات صدها پهپاد، موشک کروز و موشک بالستیک به سمت اسرائیل شلیک شد و بر اساس ادعای کشورهای غربی، متحدان تل آویو، سامانه‌های دفاعی این کشورها برخی از این موشک‌ها را در این کشور سرنگون کردند. هوا.

رویترز گزارش داد که جت‌های نیروی هوایی اردن برخی از این رهگیری‌ها را انجام داده‌اند، در حالی که برخی از کارشناسان نظامی می‌گویند از سلاح‌ها و تسلیحات آمریکایی در عملیات رهگیری استفاده شده است. اما اکنون سوال این است که نیروی هوایی اردن چقدر قوی است و چه تسلیحاتی در اختیار دارد؟

نیروی هوایی سلطنتی اردن چه هواپیماها و هلیکوپترهایی دارد؟  تکمیل

F-16AM Fighting Falcon

نیروی هوایی سلطنتی اردن

نیروی هوایی سلطنتی اردن رسماً در 25 سپتامبر 1955 تأسیس شد و مأموریت آن به نقل از سایت رسمی این نهاد نظامی عبارت است از: “حفاظت و دفاع از حاکمیت و تمامیت پادشاهی هاشمی اردن”. اردن یکی از متحدان اصلی منطقه ای آمریکاست و این اتحاد در زمینه همکاری نظامی نیز خود را نشان می دهد.

نیروی هوایی اردن در حال حاضر حدود 14000 پرسنل فعال تحت فرماندهی سرتیپ (سرلشکر) محمد فتحی حیاتاست که در سال 1991 به عنوان ستوان دوم (ستوان) وارد ارتش شد و از اول جولای 2021 سمت فعلی خود را بر عهده گرفت.

نیروی هوایی سلطنتی اردن چه هواپیماها و هلیکوپترهایی دارد؟  تکمیل

بر اساس پایگاه داده جهانی هواپیماهای نظامی مدرن (WDMMA)، نیروی هوایی اردن در حال حاضر دارای 278 هواپیما است، بنابراین این تعداد اردن را در جایگاه چهلم از 103 نیروی هوایی که وب سایت دارایی آنها را مستند کرده است، قرار می دهد. از این تعداد، 44 فروند هواپیمای جنگی بال ثابت جزو جنگنده ها، 4 فروند دیگر در رده پشتیبانی نزدیک هوایی (CAS) و 47 فروند بالگرد تهاجمی در نیروی هوایی کشور وجود دارد.

نیروی هوایی سلطنتی اردن چه هواپیماها و هلیکوپترهایی دارد؟  تکمیل

جنگنده: F-16 Fighting Falcon

F-16 Fighter Falcon یا همانطور که خلبانان آمریکایی ترجیح می دهند. «افی» یکی از جنگنده های اصلی نیروی هوایی اردن است. با توجه به فراگیر بودن این پلت فرم، جای تعجب نیست که تنها جت جنگنده منتخب اردن، لاکهید مارتین (در اصل جنرال داینامیکس) F-16 باشد. از 25 مشتری خارجی این پرنده جنگی اثبات شده، 9 نفر از آنها کشورهای خاورمیانه هستند (به استثنای اردن، لیست شامل بحرین، مصر، عراق، اسرائیل، مراکش، عمان، ترکیه و امارات متحده عربی است).

اردن برای اولین بار در سال 1997 نسخه F-16 A/B (جنگنده دفاع هوایی) وایپر را به دست آورد – معامله ای که با معاهده صلح بین پادشاهی هاشمی و اسرائیل امکان پذیر شد – از طریق برنامه Peace Falcon I این جنگنده ها در نهایت به ارتقاء یافتند استاندارد F-16AM/BM Mid-Life Update (MLU). بین سال‌های 2005 تا 2011، نیروی هوایی اردن ناوگان فایتینگ فالکون خود را با خرید نسخه‌های F-16AM/BM از بلژیک و نیروی هوایی سلطنتی هلند (RNLAF) از طریق برنامه‌های Peace Falcon III، IV، و V گسترش داد.

نیروی هوایی سلطنتی اردن چه هواپیماها و هلیکوپترهایی دارد؟  تکمیل

هواپیماهای اف 16 نیروی هوایی سلطنتی اردن در عملیات بمباران هوایی علیه گروه تروریستی داعش در سوریه شرکت داشته اند. نکته غم انگیز این است که یکی از این خلبانان اردنی فالکون به دلایل بسیار غم انگیز در خبرها قرار گرفت. در 24 دسامبر 2014 یک فروند F-16 اردنی به خلبانی ستوان یکم (ستوان یکم) معاذ صفی یوسف الکساسبه توسط تروریست های داعش سرنگون شد و در مناطق تحت کنترل این گروه سقوط کرد و به اسارت درآمد.

نیروی هوایی سلطنتی اردن چه هواپیماها و هلیکوپترهایی دارد؟  تکمیل

در 3 فوریه سال بعد، جامعه جهانی با مشاهده ویدئویی که در وب سایت های جهادی مرتبط با داعش منتشر شد و ستوان الکساسبه را زنده زنده سوزانده شد، شوکه و وحشت زده شد.

نیروی هوایی سلطنتی اردن چه هواپیماها و هلیکوپترهایی دارد؟  تکمیل

هواپیمای AirTractor AT-802

نام “تراکتور” ممکن است بیشتر برای میدان جنگ مناسب باشد تا جنگ، و در واقع این هواپیما – که از سال 1990 به طور مداوم تولید می شود – در واقع در اصل توسط Air Tractor Inc (مستقر در Olney، تگزاس) برای اهداف کشاورزی طراحی شده است. اما اشتباه نکنید، نیروی هوایی اردن قطعا از این هواپیمای تک موتوره به عنوان یک هواپیمای نظامی استفاده می کند. اردن این یدک کش های هوایی نظامی را در نوامبر 2013 از نیروی هوایی و دفاع هوایی امارات متحده عربی دریافت کرد. همانطور که وب سایت WDMMA بیان می کند: “هواپیمای AirTractor برای صنعت کشاورزی جایگاهی در نقش پشتیبانی نزدیک هوایی برای چندین قدرت جهانی پیدا کرده است. انعطاف پذیری حمل مهمات و کنترل عالی در ارتفاع کم و سرعت کم، آن را به یک راه حل اقتصادی برای آن دسته از خدمات هوایی تبدیل می کند که به راه حل حمله مستقیم مقرون به صرفه نیاز دارند. AT-802 می تواند به موشک، مهمات پرتاب نقطه ای، راکت و توپ مجهز شود.

نیروی هوایی سلطنتی اردن چه هواپیماها و هلیکوپترهایی دارد؟  تکمیل

برای مشخص کردن این زرادخانه، نسخه مسلح AT-802 دارای ظرفیت بارگیری 4100 کیلوگرم مهمات است. نسخه “Sky Warden” این هواپیما که در اختیار فرماندهی عملیات ویژه ایالات متحده (USSOCOM) قرار دارد، دارای سلاح های زیر است:

موشک APKWS

بمب هدایت شونده لیزری GBU-12

موشک جهنم

موشک گریفین

همانند F-16، نیروی هوایی سلطنتی اردن گزارش داده است که از AT-802 برای عملیات های جنگی در سوریه استفاده می کند.

نیروی هوایی سلطنتی اردن چه هواپیماها و هلیکوپترهایی دارد؟  تکمیل

هلیکوپتر تهاجمی: بل AH-1E/F کبرا

اگرچه سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده این هلیکوپتر تهاجمی را در سال 2020 – قبل از نیروی زمینی ایالات متحده در سال 2001 – و پس از مشاهده خدمات رزمی وفادار در ویتنام، گرانادا (عملیات خشم فوری)، پاناما (عملیات حق طلبی) و جنگ خلیج فارس در بازنشستگان در سال 1991 پذیرفت. (عملیات طوفان صحرا)، اردنی ها هنوز آماده نیستند که از این هلیکوپتر رزمی موثر دست بکشند، اگرچه کبراهای این کشور نسبتا قدیمی هستند و قدمت آن به سال 1965 باز می گردد.

نیروی هوایی سلطنتی اردن چه هواپیماها و هلیکوپترهایی دارد؟  تکمیل

اردنی ها اولین محموله هلیکوپترهای کبرا را در اواخر دهه 1980 از ایالات متحده دریافت کردند و دومین محموله در سال 2001 وارد شد. در سال 2014، به عنوان پاداش دیگری برای پیمان صلح اسرائیل و اردن، نیروی هوایی اسرائیل (AF) 16 فروند کبرا را به این کشور منتقل کرد. کشور.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا