فناوری و تکنولوژی

(تصاویر) جنگنده نسل ششم روسیه؛ واقعیت یا افسانه؟

خرید فالوور از سایت اینبو

در حالی که روسیه ممکن است در نهایت (و بزدلانه) از جنگنده های نسل پنجم Su-57 خود در اوکراین استفاده کند، نیروی هوایی ایالات متحده در راه توسعه یک جنگنده نسل ششم است.

به گزارش روزیاتو، روسیه همچنین اعلام کرده که در حال توسعه یک جت جنگنده نسل ششم به نام PAK DP یا Mikoyan MiG-41 است (البته در حال حاضر نام رسمی وجود ندارد).

با این حال، MiG-41 بحث های زیادی را در اینترنت به راه انداخته است، به طوری که برخی ادعا می کنند که اولین و بهترین جت جنگنده نسل ششم خواهد بود، در حالی که برخی دیگر آن را چیزی بیش از یک پرواز رویایی تبلیغاتی روسی نمی دانند.

MiG-41، نسل ششم جت جنگنده نزدیک به مافوق صوت روسیه؛  واقعیت یا افسانه؟

آنچه در مورد MiG-41 شناخته شده است

پروژه PAK DP شکل اختصاری عبارت “مجموعه هوانوردی آینده برای رهگیری دوربرد” است. رسانه های روسی ادعا می کنند که این پروژه ای برای توسعه نسل بعدی رهگیرهای رادارگریز و جنگنده های سنگین است. با این حال، یافتن اطلاعات دقیق و کافی در مورد برنامه روسیه PAK DP دشوار است.

MiG-41، نسل ششم جت جنگنده نزدیک به مافوق صوت روسیه؛  واقعیت یا افسانه؟

همچنین گفته می شود که این هواپیما در دسته جنگنده های نسل 5+ و حتی نسل ششم قرار می گیرد. روسیه به یک رهگیر سریع نیاز دارد زیرا این کشور به قدری وسیع است که پایگاه های هوایی آن اغلب از محل مورد نیاز دور هستند. میگ-41 قرار است جایگزین ناوگان مسن روسیه از رهگیرهای MiG-31 Foxhound شود. توسعه دهندگان این هواپیما ادعا می کنند که MiG-41 به سرعت بین 4 تا 4.5 ماخ خواهد رسید (بیش از 5 ماخ مافوق صوت است).

قابلیت های ادعایی MiG-41

MiG-41، نسل ششم جت جنگنده نزدیک به مافوق صوت روسیه؛  واقعیت یا افسانه؟

همچنین لازم به ذکر است که روسیه در حال حاضر درگیر یک جنگ تمام عیار با اوکراین است و این امر روسیه را مجبور کرده است تا اقتصاد خود را بر مبنای نظامی بسیج کند. این امکان وجود دارد که روسیه توسعه سیستم‌های تسلیحاتی مناسب برای جنگ کنونی را به جای برنامه‌های آینده‌نگر بسیار گران‌قیمت مانند MiG-41 برای جنگیدن در یک جنگ بسیار دور در اولویت قرار دهد. به هر حال، بیش از دو سال از جنگ در اوکراین می گذرد و نیروی هوایی روسیه هنوز به طور کامل در ایجاد برتری هوایی بر اوکراین فراتر از خطوط مقدم شکست خورده است.

MiG-41، نسل ششم جت جنگنده نزدیک به مافوق صوت روسیه؛  واقعیت یا افسانه؟

ادعاهای عجیب درباره MiG-41

وب سایت خبری حامی روسیه Bulgarianmilitary.com مقاله ای را در آگوست 2023 منتشر کرد که در آن PAK DP یا MiG-41 را با تحسین فراوان معرفی کرد. در این مقاله آمده است که این هواپیما “یک هواپیمای پیشگام با قابلیت های واقعی فضایی خواهد بود و قرار است اولین پرواز خود را در سال جاری انجام دهد.” با این حال، سال 2023 گذشته است و هیچ مدرکی مبنی بر وجود نمونه اولیه از این هواپیما وجود ندارد. این مقاله حتی ادعا می کند که این هواپیما ظرف 2-3 سال وارد خدمت می شود.

اتحاد جماهیر شوروی زمانی بخش هوانوردی نظامی قابل تحسینی داشت. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، روسیه بخش زیادی از صنعت را به ارث برد و قبل از تهاجم تمام عیار به اوکراین در سال 2022، جت های جنگنده یکی از مهمترین صادرات نظامی این کشور باقی ماندند. روسیه مشتاق است جهان را متقاعد کند که هنوز به اندازه اتحاد جماهیر شوروی قبل از خود مؤثر و تواناست.

اگر ایالات متحده و سایر کشورها اعلام کنند که در حال ساخت یک جت جنگنده نسل ششم هستند، جای تعجب نیست که روسیه ادعا کند که می تواند نسخه خود را زودتر، سریعتر و بهتر بسازد. روزنامه دولتی تاس در سال 2017 تقریباً در پاسخ به انتقادات از سوخو-57 روسی، گزارش داد که روسیه می تواند سو-57 را به یک جنگنده نسل ششم ارتقا دهد. Su-57 پیشرفته ترین هواپیمای روسیه است (که گفته می شود جنگنده نسل پنجم است). با این حال، برخی ناظران می گویند که این جنگنده به یک جنگنده نسل 4.5 نزدیکتر است.

MiG-41، نسل ششم جت جنگنده نزدیک به مافوق صوت روسیه؛  واقعیت یا افسانه؟

هنوز روی تخته طراحی

در آوریل 2024، نشنال اینترست گزارش داد که واسیلی کاشین، تحلیلگر دفاعی روسی از مدرسه عالی اقتصاد مسکو (HSE) گفت: «مطالعه و تحقیقات اولیه در مورد توسعه جانشین MiG-31 وجود دارد – اما در حال حاضر این موضوع وجود دارد. یک مرحله اولیه.” “تا آنجایی که من متوجه شدم، MiG-41 یک نوع پروژه آینده نگرانه است که هنوز در مرحله طراحی مفهومی است.” 2035-2040.

MiG-41، نسل ششم جت جنگنده نزدیک به مافوق صوت روسیه؛  واقعیت یا افسانه؟

دیگر برنامه های نسل ششم هواپیماهای جنگی

شاید پیشرفته ترین جنگنده نسل ششم در چرخه توسعه، NGAD نیروی هوایی ایالات متحده باشد (برنامه ریزی شده تا سال 2030 وارد خدمت شود). جنگنده نسل ششم بعدی می تواند Tempest یا Global Combat Air System (به طور مشترک توسط بریتانیایی ها، ایتالیایی ها و ژاپنی ها توسعه یافته) و برنامه F/AXXX نیروی دریایی ایالات متحده باشد.

MiG-41، نسل ششم جت جنگنده نزدیک به مافوق صوت روسیه؛  واقعیت یا افسانه؟

چین در حال کار بر روی یک جت جنگنده نسل ششم است، اما اطلاعات کمی در مورد این هواپیما وجود دارد. فرانسوی ها و آلمانی ها نیز در تلاش برای تولید جنگنده نسل ششم هستند، اما اختلافات بین کشورها این برنامه را به تاخیر انداخته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا