فناوری و تکنولوژی

(تصاویر) رافال یا تایفون؟ عربستان کدام جنگنده اروپایی را می‌خرد؟

خرید فالوور از سایت اینبو

سال‌هاست که برخی از بزرگترین واردکنندگان تسلیحات در جهان کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده‌اند و پادشاهی عربستان سعودی بیش از هر کشور دیگری در منطقه برای تسلیحات نظامی هزینه کرده است.

به گزارش روسیاتو، عربستان سعودی سفارش بزرگی از 48 فروند جنگنده یوروفایتر تایفون دارد، اما به نظر می رسد که در حال بررسی ثبت خرید یک هواپیمای جنگی بزرگ دیگر نیز است: رافالس ساخت شرکت فرانسوی داسو.

این دو هواپیمای اروپایی به عنوان یک پروژه بین اروپایی شروع به کار کردند، اما اختلاف نظرها باعث شد فرانسه راه خودش را در پیش بگیرد و هواپیمای خود را به طور مستقل تولید کند.

رافال یا تایفون؟ نیروی هوایی عربستان سعودی کدام هواپیمای جنگنده اروپایی را خریداری خواهد کرد؟

جنگنده رافال

عربستان سعودی درخواست خود را برای 54 جت رافال ارائه کرده است

به گزارش Army Recognition، عربستان سعودی در حال حاضر گزینه خرید 52 جت رافال را بررسی می کند (داسو در سال های اخیر شاهد افزایش سفارش های خارجی برای این هواپیمای فرانسوی بوده است). رافال فرانسوی به عنوان یک جت جنگنده توانمند و جایگزینی برای خرید جت های روسی (که در سال های اخیر تا حد زیادی غیر قابل دوام شده اند) دیده می شود.

با این حال، به جای ادامه قرارداد تایفون، بحث بر سر این است که آیا عربستان سعودی تلاش خواهد کرد تا رافال بیشتری بخرد. اکتبر گذشته، La Tribune و Europe 1 گزارش دادند که عربستان سعودی درخواستی برای “پیشنهاد قیمت” 54 رافال به داسو ارائه کرده است. این دستور پس از دیدار وزیر دفاع فرانسه و وزیر دفاع عربستان سعودی صادر شد.

رافال یا تایفون؟ نیروی هوایی عربستان سعودی کدام هواپیمای جنگنده اروپایی را خریداری خواهد کرد؟

جنگنده تایفون

آیا در تلاش برای رفع انسداد گرفتن یوروفایتر تایفون هستید؟

عربستان سعودی قراردادی را برای خرید 48 تایفون یوروفایتر امضا کرد، اما وخامت روابط سیاسی باعث شد آلمان در سال 2018 از صادرات این جنگنده های مشترک به عربستان سعودی جلوگیری کند. این بلوک در اوایل سال جاری برداشته شد. برخی بر این باورند که علاقه عربستان سعودی به هواپیماهای جنگنده رافال در واقع راهی برای هموار کردن راه برای خرید تایفون است.

در واقع، آلمان حدود سه ماه پس از درخواست عربستان سعودی فاکتور برای جت های جنگنده رافال درخواستی، وتوی خود را بر فروش تسلیحات به پادشاهی لغو کرد. با لغو تصمیم قبلی آلمان، بریتانیا به طور بالقوه می تواند یوروفایتر را به عربستان سعودی بفروشد. با این حال، افزایش همکاری بین فرانسه و عربستان سعودی واقعی به نظر می رسد، و بنابراین ممکن است علاقه واقعی برای تغییر به رافال وجود داشته باشد (اگرچه دفتر سفارش طولانی و کمبود ظرفیت تولید رافال ممکن است برای عربستان سعودی مشکل ساز باشد). Eurofighter در حال حاضر با نرخی در حدود 10 دستگاه در سال تولید می شود، در مقایسه با حدود 13 رافال در سال 2023 (اگرچه این میزان در حال افزایش است).

رافال یا تایفون؟ نیروی هوایی عربستان سعودی کدام هواپیمای جنگنده اروپایی را خریداری خواهد کرد؟

به گفته فوربس، گزینه دیگر عربستان سعودی این است که از همسایه کوچکتر خود قطر الگوبرداری کند و هر دو جت جنگنده را خریداری کند. بر اساس گزارش فلایت گلوبال، نیروی هوایی عربستان سعودی در حال حاضر 72 فروند یوروفایتر تایفون، 211 فروند F-15C/S/SA و 81 فروند تورنادو IDS در خدمت فعال هستند. قطر با جمعیتی در حدود 3 میلیون نفر (که کمی بیش از 300000 نفر آن شهروند قطری هستند)، ناوگان جنگنده قابل توجهی متشکل از 36 فروند F-15، حدود 36 رافال و 24 یوروفایتر دارد (بنابراین این امکان وجود دارد که عربستان سعودی بتواند هر دو را نگهداری و عملیاتی کند. یوروفایتر و رافال).

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا