سبک زندگی

(تصاویر) ساختمان‌هایی که معماری علمی‌تخیلی «شوروی» را به رخ می‌کشند

خرید فالوور از سایت اینبو

اتحاد جماهیر شوروی سقوط کرد، اما خلاقیت مبهم که سپس در اروپای کمونیستی (حتی خارج از اتحاد جماهیر شوروی) توسعه یافت، هنوز به شکل ساختمان‌های بتنی عظیم باقی مانده است.

به گزارش فرادید، همه چیز در مورد اتحاد جماهیر شوروی عظیم بود: سرزمین وسیع، شاهکارهای تاریخی، جاه طلبی ها و حتی ساختمان ها. اتحاد جماهیر شوروی سقوط کرد، اما خلاقیت مبهم که سپس در اروپای کمونیستی (حتی خارج از اتحاد جماهیر شوروی) توسعه یافت، هنوز به شکل ساختمان‌های بتنی عظیم باقی مانده است.

در این مقاله 9 نمونه از سازه های بزرگ، چشمگیر و عجیب از دوران شوروی که شبیه آثار علمی تخیلی هستند را ارائه می دهیم.

1. ساختمان وزارت راه
(تصاویر) ساختمان هایی که معماری علمی تخیلی «شوروی» را به رخ می کشند

این نماد معماری شوروی که در سال 1975 به عنوان وزارت ساخت و ساز بزرگراه افتتاح شد، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی رها شد تا اینکه توسط بانک گرجستان در سال 2007 خریداری شد. پس از بازسازی کامل داخلی و خارجی در سال های 2011-2010، این 18 ساختمان طبقاتی در حال حاضر به عنوان دفتر مرکزی بانک مورد استفاده قرار می گیرد.

2. کتابخانه ملی، مینسک، بلاروس

(تصاویر) ساختمان هایی که معماری علمی تخیلی «شوروی» را به رخ می کشند

معماران شوروی، ویکتور کرامارنکو و میخائیل وینوگرادوف، کتابخانه جسورانه مینسک را در سال 1989 طراحی کردند، اما ساخت این دیوار چندگانه ماموت که امروز بر فراز پایتخت بلاروس قرار دارد، 13 سال طول کشید. هندسه غیرمعمول این سازه نمادی از وسعت جهان و اهمیت فراوان دانش برای بازدیدکنندگان از آن است. سطح آن شامل 18 مربع و 8 مثلث است که با شیشه انعکاس دهنده گرما پوشیده شده است که در شب رنگارنگ می درخشد.

3. خانه بنای یادبود BKP، بلغارستان

(تصاویر) ساختمان هایی که معماری علمی تخیلی «شوروی» را به رخ می کشند

در کوه‌های بلغارستان مرکزی، در کوه Bozludzha، بنای تاریخی متروکه‌ای وجود دارد که در سال 1981 برای ادای احترام به BSP ساخته شده است. این بنای نعلبکی شکل است که برجی بر روی آن نقش ستاره ای دارد. در داخل نعلبکی، سه تابلوی موزاییکی عظیم به مساحت 510 متر مربع، تاریخ تمثیلی حزب کمونیست بلغارستان را به تصویر می کشد.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و تغییر رژیم در بلغارستان، این بنای تاریخی متروکه شده و در برابر غارتگران و خرابکاران آسیب پذیر است، اما هنوز مردم از دور و بر برای دیدن این بقایای گذشته شوروی می آیند.

4. Krusevo Makedonium، Krusevo، مقدونیه
(تصاویر) ساختمان هایی که معماری علمی تخیلی «شوروی» را به رخ می کشند

مقدونیه که با نام یادبود ایلیندن نیز شناخته می‌شود، مجموعه‌ای از چندین عنصر مجسمه‌سازی و یادبود است که به مبارزان و انقلابیون قیام ایلیندن در سال ۱۹۰۳ و همچنین سربازان جنگ جهانی دوم که برای آزادی کشور جنگیدند، اختصاص داده شده است. این مجموعه در کروشوو قرار دارد و در سال 1974 ساخته شده است. مهمترین عنصر گنبد است که شبیه معدن دریایی است. این بنای تاریخی بتونی سفید با ارتفاع 25 متر دایره ای است و دارای چندین پنجره بیرون زده است که چهار تای آنها با شیشه های رنگی زیبا پوشیده شده است. اگر به این مکان رفتید، رفتن به داخل گنبد را فراموش نکنید، زیرا زیباترین قسمت کل مجموعه است.

5. قلعه نهم، کاوناس، لیتوانی

(تصاویر) ساختمان هایی که معماری علمی تخیلی «شوروی» را به رخ می کشند

قلعه نهم جایی است که در زمان اشغال لیتوانی توسط آلمان در سال های 1941 تا 1944، 50000 نفر در آن زندانی و کشته شدند. پس از پایان جنگ جهانی دوم در سال 1958، این قلعه به موزه و یادبود تبدیل شد. در سال 1984 مجسمه ای 32 متری ساخته A. Embrazionas به افتخار قربانیان فاشیسم ساخته شد که نمادی از درد، اندوه، شکنجه و خاطره جاودانه آنهاست.

6. هرم در تیرانا، آلبانی

(تصاویر) ساختمان هایی که معماری علمی تخیلی «شوروی» را به رخ می کشند

این هرم در تیرانا که به دیکتاتور سابق آلبانیایی و کمونیست انور خوجا تقدیم شده است، در سال 1988 توسط دختر و داماد خوجه ساخته شد. در سال 1991 پس از سقوط کمونیسم، این سازه قبل از تخریب به عنوان مرکز کنفرانس و نمایشگاه مورد استفاده قرار گرفت. این مکان در حال حاضر متروکه و پوشیده از گرافیتی است، اما برنامه‌هایی برای یک شرکت معماری هلندی برای بازسازی ساختمان متروک کمونیستی به یک مرکز فناوری و فرهنگی در حال انجام است.

7. موسسه رباتیک و سایبرنتیک فنی، سنت پترزبورگ، روسیه

(تصاویر) ساختمان هایی که معماری علمی تخیلی «شوروی» را به رخ می کشند

طراحی آینده نگرانه موسسه فنی رباتیک و سایبرنتیک، یکی از بزرگترین مراکز تحقیقاتی در روسیه، به هدف خود عمل می کند. RTC در توسعه فضاپیمای سایوز، کاوشگر روباتیک Luna 16 و ربات های مورد استفاده در شناسایی و حذف آلودگی رادیواکتیو در سایت فاجعه چرنوبیل شرکت داشت. این برج ۷۷ متری شبیه موشکی است که در شرف بلند شدن است و زاویه‌ای تند دارد، اما مردم محلی به آن لقب «لاله سفید» داده‌اند.

8. آسایشگاه درازبا، یالتا، اوکراین

(تصاویر) ساختمان هایی که معماری علمی تخیلی «شوروی» را به رخ می کشند

آسایشگاه دارازبا بر روی تپه ای در بالای ساحل دریای سیاه در کریمه واقع شده است. این سازه نمادی از معماری دوران شوروی است که توسط معمار ایگور واسیلوفسکی طراحی و در سال 1986 ساخته شد. به گزارش لس آنجلس تایمز، در دوران جنگ سرد، این ساختمان عجیب توسط پنتاگون با سایت موشکی اشتباه گرفته شد. این ساختمان مدور با نمای ناهموار با سه ستون از زمین جدا شده و به طبیعت اجازه می دهد در زیر و اطراف آن رشد کند.

در طراحی این ساختمان، هر اتاق دارای نور خورشید و منظره دریا است. به گفته نیویورک تایمز، “بازدیدکنندگان برای ورود به این سازه، از پلی محصور در یک لوله شیشه ای عبور می کنند و سپس وارد مجموعه می شوند که روی پایه عظیمی از آسانسورها و پله ها قرار دارد.”

9. یادبود معدنچیان، میتروویکا، کاوزو

(تصاویر) ساختمان هایی که معماری علمی تخیلی «شوروی» را به رخ می کشند

در شهر میتروویکا، در تپه ماینر، مجسمه بتنی عظیمی از یک گاری معدن به افتخار نیروی معدنچی، گروهی از صرب ها و آلبانیایی ها وجود دارد که برای مقاومت در برابر اشغال نازی ها در طول جنگ جهانی دوم متحد شدند. این بنا نماد دوستی مردم صربستان و آلبانی است و هنوز هم مهمترین اثر تاریخی شهر به حساب می آید.

بناهای تاریخی یوگسلاوی مانند کروشوو مقدونیه و بنای یادبود معدنچیان اغلب به عنوان سازه های یادبود ساخته شده از دهه 1950 تا 1990 در دوران جمهوری سوسیالیستی فدرال یوگسلاوی توسط تیتو استفاده می شود که هدف اصلی آن ارج نهادن به مبارزات مقاومت مردم زمان ملی بود. جنگ آزادی (1941 -1945، به یاد داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا