فناوری و تکنولوژی

(تصاویر) سرنوشت عجیب میگ ۱.۴۴ روسی؛ رقیب قدرتمند F-۲۲ آمریکایی

خرید فالوور از سایت اینبو

قابلیت های پیشرفته F-22 آن را به یکی از گران ترین جت های جنگنده عملیاتی تبدیل کرده است. هزینه ساخت هر رپتور 150 میلیون دلار بدون احتساب هزینه های تحقیق و توسعه است.

F-22 برای جایگزینی ناوگان F-15 و F-16 قدیمی در ناوگان USAF طراحی شده است و لاکهید مارتین اخیراً اعلام کرده است که F-22 Raptor USAF به 500000 ساعت پرواز رسیده است.

البته ایده ساخت جنگنده نسل پنجم از دهه 1360 قرن گذشته مطرح شد و علاوه بر آمریکایی ها، شوروی نیز سعی کرد زودتر از رقیب به این فناوری برتری هوایی دست یابد.

داستان ساخت رقیب قدرتمند F-22 آمریکایی توسط روسیه و سرنوشت عجیب آن

پروژه میگ 1.44 اتحاد جماهیر شوروی

اما در نهایت پروژه میگ 1.44 شوروی-روسی روی کاغذ ماند. این هواپیما ترکیبی عالی از رادارگریزی و مانورپذیری داشت. شرکت هواپیماسازی شوروی (Migoyan) MiG برای طراحی نسل پنجم جنگنده تاکتیکی چندمنظوره در سال 1983 (1362) انتخاب شد، تقریباً در همان زمانی که ایالات متحده کار بر روی جنگنده تاکتیکی پیشرفته خود را آغاز کرد و منجر به ساخت F-22 شد.

در همان زمان، شرکت هواپیماسازی سوخو در حال کار بر روی نمونه اولیه هواپیمای نسل پنجم دیگری بود که به هواپیمای آزمایشی S-32 منتهی شد که بعداً S-37 و سپس Su-47 نامگذاری شد. اولین پرواز نمونه اولیه در سال 1997 انجام شد.

میگ در سال 2000 توانست نمونه اولیه جت جنگنده نسل پنجم خود را به پرواز درآورد، اما این پروژه به دلیل محدودیت بودجه به مدت 9 سال به تعویق افتاد. تنها دو پرواز آزمایشی قبل از توقف پروژه انجام شد. این پروژه در محرمانه ای پنهان شد و به محل دفن زباله ختم شد و این سوخو بود که مجوز توسعه PAK FA را دریافت کرد.

داستان ساخت رقیب قدرتمند F-22 آمریکایی توسط روسیه و سرنوشت عجیب آن

نمایی از میگ 1.44، جنگنده نسل پنجم کارخانه میگ

برای اولین بار در سال 2015 در نمایشگاه بین المللی هوایی مسکو، نمونه اولیه میگ 1.44 در معرض دید عموم قرار گرفت و کارشناسان این فرصت را پیدا کردند تا نگاهی اجمالی به این پرنده جنگی داشته باشند. این هواپیما مطابق با فلسفه جنگ نزدیک روسیه طراحی شده است.

هواپیمای مفهومی MiG-1.42/.44 برای رسیدن به حداکثر سرعت کروز حدود 2.6 ماخ طراحی شده است. این جنگنده همچنین می‌تواند موشک‌ها را به سمت عقب شلیک کند تا در جنگ‌های سگ‌ها و نبرد با هواپیماهای دشمن پیروز شود.

طول این هواپیما کمی بیش از 71 فوت (21 متر) و طول بال های آن 55 فوت و 9 اینچ (17 متر) بود. این جنگنده شبیه به Eurofighter Typhoon معروف است که در همان زمان ساخته شد. حتی گفته می شود که اولین هواپیمای رادارگریز چین، چنگدو J-20، به شدت از طراحی MiG 1.44 الهام گرفته شده است.

جنگنده نسل پنجم مجهز به فناوری رادارگریز بود تا در رادار دیده نشود. فن آوری های پنهان سازی روی دو چیز کار می کنند – کاهش انعکاس یا انتشار سیگنال های رادار. طراحی میگ 1.44 مبتنی بر استفاده از مواد جاذب رادار برای پنهان ماندن از رادارها است. برای کاهش وزن هواپیما از آلیاژهای خاصی در ساخت بدنه و بال ها استفاده شد.

منبع: سرگرمی روز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا