فناوری و تکنولوژی

(تصاویر) طرح‌ جدید پهپاد‌های آمریکایی بدون نیاز به باند فرود

خرید فالوور از سایت اینبو

از سال 2013، آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی ایالات متحده (دارپا) به دنبال طراحی بهینه یک هواپیمای آزمایشی یا X-plane است که می تواند بدون نیاز به نوار فرود، خلبان یا وسایل کمکی بلند شود، دور بزند و به صورت عمودی حرکت کند. این پهپادها با تحمل پروازهای طولانی برای ارتش ایالات متحده طراحی شده اند تا از یک کشتی بلند شوند و مقادیر زیادی مهمات یا محموله را به نبرد حمل کنند.

به گزارش روزیاتو، هواپیماهای آزمایشی یا ایکس هواپیماها برای اهداف تحقیقاتی مختلفی از جمله نمایش فناوری ها یا مفاهیم جدید، آزمایش موشک های ایالات متحده ساخته می شوند. این هواپیماها معمولاً پشت درهای بسته توسعه می یابند.

طراحی های جدید پهپاد آمریکایی بدون نیاز به باند فرودگاه و خدمه تعمیر و نگهداری

هواپیماهای ایکس در اواسط دهه 1940 در ایالات متحده ظاهر شدند. بین سال‌های 1959 تا 1968، اولین پرتابگر مافوق صوت، X-15، توانست در یک برنامه مشترک بین ناسا، نیروی هوایی ایالات متحده و نیروی دریایی ایالات متحده به سرعت بیش از 6 ماخ و ارتفاعات بیش از 250000 پا دست یابد. دانش به دست آمده در مأموریت های X-15 بر توسعه برنامه های آینده مانند شاتل فضایی تأثیر گذاشت.

طراحی بال

طراحی های جدید پهپاد آمریکایی بدون نیاز به باند فرودگاه و خدمه تعمیر و نگهداری

دارپا اواخر ماه گذشته اعلام کرد که قصد دارد طرح های هواپیماهای آزمایشی نوآورانه را از طیف گسترده ای از شرکت ها به نفع نیروی دریایی ایالات متحده و سایر نیروها در نظر بگیرد.

طرح های برنده برنامه این آژانس معروف به EXTRA. شش شرکت دفاعی و هوافضایی از جمله AeroVironment، Griffon Aerospace، Karem Aircraft، Method Aeronautics، Northrop Grumman و Sikorsky برای این پروژه جاه طلبانه با یکدیگر رقابت می کنند.

ظرفیت ترابری

طراحی های جدید پهپاد آمریکایی بدون نیاز به باند فرودگاه و خدمه تعمیر و نگهداری

این آژانس به دنبال راه‌های نوآورانه برای افزایش وزن محموله و استقامت پرواز هواپیماهای آزمایشی کوچک، پرتاب شده از کشتی و خلبانی از راه دور است.

تیم‌های تحقیقاتی در حال حاضر در حال نهایی کردن طرح‌های خود برای این پهپادها هستند، مانند کار بر روی طرح‌هایی برای کاهش خطرات سیستم و انجام آزمایش‌های شناور قطعات و پیکربندی‌ها.

در پایان این مرحله 10 ماهه، تیم‌ها پیشنهادات رقابتی را برای فاز دوم طراحی دقیق، ساخت و آزمایش پرواز ارائه خواهند کرد. انتظار می رود این پروژه در اوایل سال 2026 پروازهای آزمایشی را تکمیل کند.

طراحی های جدید پهپاد آمریکایی بدون نیاز به باند فرودگاه و خدمه تعمیر و نگهداری

شبکه‌ای از این سامانه‌های کوچک هوایی بدون سرنشین را می‌توان از یک کشتی پرتاب کرد تا عملیات مکان‌یابی، تعمیر، ردیابی و هدف‌گیری را برای شناورهای فرمانده کشتی فراهم کند.

ارتش ایالات متحده به دنبال راه های نوآورانه ای برای افزایش وزن محموله و استقامت پروازهای دوربرد پهپادهای کوچک پرتاب شده از کشتی است. آنها انتظار دارند که قابلیت های عملیاتی ارائه شده توسط سایر فناوری های در حال توسعه در سازمان های مختلف تحقیقاتی و مهندسی وزارت دفاع، مانند پیشرفت در حسگرها، جنگ الکترونیک و به ویژه اتوماسیون و هوش مصنوعی، افزایش یابد.

نیروی دریایی

مرحله آزمایش بررسی خواهد کرد که آیا این پهپادها را می توان بدون پرتابگرهای مکانیکی بزرگ و تجهیزات فرود یا بازیابی که در حال حاضر استفاده می شود، مستقر و از کشتی های نیروی دریایی بازیابی کرد یا خیر.

طراحی های جدید پهپاد آمریکایی بدون نیاز به باند فرودگاه و خدمه تعمیر و نگهداری

به گفته آژانس، پهپادهای کوچک باید بتوانند مانند یک هلیکوپتر به صورت عمودی از عرشه پرواز کشتی‌ها و مکان‌های دور در اکثر شرایط آب‌وهوایی بلند شوند و فرود بیایند، اما مأموریت‌هایی مانند یک هواپیمای بالدار با کارایی بالا در حین حمل محموله انجام دهند.

فاصله و شرایط پرواز

گربه وحشی اهداف دارپا را در شعاع ماموریت 450 مایل دریایی و بیش از 12 ساعت استقامت در ایستگاه با حدود 27 کیلوگرم بار برآورده می کند.

طرح های این شرکت فراتر از اهداف برنامه بازیابی دریا و سرعت کروز، با توانایی عملیات در شرایط دریا و بادهای شدید و شتاب بیش از 100 گره برای پوشش سریع مسافت های طولانی در دریا یا خشکی است.

پهپاد سیکورسکی که با باتری کار می کند طوری طراحی شده است که روی دم خود بایستد، مانند یک هلیکوپتر بلند شود و سپس مانند هواپیما برای پرواز افقی به جلو متمایل شود. این طراحی به منظور کاهش نیاز به نوار فرود و امکان پرتاب و بازیابی آسان تر در شرایط مختلف میدان نبرد ساخته شده است.

Karem Aircraft هواپیمایی را پیشنهاد کرد که از یک روتور متحرک استفاده می‌کرد که می‌توانست مستقیماً به سمت بالا پرواز کند و زمانی که روتور در موقعیت بالا قرار داشت در هوا بچرخد و سپس هنگامی که روتور در موقعیت جلو قرار داشت، هواپیما را با سرعت به جلو سوق دهد. این فناوری به هواپیما اجازه می دهد تا بدون نیاز به باند فرودگاه به صورت عمودی بلند شود و سپس به سرعت بلند شود که می تواند در موقعیت های مختلف نظامی بسیار مفید باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا