سبک زندگی

(تصویر) از گورستان هخامنشی‌ها و اشکانی‌ها چه بیرون آمد؟

خرید فالوور از سایت اینبو

کاوش های اخیر باستان شناسان در گورستان مرسین چال سمنان به کشف آثاری منجر شده است که قدمت این گورستان به دوره هخامنشیان و اشکانیان می رسد.

به گزارش سرگرمی روز، گورستان «مرسین چال» در حوضه آبریز آبگیر فینسک در شهرستان مهدیشهر استان سمنان قرار دارد که کاوش های باستان شناسی در آن کاربرد بیشتری دارد. این گورستان اولین بار بین سال های 1398 تا 1390 مورد کاوش قرار گرفت و اولین کاوش ها در سال 1393 به سرپرستی مهرداد ملک زاده انجام شد. گورستان مرسین چال تاکنون در چهار فصل باستان شناسی مورد کاوش قرار گرفته است.

فصل دوم توسط ملک زاده در سال 1399 و فصل سوم پیمایش در سال 1400 و در دو فاز زیر نظر «محمدرضا نعمتی» و «عطا حسن پور» انجام شد. نعمتی چهارمین فصل پیمایش را نیز در سال 1401 انجام داد و اکنون نتیجه این بررسی و یافته های او برای اولین بار در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته شده است.

در حفاری های قبلی در مرسین چال، مقبره ای متعلق به یک بانو به همراه اشیای لوکس مانند دستبند، دستبند، باند، انواع سرامیک به اشکال مختلف و یک حلقه برنزی با نقش شیر بالدار یافت شده است که باستان شناسان آن را «یکی» توصیف می کنند. از یک نوع”. . .

همچنین یک ریتون سرامیکی (تکوک) با نقش بز کوهی با شاخ های منحنی، متعلق به دوره اشکانی و قدمت آن به 2200 سال پیش یافت شد.

در فصل سوم 68 گور گودال شناسایی شد و تدفین های این گورها در جهت شرقی-غربی طاق گذاری شد. از جمله مهم ترین یافته های نادر در این کاوش ها، سنگ قبر حکاکی شده است.

این سنگ قبر دارای نقشی نقاشی شده از اسب و سوار است که در مقابل درخت ایستاده و به سبک «کوبشی» یا «استامپ» با عمق کم بر روی سنگ آهک صاف تراشیده شده است.

باستان شناسان می گویند تاکنون نمونه ای از این سنگ قبر کنده کاری شده مربوط به دوره اشکانی در ایران گزارش نشده است.

(تصویر) از گورستان هخامنشیان و اشکانیان چه برآمد؟

اما یافته‌های باستان‌شناسان در فصل چهارم چه بود که اخیراً و برای اولین بار گزیده‌ای از آنها در موزه ملی ایران رونمایی شد؟ باستان شناسان به منظور شناسایی و بررسی روش های تدفین و تحقیقات مردم شناسی و نجات مواد فرهنگی و تاریخی، کاوش هایی را در ادامه فصل های قبل انجام دادند.

در این فصل دو سنگر ساخته شد و 36 قبر حفاری شد که 6 قبر بدون سنگ قبر بود و گورهای باقی مانده اغلب حاوی یک یا چند شی سفالی، نقره، برنز، شیشه، سنگ و قیر بود.

بیشتر اشیاء سرامیکی شامل انواع کاسه های اساسی، ته صاف، ته محدب، کاسه، ظروف راست دسته با نوک کوچک، کوزه های کوچک و سردوک می باشد. بیشتر خمیر و پوشش آنها نارنجی و گاهی قرمز کاشی یا آشپزخانه است.

برخی از کاسه ها یا کاسه ها در داخل یا خارج از هر دو طرف داغ هستند. اشیای فلزی از آهن، برنز و نقره ساخته شده و شامل انواع خندنگ، خنجر، چاقو، فیگور، مهره، دستبند، دستبند، صحافی، گوشواره، انگشتر، انگشتر، مهر، گل سینه و زنگ می باشد. اشیاء شیشه ای شامل انواع مهره ها می باشد.

قبرهای کشف شده بین 190 تا 215 سانتی متر طول دارند و عرض قبرها بین 40 تا 60 سانتی متر و عمق آن بین 30 تا 65 سانتی متر است و قبرها دارای اعماق مختلفی هستند.

(تصویر) از گورستان هخامنشیان و اشکانیان چه برآمد؟

با توجه به گورهای کاوش شده، به نظر می رسد که بیشتر سنگ های بالا و پایین اسکلت ها در زمان دفن زیر خاک بوده و در بالای گورها تپه هایی از خاک وجود داشته که محل دفن را مشخص می کرده است. هیچ یک از قبرها متقاطع نمی شوند و هیچ یک از تدفین های جدید قبرهای قدیمی را تخریب نمی کنند. محدوده برخی از قبرها به هم خورده اما اسکلت هیچ یک از قبرها تخریب نشده است.

اسکلت های موجود در گورها اغلب به دلیل نوع خاک منطقه و فعالیت های کشاورزی وضعیت خوبی نداشتند و بیشتر پوسیده یا خرد شده بودند. روش تدفین در گورها طاقدار است که تنها در محل قرارگیری سر و دست و پا با هم تفاوت دارند. سر اسکلت ها بیشتر به سمت بالا چرخانده شده اند، اما برخی از آنها به سمت راست یعنی.

نتایج کاوش های باستان شناسان در گورستان مرسین نشان می دهد که بیشتر قبرهای افراد بالغ از نظر ابعاد و شکل تقریباً یکسان و در جهت جغرافیایی تقریباً یکسان هستند و به نظر می رسد توسط افراد خاصی تهیه شده باشد. اگر دفن شده بزرگتر از قبر بود از روی پا جمع می شد. برخی از قبرها کوچکتر از قبرها بودند. قبرهای کودکان را در اندازه های کوچکتر حفر می کردند.

(تصویر) از گورستان هخامنشیان و اشکانیان چه برآمد؟

تدفین در گورها به صورت طاقدار انجام می شده است، اما از نظر قرارگیری، دست روی باسن یا ران یا سینه و پاها به موازات یکدیگر و یا قرار گرفتن پای راست بالای پای چپ یا بالعکس تفاوت هایی وجود دارد.

بر اساس مطالعات اولیه باستان شناسان بر روی بقایای استخوانی، جامعه مورد مطالعه در گورستان چال مرسین شامل 23 زن بود که 14 نفر از آنها جوان و 6 نفر میانسال بودند و سن 3 اسکلت مشخص نبود. 11 قبر مرد 7 جوان، 3 میانسال و سن یک اسکلت مشخص نیست.

در مورد قدمت گورها، با توجه به یافته های به دست آمده از گورها و همچنین نمونه های مربوط به فصول کاوش های پیشین، می توان گفت که این گورستان متعلق به دوره هخامنشیان و اشکانیان است.

گزیده ای از یافته های فصل چهارم بررسی مرسین چال که اکنون در موزه ملی به نمایش گذاشته شده است

(تصویر) از گورستان هخامنشیان و اشکانیان چه برآمد؟

کاوش در این گورستان به گفته باستان شناسان در حالی که ادامه آن ضروری است، مسئولان استان سمنان از جدیت اجرای پروژه سد فینسک بدون تغییر صحبت کرده اند. گورستان مرسین چال در حوضه آبریز این سد قرار دارد و کاوش‌ها در آن عمدتاً برای حفظ مواد فرهنگی این منطقه انجام می‌شود.

ساخت این سد علیرغم تمامی هشدارهایی که در خصوص تخریب و آسیب به حیات جنگل های هیرکان مازندران داده شده است، از سال 1388 آغاز شده و با هدف تامین آب استان سمنان در حال پیگیری است.

(تصویر) از گورستان هخامنشیان و اشکانیان چه برآمد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا