فناوری و تکنولوژی

(تصویر) تانک دریایی چین آماده بلعیدن منابع کف دریا

خرید فالوور از سایت اینبو

سرعت پیشرفت چین در زمینه های مختلف واقعا شگفت انگیز است. اخیرا شاهد بودیم که چینی ها در قعر دریا با یک تانک بسیار عجیب رکورد زدند. این تانک می تواند رازهای زیادی را فاش کند.

به گزارش سرگرمی روز، چین در سال های اخیر توانسته در زمینه های نظامی و فضایی پیشرفت چشمگیری داشته باشد و این موضوع باعث نگرانی دیگر کشورهای قدرتمند نیز شده است. با این حال، چینی ها نمی خواهند توسعه خود را به این دو بخش محدود کنند. به همین دلیل اخیراً یک تانک جدید برای تحقیقات در اعماق دریا تهیه کردند. در واقع چینی ها می خواهند رکورد بزنند و در ته دریا رهبر باشند.

رکورد عجیب چینی ها در بستر دریا با Kaituo 2

کشورهای توسعه یافته در سراسر جهان برای بهره برداری از منابع معدنی مهم بستر دریا در حال رقابت شدید هستند. چین نیز اخیرا تانک دریایی جدید خود را به نام Kaituo 2 معرفی کرده است. این تانک خاص می تواند به طور مستقل در بستر ناهموار حرکت کند و منابع معدنی ارزشمندی را جمع آوری کند. تانک دریایی Kaituo 2 یک سری آزمایشات اولیه دریایی را با موفقیت پشت سر گذاشت.

دانشگاه جایو تونگ شانگهای مسئول طراحی و توسعه Kaituo 2 است. طبیعتاً شرایط در کف اقیانوس چندان ایده آل نیست. به همین دلیل است که محققان تست های بسیار سختی را روی Kaituo 2 انجام دادند. البته نسخه ای که در این آزمایش ها شرکت کرده است، همچنان نمونه اولیه محسوب می شود، اما توانست رکورد جدیدی را برای چینی ها در دریا به ثبت برساند.

تانک جدید نیروی دریایی چین 5 بار زیر آب رفته است که همه آنها موفقیت آمیز بوده است. با این حال، این رکورد در آخرین تلاش در غرب اقیانوس آرام نیز بهبود یافت. Kaituo 2 در مرحله نهایی آزمایش توانست به عمق 4102 متری برسد که رکورد مهمی برای چینی ها در دریا است. جالب است بدانید که Kaituo 2 می تواند حتی در عمق 6000 متری زیر آب نیز کار کند.

(تصویر) تانک نیروی دریایی چین آماده جذب منابع از بستر دریا

همچنین بسیاری از قسمت های کف اقیانوس مانند دریای چین جنوبی (با عمق 1212 تا 5559 متر) را در دسترس قرار می دهد. در این صورت چین می تواند به منابع معدنی بسیار ارزشمندی دست یابد. البته به خاطر داشته باشید که چنین کاری اصلا آسان نیست. در چند دهه گذشته همواره سه موضوع مهم وجود داشته است که کشورهای مختلف را در استخراج منابع مختلف از بستر دریا با مشکل مواجه کرده است.

اولین مشکل به پیمایش در کف اقیانوس پیچیده و ناهموار مربوط می شود. مشکل دوم استخراج بهینه منابع بود و مشکل سوم مربوط به آسیب نرساندن به تجهیزات گران قیمت حفاری در شرایط سخت بود. با این حال، تانک نیروی دریایی چین توانست فشار فوق العاده ای را تحمل کند. همچنین در این شرایط او به صورت کاملا مستقل در زمین های ناهموار حرکت می کرد و با مته بزرگ خود شروع به حفاری کرد. در نهایت توانست منابع را به صورت کاملا بهینه جمع آوری کرده و دوباره به سطح بیاورد.

طبق گزارش های منتشر شده در Science News، Kaituo 2 حدود 6 متر طول، 3 متر عرض و 2.5 متر ارتفاع دارد. علاوه بر این وزن این تانک دریایی جذاب به 14 تن می رسد. این ابزار حفاری جذاب توانست در مرحله آزمایشی بیش از 200 کیلوگرم مواد معدنی مختلف از جمله مس، کبالت، نیکل و منگنز را از کف اقیانوس جمع آوری کند. به گفته دولت چین از این مواد در صنایع دفاعی، پزشکی و بهداشتی استفاده می شود.

نگرانی‌های زیست‌محیطی پیرامون حفاری رکورددار در آب‌های عمیق

اگرچه Kaituo 2 گام مهمی در زمینه حفاری بستر دریا برداشته است، اما این صنعت هنوز راه درازی در پیش دارد. با این حال، کشورهای مختلف این موقعیت مهم را از دست نخواهند داد. به همین دلیل شاهد تلاش های فشرده ژاپن، بلژیک، کانادا و نروژ در زمینه توسعه و آزمایش فناوری های مرتبط با حفاری در اعماق دریا هستیم.

(تصویر) تانک نیروی دریایی چین آماده جذب منابع از بستر دریا

در این میان، پیامدهای استخراج گسترده منابع معدنی از بستر دریا، نگرانی‌های زیادی را در بین دوستداران محیط زیست ایجاد کرده است. آلودگی شیمیایی می تواند به اکوسیستم های اعماق دریا آسیب برساند. علاوه بر این، زباله های تولید شده در نتیجه این فعالیت ها زندگی دریایی و پویایی اکوسیستم را مختل می کند. علاوه بر این، صدا، ارتعاش و نور ایجاد شده در نتیجه حفاری تاثیر بسیار بدی بر رفتار طبیعی پستانداران دریایی خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا