سبک زندگی

تضمین سلامت روده با این ۹ مواد غذایی

خرید فالوور از سایت اینبو

شاید “پروبیوتیک” برای شما یک اصطلاح آشنا باشد. باکتری های مفیدی که عملکردهای متعددی در روده دارند، از تسهیل هضم تا تنظیم وزن. اما نکته مهم این است که برای تنظیم و تولید این باکتری های مفید در روده، بدن به غذاهای حاوی پری بیوتیک به عنوان منبع سوخت نیاز دارد.

به گزارش سرگرمی روز، شما می توانید پری بیوتیک ها را از طریق مکمل ها دریافت کنید و بسیاری از غذاها به طور طبیعی حاوی این فرم خاص از فیبر هستند.

1. پیاز

پیاز حاوی اینولین و نوعی کربوهیدرات به نام فروکتولیگوساکارید یا FOS است. این شکل از کربوهیدرات می تواند به عنوان یک جایگزین کم کالری برای قند رژیمی عمل کند و همچنین به عنوان یک پری بیوتیک عمل کند. افزودن پیاز خام یا پخته به وعده های غذایی خود یک راه عالی برای بهبود میکروبیوم روده شما است.

2. سیر

مطالعات نشان می دهد که سیر نقش مهمی در رشد باکتری های مفید روده ایفا می کند و به عنوان یک پری بیوتیک عمل می کند. علاوه بر این، سیر می تواند از رشد باکتری های مضر در روده ها جلوگیری کند. بر اساس این دو مکانیسم، سیر یک غذای مفید برای ارتقای سلامت روده است.

3. موز

اگر به دنبال میان‌وعده‌ای هستید که به عنوان یک پری‌بیوتیک عمل می‌کند، به دنبال موز نباشید. این میوه علاوه بر فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی حاوی نشاسته مقاوم نیز می باشد. طبق تحقیقات، شما مقاوم ترین نشاسته را در موزهایی خواهید یافت که هنوز سبز هستند و به نظر می رسد این ترکیب دارای اثرات پربیوتیکی است.

4. لوبیا

لوبیا منبع عالی فیبر و پری بیوتیک است. نتایج نشان می دهد که مصرف منظم لوبیا منجر به بهبود میکروبیوم روده می شود. همچنین گفته می شود که خوردن لوبیا از سرطان پیشگیری می کند و ممکن است برای سایر جنبه های سلامت گوارش مفید باشد.

5. بلغور جو دوسر

جو دوسر منبع عالی فیبر و حاوی مقداری نشاسته مقاوم است. اثرات پری بیوتیک جو، به ویژه فیبر بتا گلوکان موجود در آن، برای تولید باکتری های سالم روده و بهبود سطح کلسترول خون مفید است.

6. سیب

سیب حاوی پکتین (نوعی فیبر محلول) است که به عنوان یک پری بیوتیک عمل می کند. پکتین می تواند پروبیوتیک های مفید را تغذیه کند و تعداد باکتری های مضر روده را کاهش دهد.

7. بذر کتان

دانه کتان چربی های مفید امگا 3 و آنتی اکسیدان های ضروری را برای بدن فراهم می کند و همچنین منبعی از پری بیوتیک ها است. بذر کتان به دلیل محتوای فیبر خود می تواند با افزایش سطح باکتری های مفید در روده به تنظیم سیستم گوارشی کمک کند.

8. مارچوبه

این محصول غذایی حاوی اینولین (نوعی فیبر محلول) است که به عنوان یک پری بیوتیک در بدن عمل می کند. این الیاف باعث تقویت باکتری های مفید روده شده و احتمال ابتلا به بیماری های روده را کاهش می دهد.

9. گندم کامل

غلات و محصولات ساخته شده با سبوس گندم عموماً عملکرد پری بیوتیکی دارند. شکل خاصی از فیبر موجود در سبوس گندم، عملکرد باکتری های مفید روده را بهبود می بخشد و در نتیجه سلامت کلی دستگاه گوارش را ارتقا می دهد. همچنین برخی از مشکلات گوارشی را کاهش می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا