سبک زندگی

تفاوت دمنوش و جوشانده در چیست؟

خرید فالوور از سایت اینبو

گیاهان دارویی بسته به نوع گیاه، نوع ماده موثره، مقاومت مواد در برابر حرارت و … می توانند به روش های مختلفی مصرف شوند. به عنوان مثال برای بهره مندی از اثر مطلوب یک گیاه باید از دم کرده آن استفاده کرد، در حالی که اثر متفاوت از همان گیاه ممکن است نیاز به جوشانده آن گیاه داشته باشد. برخلاف تصور رایج، چای با معجون متفاوت است.

به گزارش دلگرم، به عبارتی جوشاندن و جوشاندن گیاهان دو روش متفاوت هستند که هر روش تاثیر متفاوتی بر بدن دارد. برای تهیه چای می توان ادویه ها، میوه ها، برگ ها، ساقه یا ریشه گیاهان را خشک کرد و به صورت پودر درآورد و در نهایت آن را جوشاند.

در این روش گیاه را به مدت 20-15 دقیقه در آب جوشیده در ظرف دربسته روی بخار ملایم قرار داده و سپس صاف می کنند. نوشیدنی تهیه شده از برگ های چای، شکوفه های گل گاوزبان، شکوفه های گل ختمی، لیمو، سنبل الطیب یا چای میوه ای نوعی چای است.

یکی از تفاوت های حبوبات و معجون ها در طرز تهیه آنهاست. اگر گیاه را مستقیماً با آب سرد یا گرم دم کنند، جوشانده ای به دست می آید که خواص و اثرات قوی تری نسبت به چای دارد و در مقایسه با عرق گیاهی، خاصیت تقویتی و همچنین عطری که از گیاه متصاعد می شود بیشتر است.

البته تحقیقات نشان می دهد که جوشانده برخی از گیاهان به دلیل تأثیر قوی و فوری بر برخی از اندام های مختلف بدن می تواند عوارض ناخوشایندی به همراه داشته باشد، بنابراین توصیه می شود از چای به میزان متعادل برای مصرف روزانه و مصرف جوشانده استفاده شود. به خصوص معجون گیاهان از افراد غریبه بدون نظر و تجویز متخصصان این حرفه خودداری شود.

طرز تهیه عرقیات یا عرقیات گیاهی

ساده ترین محصول گیاهی آب پز است. قسمتی که برای دم کرده استفاده می شود عمدتاً گلبرگ ها و برگ های گیاه است زیرا نازک و لطیف هستند. اگر بخواهیم از قسمت های دیگر مانند ساقه، ریشه یا دانه دم کرده، آنها را خرد یا خرد کنیم. برای تهیه دم کرده باید روی گیاه آب جوش ریخته و بسته به نوع گیاه مصرفی حدود 20-15 دقیقه درب ظرف را ببندیم تا محلول به سرعت سرد نشود.

در این مدت بخشی از مواد موثره گیاه را در آب جوش حل می کنیم سپس با توری فلزی یا پارچه ای صاف می کنیم و بقیه را دور می ریزیم و از محلول باقی مانده استفاده می کنیم.

مقدار گیاه مورد استفاده معمولاً 500 میلی لیتر آب جوش در هر 30 گرم گیاه خشک یا 75 گرم گیاه تازه است. این مقدار تقریباً معادل 3 تا 4 لیوان نوشیدنی است. برای دستیابی به مقادیر کمتر، گیاه و آب باید به همان نسبت کاهش یابد.

اگرچه نوشیدنی را می توان برای مدت کوتاهی در یخچال نگهداری کرد، اما به دلیل ریزش احتمالی مواد موثره، بهتر است نوشیدنی را همیشه تازه مصرف کنید. همچنین اگر نبض مزه خوبی نداشت، می توان آن را با نبات یا عسل شیرین کرد و سپس مصرف کرد.

طرز تهیه جوشانده گیاهان

در این روش روی گیاه آب سرد می ریزیم و می جوشانیم. سپس حدود 1 ساعت به آرامی میپزیم. در جوشانده حجم محلول در اثر تبخیر کاهش می یابد و به حدود دو سوم می رسد. جوشانده در قسمت های سخت گیاه، موادی که با حرارت تجزیه نمی شوند و یا موادی که به راحتی در آب حل نمی شوند استفاده می شود.

مقدار لازم گیاه برای تهیه جوشانده 30 گرم گیاه خشک یا 75 گرم گیاه تازه همراه با 750 میلی لیتر آب است که پس از جوشاندن به حدود 500 میلی لیتر کاهش می یابد.

فواید، مضرات و طرز تهیه جوشانده خاکشیر

معجون حشیش چیست و چگونه استفاده می شود؟ آیا از فواید و عوارض مصرف حکشیر آب پز یا آب پز می دانید؟ تا انتها با ما همراه باشید تا از مزایای آن بهره مند شوید و…

جوشانده باید به صورت تازه مصرف شود. البته مصرف یک روزه قابل تهیه و استفاده است اما نگهداری بیشتر از یک روز توصیه نمی شود. برای شیرین کردن جوشانده می توان از عسل یا نیشکر نیز استفاده کرد. در استفاده از گیاهان دارویی، نحوه مصرف و حد مصرف روزانه مهم و توصیه می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا