سبک زندگی

تماشای تلویزیون برای این گروه سنی ممنوع

خرید فالوور از سایت اینبو

تحقیقات جدید نشان می دهد که تماشای بیهوده تلویزیون در کودکان زیر دو سال می تواند آسیب های جبران ناپذیری به مغز، هوش و خلاقیت آنها وارد کند. یادگیری زبان و مهارت های گفتاری در دو سال اول زندگی کودکان شکل می گیرد. صحبت کردن مهارتی است که مستلزم گوش دادن، فهمیدن و در نهایت پاسخ دادن است و نمی توان انتظار داشت که کودکان با گوش دادن به شخصیت های کارتونی یا عروسک ها رشد کلامی داشته باشند.

به گزارش سرگرمی روز، تماشای تلویزیون در سنین 2 تا 6 سالگی باید از نظر زمانی و محتوایی توسط والدین کنترل شود. زیرا تماشای بیش از حد تلویزیون می تواند بر سلامت جسمی و روحی کودکان تأثیر منفی بگذارد.

در دنیای شلوغ امروزی، اکثر خانواده ها ترجیح می دهند فرزندان خود را سرگرم کنند تا بتوانند از پس کارهای روزمره خود برآیند. بسیاری از والدین تلویزیون را بهترین رسانه برای این کار می دانند. ایده آنها این است که کودک سرگرم شود و یاد بگیرد و درک او افزایش یابد. اما آیا هر کودکی در هر سنی می تواند تلویزیون تماشا کند؟ آیا تماشای زیاد تلویزیون می تواند به کودک آسیب برساند؟ چگونه می توان این را مدیریت کرد؟

مینا (مادر 27 ساله) معتقد است تماشای تلویزیون هیچ عارضه ای برای کودک ندارد. او می گوید وقتی دختر 4 ماهه اش را جلوی تلویزیون می گذارد، حدود ده دقیقه بدون حرکت به صداها گوش می دهد و به عکس ها نگاه می کند. فرزندش از این کار لذت می برد.

سحر مادر دیگری است که می گوید من هم شنیده ام که بچه در این سن نباید تلویزیون ببیند. او می گوید به زبان اصلی فرزندش کارتون بازی می کند و کودک به آن عادت می کند و دوست دارد و به این ترتیب آرام می شود. . این مادر که فوق لیسانس دارد و کارمند هم هست می گوید از جوانی علاقه زیادی به تماشای تلویزیون داشته و به گفته خودش با آن بزرگ شده اما درس می خواند و کار می کرد و زیاد تماشا می کرد. تلویزیون براش بد بود

فاطمه نیز مادری است که تماشای تلویزیون را راهی برای تغذیه فرزند 3 ساله خود انتخاب کرده است. او می گوید که چون فرزندش گزنده است و به راحتی غذا نمی خورد، هنگام تماشای تلویزیون لقمه ای در دهانش می گذارد، زیرا حواس کودک از تماشای تلویزیون پرت می شود و بهانه ای برای نخوردن غذا ندارد.

مضرات استفاده از تلویزیون برای کودکان

اگرچه تلویزیون می تواند برای کودکان بسیار سرگرم کننده باشد و به آنها کمک کند مفاهیم مثبت را بیاموزند، اما نباید فراموش کرد که کودکان بسیار تأثیرپذیر هستند و کنترلی بر آنچه ذهنشان در معرض آن قرار می گیرد، ندارند. بنابراین تماشای بیش از حد تلویزیون می تواند تأثیر نامطلوبی بر آنها بگذارد.

آسیب مغزی و کاهش مهارت های گفتاری

برای کودکان زیر 2 سال، تماشای تلویزیون می تواند به مغز آنها آسیب برساند. این سن، دوران طلایی رشد مغز کودک است. تماشای تلویزیون در این دوران میل او به جستجو و کشف دنیای اطراف و همچنین تعامل کودک با همسالان و دیگران را کاهش می دهد. تعامل کودک با مردم و دنیای اطرافش باعث بهبود شاخص های رشد مغز و همچنین تقویت مهارت های گفتاری او می شود. یا زمانی که کودک به جای تماشای تلویزیون با اسباب بازی های خود بازی می کند، مغز روابط علت و معلولی را کشف می کند و این روند می تواند تأثیر قابل توجهی بر رشد سالم مغز داشته باشد.

مانعی بر سر راه خلاقیت و نوآوری است

وقتی کودک به جای جستجو و کاوش در دنیای بیرون، زمان زیادی را صرف تماشای تلویزیون می کند، قدرت تفکر و سایر توانایی های او تحلیل می رود. از آنجایی که هر ایده و فعالیتی در تلویزیون از پیش تعیین شده و آماده مصرف است، بنابراین کودک شانسی برای نوآوری و خلاقیت ندارد.

از دست دادن توانایی انجام کارهای دیگر

با تماشای زیاد تلویزیون و عادت کردن به آن، زمان زیادی از کودک تلف می شود، زمان ارزشمندی که کودک می تواند صرف اموری مانند صحبت با والدین، خواندن کتاب، بودن با دوستان، انجام بازی های فیزیکی و … کند. . آموزش هایی که کودک از این طریق می گیرد بسیار بیشتر و مفیدتر از برنامه های تلویزیونی است.

کاهش تمرکز

تحقیقات نشان می دهد که تماشای بیش از حد تلویزیون در کودکان می تواند باعث اختلال نقص توجه و بیش فعالی در سال های بعد شود.

چاقی و اضافه وزن

وقتی تماشای تلویزیون برای کودک عادت می شود و زمان زیادی را صرف تماشای تلویزیون می کند، در این صورت کودک فعالیت بدنی کمتری دارد و در خطر چاقی و سایر مشکلات سلامتی قرار می گیرد.

قرار دادن کودک در معرض محتوای نامناسب

گاهی والدین فراموش می کنند که فقط باید از برنامه های متناسب با سن کودک استفاده کنند. قرار گرفتن زودهنگام آنها با محتوای نامناسب مانند خشونت، رابطه جنسی، الکل و مواد مخدر سوالات دشواری را در ذهن کودک ایجاد می کند. در این سن، بسیاری از یادگیری کودکان از طریق یادگیری مشاهده ای است، هر رفتاری که کودک می بیند قابل تقلید است، به خصوص اگر کودک شخصیت مورد علاقه خود را در حال انجام این کارها ببیند.

برای کاهش مضرات تماشای تلویزیون چه کنیم؟

تماشای تلویزیون کودکان را محدود کنید. بهتر است این آموزش را از همان ابتدا به کودک بدهید، زیرا درک حدود و ایجاد عادت استفاده صحیح از همان ابتدا بسیار آسانتر از این است که بخواهید بلافاصله این عادت را از کودک بگیرید. همچنین انتخاب برنامه ها باید متناسب با سن کودک باشد، نباید اجازه دهید هر چیزی که از تلویزیون پخش می شود ببیند.

همراهی کودکان در حین تماشای تلویزیون این فرصت را به ما می دهد تا نظر کودک را در مورد شخصیت های مورد علاقه اش بپرسیم، می توانیم به او توضیح دهیم که هر چیزی که روی صفحه تلویزیون می بیند لزوما واقعی نیست و باید قبل از هر کاری به دقت فکر کند و یک طرفدار باشد. راه حل.

والدین می توانند تماشای تلویزیون را با فعالیت های مناسب مانند کتاب خواندن، نقاشی کشیدن، بازی کردن و غیره جایگزین کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا