فناوری و تکنولوژی

تهران ۵ درجه گرم می‌شود

خرید فالوور از سایت اینبو

سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک (C3S) که توسط مرکز پیش‌بینی آب و هوای اروپا به نمایندگی از کمیسیون اروپا با بودجه اتحادیه اروپا مدیریت می‌شود، بولتن‌های آب و هوایی ماهانه را منتشر می‌کند که تغییرات مشاهده شده در دمای هوای جهانی، سطح دریا، گزارش‌های یخ دریا، و هیدرولوژیکی را پوشش می‌دهد. متغیرها .

تهران 5 درجه گرم شد/ گرمای بی سابقه در راه زاهدان، تبریز و یزد!

نقشه تغییر اقلیم خدمات تغییر اقلیم کوپرنیک

تهران 5 درجه گرم شد/ گرمای بی سابقه در راه زاهدان، تبریز و یزد!

میانگین تغییرات روزانه دمای هوای جهانی نسبت به سال پایه 1850-1900.

2024 با خط سفید ضخیم، 2023 با خط قرمز ضخیم و سال های باقی مانده با خطوط نازک نشان داده شده است. فوریه 2024 گرم ترین فوریه ثبت شده در جهان بود.

نقشه Future Urban Climates به کاربران اجازه می دهد تا آب و هوای منطقه ای را که در آن زندگی می کنند تا سال 2080 پیش بینی کنند.

متیو فیتزپاتریک، بوم شناس دانشگاه مریلند، از داده های هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوا (IPCC) برای پیش بینی آب و هوا در 40581 مکان در سراسر جهان تا سال 2080 استفاده کرده است. در این فرآیند، انتشار گازهای گلخانه ای نیز مدل شده و پیش بینی می شود. آب و هوا بسیار نزدیک به آنچه ممکن است در آینده رخ دهد.

فیتزپاتریک توضیح می دهد: «طی 50 سال آینده، آب و هوای شهرهای نیمکره شمالی بسیار شبیه به شهرهای جنوبی خواهد بود.

برآوردها در سال 2015 نشان می دهد که تا سال 2010، نزدیک به 6 درصد از مساحت زمین به آب و هوای گرم تر و خشک تر از سال 1950 تغییر یافته است. بزرگترین تغییرات مشاهده شده تاکنون در آمریکای شمالی، اروپا و اقیانوسیه رخ داده است. نقشه جدید نشان می دهد که اگر این روند تا سال 2080 ادامه یابد، جهان ما چگونه خواهد بود.

تهران 5.4 درجه سانتیگراد گرمتر و 9.3 درصد رطوبت بیشتر است

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تابستان‌های تهران تا سال 2080 نزدیک به 5.4 درجه سانتی‌گراد گرم‌تر و 9.3 درصد مرطوب‌تر می‌شوند و در فصل زمستان، دمای هوای تهران طی 60 سال آینده 3.5 درجه افزایش می‌یابد و این شهر در سال 10.8 درصد مرطوب‌تر می‌شود. شرایط رطوبت

تهران 5 درجه گرم شد/ گرمای بی سابقه در راه زاهدان، تبریز و یزد!

پیش بینی هوای تهران تا سال 2080

زاهدان 6.3 درجه سانتیگراد گرمتر و 4.8 درصد مرطوبتر است

تهران 5 درجه گرم شد/ گرمای بی سابقه در راه زاهدان، تبریز و یزد!

پیش بینی هوای زاهدان تا سال 2080

پیش بینی می شود آب و هوای زاهدان تا سال 2080 به میزان قابل توجهی تغییر کند. پیش بینی می شود دمای این شهر تا تابستان 2080 به میزان 6.3 درجه افزایش یابد و از نظر رطوبت نیز 4.8 درصد مرطوب تر شود. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در فصل زمستان دمای هوای این شهر ۵.۱ درجه گرم‌تر و از نظر رطوبت ۲.۲ درصد مرطوب‌تر خواهد بود.

می گویند امروز در دالبندین می توانید شرایط آب و هوایی زاهدان 60 سال آینده را تجربه کنید. دالبندین یک منطقه مسکونی در ایالت بلوچستان پاکستان است.

تبریز 7 درجه سانتیگراد گرمتر و 15.3 درصد خشکتر است

تهران 5 درجه گرم شد/ گرمای بی سابقه در راه زاهدان، تبریز و یزد!

پیش بینی هوای تبریز تا سال 2080

پیش بینی ها حاکی از آن است که دمای هوای شهر تبریز تا سال 2080 به میزان 7 درجه سانتیگراد افزایش و در فصل تابستان 15.3 درصد خشک تر خواهد شد و در فصل زمستان دمای این شهر 5.1 درجه افزایش یافته و تبدیل به خشکی می شود. 6 درصد مرطوب تر

آب و هوای تبریز در سال 2080 مشابه آب و هوای فعلی منطقه حلال در شهرستان اردبیل است.

یزد ۶.۷ درجه سانتیگراد گرمتر و ۲.۸ درصد مرطوب‌تر است

تهران 5 درجه گرم شد/ گرمای بی سابقه در راه زاهدان، تبریز و یزد!

پیش بینی هوای یزد تا سال 2080

پیش بینی ها نشان می دهد دمای هوای شهر یزد در فصل تابستان تا سال 2080 به میزان 6.7 درجه سانتیگراد افزایش یافته و 2.8 درصد مرطوب تر خواهد شد. و در فصل زمستان دمای هوای این شهر 4.6 درجه سانتی گراد افزایش و 17.6 درصد مرطوب‌تر پیش‌بینی می‌شود.

دمای هوای یزد در سال 2080 را می توان امروز در منطقه رودخانه کرمان تجربه کرد.

مناطقی که تا سال 2080 غیرقابل سکونت خواهند شد

با نزدیک‌تر شدن به خط استوا، در مکان‌هایی مانند آمریکای مرکزی، فلوریدا جنوبی، و شمال آفریقا، الگوی کمتر مشابهی از آب و هوای آینده در حال حاضر روی زمین یافت می‌شود. این بدان معناست که در حال حاضر هیچ منطقه ای روی زمین وجود ندارد که نشان دهد این مکان ها در آینده چه آب و هوایی را تجربه خواهند کرد.

حدود 40 درصد از جمعیت جهان در این مناطق گرمسیری زندگی می کنند. این بدان معناست که بیش از 3.3 میلیارد نفر به آب و هوای شدیدتر از هر جایی که امروز زندگی می کنیم، نقل مکان خواهند کرد. برخی از محققان نگرانند که بخش‌هایی از مناطق استوایی غیرقابل سکونت شوند، زیرا پیش‌بینی‌ها گرما و رطوبتی را پیش‌بینی می‌کنند که بدن انسان قادر به تحمل آن نیست.

با توجه به اینکه دما در سال گذشته بیش از حد انتظار افزایش یافت و هیچ نشانه‌ای مبنی بر حرکت صنایع و دولت‌ها برای کاهش مصرف سوخت فسیلی وجود نداشت، احتمالاً با سناریوهای شدیدتری که در نقشه نشان داده شده است، مواجه خواهیم شد.

منبع: سرگرمی روز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا