فناوری و تکنولوژی

توسعه چشمگیر لانینا؛ خشکسالی در راه است!

خرید فالوور از سایت اینبو

مرکز ملی هواشناسی آمریکا (CPC) در پیش بینی ماهانه خود از احتمال 71 درصدی توسعه پدیده جوی لانینیا در بازه زمانی سپتامبر تا نوامبر خبر داد و اعلام کرد که پیش بینی می شود این وضعیت آب و هوایی تا بازه زمانی ژانویه تا نوامبر ادامه داشته باشد. اسفند سال آینده آژانس هواشناسی ژاپن در اوایل این هفته اعلام کرد که 60 درصد احتمال وقوع لانینا در نیمکره شمالی از هم اکنون تا زمستان وجود دارد.

لا نینا یک الگوی آب و هوایی است که با دمای کمتر از حد معمول اقیانوس در اقیانوس آرام مرکزی و شرقی استوایی آغاز می شود و با سیل، خشکسالی و افزایش فراوانی طوفان ها در دریای کارائیب همراه است. انتظار می رود لانینا باران کمتری را به همراه داشته باشد و شرایط خشکسالی را بدتر کند که بر کشاورزی در سراسر جهان تأثیر خواهد گذاشت. چرخه بین ال نینو، لا نینا و فاز خنثی معمولاً دو تا هفت سال طول می کشد.

توسعه چشمگیر La Niña بین سپتامبر و نوامبر

بخش کشاورزی و دامداری به وضوح بیشتر در معرض خطر اثرات لانینیا هستند، زیرا بسیاری از مناطق تحت تأثیر این پدیده کلید تولید محصولاتی مانند سویا و ذرت هستند. تولیدکنندگان سویا برزیلی می‌توانند در سال‌های 2024-2025 تولید 14 درصد بیشتر نسبت به فصل قبل گزارش دهند، زیرا احتمال بارندگی بیشتر در سه ماهه آخر سال بیشتر است، اما منطقه اصلی که باید مراقب آن بود ترس از خشکسالی و کاهش عملکرد است. زمین های کشاورزی در آرژانتین، اروگوئه و جنوب شرقی برزیل، به ویژه در تابستان آینده.

ال نینو و لا نینا دو الگوی آب و هوایی متضاد هستند که می توانند تأثیری جهانی بر آب و هوا، آتش سوزی های جنگلی، اکوسیستم ها و اقتصاد داشته باشند. ال نینو زمانی اتفاق می افتد که آب گرم در مرکز و شرق اقیانوس آرام جمع می شود. این رویداد رطوبت هوا را افزایش می دهد و منجر به طوفان های بارانی بیشتر می شود. برعکس، لانینا با انباشته شدن آب خنک در همان منطقه با اثر معکوس رخ می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا