فناوری و تکنولوژی

تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟

خرید فالوور از سایت اینبو

چند سالی است که بحث ساخت گوشی ایرانی مطرح شده است و قبل از آن تنها یک شرکت به عنوان تولیدکننده گوشی محدود شناخته می شد. سازنده ای که به گفته برخی از کارشناسان این حوزه بیش از آنکه به دنبال تولید 0 تا 100 گوشی در داخل باشد، مونتاژکننده قطعات گوشی وارداتی است.

به گزارش سرگرمی روز، مزیت ساخت گوشی داخلی این است که با تولید یک گوشی ایرانی باکیفیت و با قیمت مناسب، به قدرت خرید، تحول دیجیتال و اشتغال مردم کمک می کند. اگرچه هنوز امکانات و خدمات در نظر گرفته شده برای گوشی داخلی اعلام نشده است، اما ظاهرا استفاده از سیستم عامل اختصاصی یکی از آن ویژگی ها است.

اگرچه تولید تلفن همراه ایرانی مورد توجه دولت های گذشته بوده است، اما دولت سیزدهم توجه ویژه ای به این موضوع داشته است، چرا که همزمان با آغاز به کار این دولت، وزیر ارتباطات از برنامه تولید گوشی های ایرانی خبر داد. . گوشی های تلفن همراه که امکانات تولید تلفن همراه خوبی در کشور وجود دارد اما باید بازاری در کشور ایجاد شود و مردم به این گوشی ها اطمینان داشته باشند.

بر این اساس اعلام شد که در ابتدا ممکن است نواقصی وجود داشته باشد که باید برطرف شود، همچنین از ظرفیت جوانان در تولید گوشی های ایرانی استفاده می شود که باعث ایجاد اشتغال می شود. همچنین باعث ایجاد اعتماد در مردم و جامعه می شود و از گوشی های خارجی ارزان تر است.

سرانجام پس از طرح اولیه تابستان سال گذشته – مدیرعامل فرودگاه بین‌المللی و منطقه ویژه اقتصادی پیام – اعلام کرد که تولید تلفن همراه یکی از طرح‌های راه‌اندازی شده در دولت قبل است که 13 شرکت خصوصی خط تولید خود را در این منطقه احداث می‌کنند. آنها گزارش دادند که دو مورد از این کیت ها وارد خدمت شده و پیش بینی آنها این است که تا پایان سال 1402 حداقل یک میلیون گوشی تولید شود که یک سوم آن تلفن های هوشمند و مابقی دکمه ای خواهد بود.

به گفته وزیر ارتباطات، حوزه تبدیل تلفن همراه حوزه مشترک وزارت ارتباطات و حریم خصوصی است که مسئولیت اصلی آن بر عهده وزارت حریم خصوصی است، بنابراین برنامه ریزی مشترک و شرکت هایی وجود دارد که می توانند گوشی تولید کنند. به زیرساخت های لازم مجهز هستند.

مشکلی که وی در اظهارات اخیر خود در یکی از رسانه ها به آن اشاره کرد و گفت: از شرکت های مختلف در منطقه ویژه اقتصادی پیام حمایت کرده و با تامین زمین و امکانات زیرساخت ها را برای آماده سازی برای تولید گوشی فراهم کرده ایم.

وی تاکید کرد: ظرفیت خوبی در این زمینه وجود دارد و جوانان ما دست کمی از جوانان کشورهای دیگر ندارند و اگر مردم و کارکنان به تولیدات ایرانی اعتماد کنند، می توانیم نیاز خود را تامین کنیم و به سمت صادرات حرکت کنیم.

زارع پور با بیان اینکه بازار تلفن همراه بازار بسیار بزرگی است، یادآور شد: در حال حاضر سالانه بیش از سه میلیارد دلار برای واردات 10 تا 14 میلیون گوشی هزینه می شود، اما ممکن است بتوانیم در این بخش تولید کنیم.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: واضح است که این تولیدات باید در فضای رقابتی انجام شود تا محصول بهتر و متناسب با سلیقه مردم تولید و عرضه شود. اگر برنامه ریزی خوبی در این زمینه انجام شود، قطعا می توانیم با گوشی های خارجی رقابت کنیم، هرچند هنوز در ابتدای راه هستیم.

البته حمایت های دولت تنها به موارد ذکر شده خلاصه نمی شود و دولت در قسمت دوم لایحه بودجه امسال 500 میلیارد تومان برای حمایت از تولید داخل گوشی هوشمند اختصاص داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا