سبک زندگی

ثعلب، اکسیر سلامتی و درمان

خرید فالوور از سایت اینبو

گل روباهی یکی از گیاهان دارویی بسیار مفید است که از غده زیرزمینی گیاه به دست می آید. این گیاه مقاوم و چند ساله دارای گل های خوشه ای شکل و برگ های پهن است. گلهای گیاه روباه به رنگ صورتی یا سفید با خطوط بنفش و بنفش است و برگهای پایینی آن به سمت نوک باریک و تیز است. گیاه روباه از خانواده ارکیده است که گونه های مختلفی دارد.

به گزارش سرگرمی روز، پوست غدد زیرزمینی گیاه روباه صورتی و داخل آن سفید است. روباه طعم کمی شیرین، چسبناک و کمی تند دارد. محل کشت این گیاه معمولاً باغ و نخلستان است و زمان گلدهی آن معمولاً از اواخر فروردین تا اواخر خرداد می باشد. ویژگی گیاه روباه گرم و مرطوب است.

در واقع پودری است که از آسیاب غده های زیرزمینی گیاه به دست می آید. این گیاه دارای دو غده زیرزمینی است که ریشه از آن بیرون می آید. یکی غده خالی که منبع رشد گیاه است و دوم غده پر که برای تولید و رشد گیاه سال بعد است. این غده برای مصارف دارویی و غذایی استفاده می شود.

ارکیده، ارکیده، بیضه، ارکیده، شاتریون، وانیل، تولکی، ارکیده، روباه مصری، سورکتون، سه برگ، سالپ، کوکر، لومیری، ارکیز ماسکولا، کوچری و گل خورشید ملکه از دیگر نام‌های گیاه روباه هستند.

غده گیاه روباه را می توان در اوایل تابستان برداشت کرد. گیاه دارویی ثعلاب حاوی ترکیبات شیمیایی نمک های معدنی، هیدرات کربن، شکر، کمی موسیلاژ مشابه باسورین، نشاسته اصلاح شده، مواد پروتئینی، مواد لعاب، ماده ای شبیه صمغ عربی گلوکوزیدیک به نام لوروگلوسین، آلبومین، نشاسته و اسانس است.

مقدار زیادی ماده لعاب (موسیلاژ) و ماده ای شبیه صمغ غربی و نشاسته و مواد رنگی و مقدار کمی املاح معدنی و اسانس پس از خشک شدن گیاه به کومارین تبدیل می شود.

کاربرد روباه:

همانطور که گفته شد می توان از پودر و جوشانده دستکش روباه استفاده کرد. روباه در تهیه بستنی سنتی ایرانی، بستنی یونانی (کایمکی)، بستنی ترکی (داندرما) و بستنی عربی (بوزا) استفاده می شود.

بستنی ویتامین ها و پروتئین های ضروری بدن را تامین می کند و علاوه بر افزایش انرژی، از پوکی استخوان نیز جلوگیری می کند. زیرا حاوی فرآورده های شیری و فرآورده های شیری است که کلسیم بدن را تامین می کند.

در ترکیه نوشیدنی معروفی به نام سالپ از ترکیب دستکش روباه با شیر داغ، دارچین و شکر تهیه می شود. این نوشیدنی قبل از معرفی قهوه و چای در کشورهای دیگر مانند انگلستان و آلمان نیز مصرف می شد.

علاوه بر این، دسرها نیز از پودر روباه از جمله پودینگ روباه و بستنی روباه تهیه می شوند.

برخی از گونه های دستکش روباه مانند Orchis morio L دارای اهداف دارویی هستند. در کشورهایی مانند انگلستان و آلمان از پودر روباه برای تهیه چای استفاده می شد.

گیاه دم روباهی خشک شده یکی از مهم ترین و حیاتی ترین مواد غذایی برای ملوانان است. البته لازم به ذکر است که حداکثر مصرف مجاز این گیاه 2 گرم در روز است.

خواص و فواید روباه

درمان مشکلات گوارشی

روباه حاوی مواد موسیلاژ مانند است که برای درمان مشکلات گوارشی مانند سوزش سر دل، نفخ شکم و سوء هاضمه مفید است. همچنین به درمان اسهال به خصوص در کودکان کمک می کند.

درمان ریزش مو

دم روباه حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است که در طب سنتی برای درمان ریزش مو و تقویت فولیکول ها استفاده می شود.

ماسک موی روباه:

برای جلوگیری از ریزش مو و تقویت پوست سر، دستکش روباه را با روغن زیتون و گلاب مخلوط کرده و روی موها و پوست سر بمالید. سپس بعد از 15 دقیقه موهای خود را با آب بشویید و شامپو بزنید.

می توانید از دستکش روباه و پودر خرزهره نیز به عنوان ژل مو استفاده کنید. برای این کار 50 گرم روباه را با کمی روغن نارگیل و 20 گرم گل پنیر را در یک لیتر آب می جوشانیم و سپس صاف می کنیم. پس از خنک شدن می توان از آن به عنوان ژل استفاده کرد.

جوانسازی پوست صورت

روباه در بازسازی سلول های پوست بسیار موثر است زیرا با از بین بردن چین و چروک پوست را سفت می کند و در نتیجه پوست صورت را جوان می کند.

رفع آکنه و جوش صورت

یکی از بهترین خواص گیاه روباه در طب سنتی درمان بسیاری از بیماری های پوستی مانند آکنه و جوش است.

درمان فلج

فلج عصب گلگون وضعیتی است که در آن عصب صورت فلج می شود. استفاده از دم روباهی برای درمان این نوع فلج و کاهش علائم آن بسیار مفید است.

درمان تورم کلیه و مثانه

عفونت کلیه یکی از بیماری های شایع است که از مثانه شروع می شود و سپس به کلیه ها منتقل می شود. روباه برای درمان عفونت ها و همچنین تورم کلیه ها و مثانه بسیار مفید است.

درمان کم خونی

کم خونی به دلیل کاهش تعداد هموگلوبین خون در سیاهرگ ها رخ می دهد. مهمترین علت کم خونی کمبود آهن در خون است. دم کرده روباه خواص زیادی برای درمان کم خونی دارد.

درمان یبوست

یکی از بیماری های گوارشی یبوست است که باعث سفت شدن مدفوع و تخلیه سخت می شود. برای درمان این بیماری عصاره دم روباه را با شیر گرم ترکیب کنید. مصرف این ترکیب باعث صاف شدن حرکات روده و درمان یبوست می شود.

درمان دردهای عصبی

فاکسگلو به عنوان یک مقوی اعصاب شناخته می شود که می تواند به درمان درد عصبی و کاهش استرس روی اعصاب بدن کمک کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

روباه دارای خواص ضد میکروبی قوی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به سرفه و سرماخوردگی کمک می کند.

درمان لرزش

لرزش یا لرزش بدن (تشنج) شامل حرکات اضافی بدن است، این حرکات اضافی بدن در اثر انبساط و انقباض پی در پی عضلات ایجاد می شود. گیاه روباه در درمان گال موثر است.

درمان اسهال

روباه دارای ترکیبات مینا مانند است که در بهبود حرکات روده موثر است. بنابراین به عنوان یکی از روش های طبیعی برای درمان اسهال به ویژه در کودکان استفاده می شود.

مصرف روباه در کودکان

در گذشته از دستکش روباه در شیر برای تقویت رشد کودکان استفاده می شد. روباه برای سلامتی کودکان بسیار موثر است.

روباه را از کجا تهیه کنیم؟

توجه داشته باشید که دم روباهی موجود در بازار ممکن است به صورت شیمیایی تهیه شود، بنابراین توصیه می کنیم آرد دم روباهی را در خانه تهیه کنید. دستکش روباهی را از داروخانه بخرید و در خانه آرد کنید.

طرز تهیه آرد دستکش روباهی:

دم روباهی های موجود در بازار ممکن است با روش های شیمیایی تهیه شده باشند. بنابراین بهتر است آن را در منزل تهیه کنید. برای تهیه آرد گل روباهی پیاز یا غده های گیاه روباه را بشویید و سپس در آب جوش خیس کنید تا کمی پف کند. سپس آن را خشک کرده و آسیاب کنید.

عوارض و مضرات روباه

عدم رعایت بهداشت فردی باعث ایجاد مشکلاتی در دهانه رحم می شود و مصرف بیش از حد دستکش روباه این وضعیت را تشدید می کند.

مصرف بیش از حد دستکش روباهی باعث از کار افتادن تارهای صوتی و ایجاد مشکلاتی برای فرد می شود.

مصرف فندق جادوگر برای مبتلایان به واریکوسل مضر است. بنابراین این افراد برای تشدید بیماری باید کمتر دم روباهی مصرف کنند.

استفاده زیاد از دستکش برای باز شدن معده و افراد گرم مزاج مضر است، زیرا دستگاه گوارش و اعصاب را ضعیف می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا