فناوری و تکنولوژی

جت‌های جنگنده نسل هفتم چه ویژگی‌هایی خواهند داشت؟

خرید فالوور از سایت اینبو

نگاهی به طبقه بندی “نسل” برای جت های جنگنده جالب است زیرا قبل از تولید F-35، این اصطلاح چیزی توسط دولت یا پیمانکاران استفاده نمی شد. در واقع، استفاده از واژه نسل یک ترفند بازاریابی است که توسط لاکهید مارتین ابداع شده است و به بخشی از واژگان رایج در بین عموم تبدیل شده است.

به گزارش روزیاتو، جت های جنگنده ساخته شده در گذشته نیز در حال حاضر در رده بندی نسل های رسمی گنجانده شده اند. پیشرفته ترین جنگنده های عصر مدرن مانند F-22 Raptor و F-35 Lightning II بخشی از نسل پنجم هستند، در حالی که جنگنده های نسل ششم هنوز در حال توسعه هستند و انتظار نمی رود تا سال 2030 تحویل داده شوند.

بنابراین ما هنوز تا زمانی که جزئیات جت های نسل هفتم به طور رسمی اعلام شود، – احتمالاً ده ها سال – فاصله داریم. این بدان معنا نیست که مهندسان یا پیمانکاران دفاعی از قبل به این فکر نمی کنند که یک جت نسل هفتمی چه قابلیت ها و ویژگی هایی دارد. هیچ وقت برای شروع کاوش در امکانات فناوری نسل بعدی زود نیست. به گفته گرت جنینگز، سردبیر هوانوردی در مجله Janes، “شما می توانید به پیشرفت نسل های قبلی نگاه کنید و آن را به عملکرد یک جت نسل هفتم تعمیم دهید.”

یک جنگنده نسل هفتم بدون شک از یک رپتور یا لایتنینگ II پیشرفته‌تر خواهد بود، که به طور بالقوه به معنای قابلیت‌های رادارگریز، اویونیک بهتر و نمایشگر هدآپ پیشرفته (HUD) است. در ادامه این مطلب می خواهیم بررسی کنیم که جنگنده نسل 7 چه قابلیت هایی خواهد داشت.

جت های جنگنده نسل هفتم چه ویژگی هایی خواهند داشت؟

فناوری پیشرفته برای جت های جنگنده نسل هفتم

خلبانان F-35 به یک کلاه ایمنی منحصر به فرد مجهز شده اند تا توانایی های رزمی خود را افزایش دهند. این احتمال وجود دارد که چنین فناوری به بخشی دائمی از تمام خلبانان جنگنده آینده تبدیل شود. ابزارهای فیزیکی هواپیما را می توان برای کاهش وزن، بهبود سرعت و قدرت مانور کوچکتر کرد. تمام اطلاعات لازم را می توان به کلاه خلبان منتقل کرد. هوش مصنوعی در بخش های مختلف از جمله تجهیزات دفاعی شاهد حضور چشمگیری است. شاید تا زمانی که فناوری هوانوردی به نسل هفتم خود برسد، هوش مصنوعی اصلاح شده و در کلاه های ایمنی پیشرفته آینده ادغام شده باشد.

چشمگیرترین ویژگی هایی که جت های نسل پنجم را تعریف می کنند، سطح مقطع راداری کوچک، ترکیب سنسورها و توانایی حفظ سرعت مافوق صوت بدون استفاده از پس سوز است. جنگنده های نسل ششم بر اساس این ویژگی ها ساخته خواهند شد و نسل هفتم بر روی هر چیزی که این جت ها به روی میز آورده اند، ساخته خواهد شد. این امکان وجود دارد که جت های جنگنده آینده خلبان را به طور کامل حذف کنند. برنامه هایی مانند پروژه هواپیمای رزمی مشارکتی (CCA) وجود دارد که هدف آن توسعه یک پهپاد کاملاً خودمختار برای پرواز در کنار جت های جنگنده سرنشین دار است.

جنرال اتمیکس برای طراحی CCA انتخاب شده است که در کنار جنگنده های نسل ششم پرواز خواهد کرد. زمانی که ارتش ایالات متحده پرواز هواپیماهای نسل هفتم را آغاز می کند، ممکن است یک هواپیمای کاملا خودمختار مجهز به هوش مصنوعی داشته باشد که قادر به انجام ماموریت های رزمی معمولی است و خلبانان را به طور کامل از معادله حذف می کند.

جت های جنگنده نسل هفتم چه ویژگی هایی خواهند داشت؟

برنامه های نسل هفتم ممکن است پروژه های مشترک باشند

هزینه چنین خطوط هوایی پیشرفته چقدر است؟ برنامه F-35 به تنهایی ثابت کرده است که فناوری های نسل بعدی چقدر می توانند گران باشند و در طول عمر خود به تریلیون ها دلار برسد. بنابراین یک جنگنده نسل هفتم، چه خودران یا سرنشین دار، نمی تواند ارزان تر از F-35 باشد، درست است؟ در حالی که ساخت جنگنده های پیشرفته تر با قیمتی کمتر از F-35 امکان پذیر است، راه حل هایی برای کاهش هزینه ها وجود دارد.

بریتانیا، ژاپن و ایتالیا در سال 2023 توافق کردند که در پروژه نسل بعدی جت جنگنده با یکدیگر همکاری کنند. همکاری با متحدان برای تولید نسل بعدی جت جنگنده نه تنها می تواند به کاهش هزینه ها کمک کند، بلکه می تواند نوابغ دفاعی را نیز گرد هم آورد.

وقتی تمرکز بر جنگنده های نسل 7 است، توسعه دهندگان باید ببینند که چه چیزی جنگنده های نسل 5 و 6 را موثر کرده است و همچنین نقاط ضعف آنها چیست. تلاش هماهنگ از بسیاری جهات کمک خواهد کرد، اما نگرانی های امنیتی نیز وجود دارد. ایالات متحده برای حفظ اسرار خاص در قفسه سینه این جنگنده پیشرفته، F-22 را به هیچ کشور دیگری صادر نمی کند، زیرا اگرچه ممکن است برخی از کشورها امروز متحد ایالات متحده باشند، اما ممکن است این اتحاد پس از چند مذاکرات دیپلماتیک ضعیف یا یک توافق پایان یابد. تغییر در تغییر ارزش ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا