اخبار روز

جزئیات افزایش ۳۵ درصدی حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳

خرید فالوور از سایت اینبو

دستمزد سال آینده کارگران صبح روز سه شنبه با 35.3 درصد افزایش تعیین شد.

به گزارش سرگرمی روز، جلسه تعیین حداقل دستمزد سال 1403 با اعلام افزایش حداقل دستمزد سال آینده از سوی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی صبح روز سه شنبه 8 اسفندماه به کار خود پایان داد.

سلطان مرتضوی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در نشست خبری پس از آخرین جلسه شورای عالی کار در سال 1402 اعلام کرد: پس از جلسات طولانی و فشرده در شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران مشمول کار را تعیین کرد. قانون گذاری.

وی افزود: در این جلسه افزایش 35.3 درصدی دستمزد کارگران به تصویب رسید که نسبت به سال گذشته 8 درصد افزایش داشته است. ضمناً در این جلسه برای اولین بار وضعیت تأهل به ردیف انتخاب های شغلی کارگران اضافه شد و بدین ترتیب کارگران متاهل بیش از پیش دریافت خواهند کرد.

مرتضوی بیان کرد: برای این جلسات چندین جلسه در سطح مدیریت ارشد برگزار شد. همچنین در این جلسه مقرر شد برای مشمولان قانون کار کمپ اقامتی ایجاد شود.

وزیر تعاون تاکید کرد: در این جلسه شورای عالی کار سایر سطوح حقوق را 22 درصد به اضافه رقم ثابت 697 هزار و 800 تومان افزایش دادیم و مقرر شد همه مشمولان قانون کار در موسسات دولتی و صندوق های مختلف و شرکت های دولتی مشمول قانون حداکثر مزایا هستند

وی ادامه داد: در زمستان آخر سال 1402 کاهش 1.1 درصدی بیکاری را تجربه کردیم و بیکاری فارغ التحصیلان به 11.6 درصد رسید. امیدواریم با این راهکارها بستری برای کاهش بیکاری و تورم فراهم شود.

وزیر کار ادامه داد: دبیر کل یکی از تشکل های بزرگ کارگری در فراخوانی پس از پایان جلسه از تصمیمات شورای عالی کار تشکر کرد. امیدواریم تصمیم مزدی ما برای کارگران کشور رضایت بخش باشد.

مرتضوی افزود: حداقل دستمزد کارگران برای کارگران یک فرزند 10 میلیون و 892 هزار تومان تعیین شده است. با این حساب حقوق پایه ماهانه از 5 میلیون و 308 هزار و 282 تومان به 7 میلیون و 182 هزار و 106 تومان افزایش یافت.

وی در خصوص لایحه اصلاح قانون کار در حوزه تصمیمات دستمزدی، تصریح کرد: دستمزد نباید به گونه ای تعیین شود که بخشی از آن در مجلس و بخشی در شورای عالی کار و قانون کار تعیین شود. باید در این زمینه اصلاح شود. انتظار کارگران تا پایان سال برای تعیین حق الزحمه کار درستی نیست و شایسته است همزمان در مورد افزایش دستمزد کارگران و کارمندان دولت تصمیم گیری شود.

عضو کابینه دولت سیزدهم تاکید کرد: یکی از موضوعات مهمی که در جلسه شورای عالی کار مطرح شد این بود که فعالان کارگری گفتند چرا باید تنها یک تشکل اجازه عضویت رسمی در شورای عالی کار را داشته باشد که این موضوع شامل موارد بیشتری شود. این توصیه و این قابل بررسی است.

بالاخره ایشان در جلسه تعیین حداقل دستمزد سال 1403 درباره موضوع عدم امضا و کناره گیری نمایندگان کارگری شورای عالی کار اظهار نظری نکرد.

در ادامه این جلسه علی حسین رعیتی فرد (معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در پاسخ به این سوال که آیا این جلسه توسط کارگران عضو شورا کنار گذاشته شده است. گفت: در جلسات شورای عالی در محل کار دو سوم اعضای قانونی حضور دارند و تصمیمات و مصوبات اکثریت اعضای آن قانونی تلقی می شود.

وی افزود: حداقل دستمزد روزانه 238 هزار و 872 تومان و کمک هزینه عائله مندی 716 هزار و 600 تومان تعیین شده و کمک هزینه مسکن نیز 900 هزار تومان در سال گذشته باقی مانده است. علاوه بر این برای اولین بار کمک هزینه ازدواج در دستمزد کارگران قرار گرفت که مبلغ آن برای کلیه کارگران متاهل اعم از کارگر و کارگر 500 هزار تومان بود. میزان کمک هزینه کار یا کمک هزینه مواد مصرفی نیز به یک میلیون و 400 هزار تومان افزایش یافته است.

راستی فرد افزود: با اجرای افزایش 35.3 درصدی حداقل دستمزد کارگران با بعد خانوار 3.3 نفر به 12 میلیون و 107 هزار تومان، کارگران دو فرزند به 11 میلیون و 609 هزار تومان در ماه و حداقل دستمزد کارگران یک فرزند تا 10 میلیون و 1000 هزار تومان. ماهانه 892 هزار تومان افزایش می یابد.

معاون روابط کار وزارت تعاون تصریح کرد: به فضل الهی امیدواریم با صدور بارنامه الکترونیکی و دستمزد مصوب نزدیک به تورم امسال رضایت جامعه کارگری محقق شده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا