جنگنده F-۱۵EX Eagle II چه تفاوتهایی با نسخه اورجینال F-۱۵ دارد؟
هواپیمای بوئینگ F-15EX Eagle II که بر اساس McDonnell Douglas F-15E Strike Eagle برای نیروی هوایی سلطنتی عربستان ساخته شده است، آخرین نسخه از این جنگنده ضربتی چند منظوره معروف است. در سال 2018، به اصطلاح ارزیابی و بررسی برنامه ایالات متحده نشان داد که به دلیل کمبود F-22 رپتور لاکهید مارتین/بوئینگ و تاخیر در تولید و تحویل F-35 لایتنینگ II لاکهید مارتین، ساخت یک نسخه به روز شده از F A 15E Strike Eagle ساخته شده توسط مک دانل داگلاس هوشمند خواهد بود.
روسیاتو گفت، علیرغم نداشتن قابلیت های رادارگریز F-22 و F-35، جت جنگنده F-15EX Eagle II بوئینگ انتظار می رود به ستون فقرات دفاع از میهن ایالات متحده تبدیل شود. این جنگنده مجهز به سیستم های الکترونیکی پیشرفته و قابلیت های اقدامات متقابل پیشگیرانه است که به بهبود آگاهی موقعیت خلبان کمک می کند، این جنگنده یک پلت فرم ایده آل برای استقرار تسلیحات در حمایت از F-22 و F-35 است.
پایان جنگ سرد و جنگ علیه تروریسم
پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در 25 دسامبر 1991 و به قدرت رسیدن بوریس یلتسین به عنوان رئیس جمهور کشور تازه استقلال یافته روسیه، غرب و به ویژه آمریکایی ها دیگر احساس خطر نمی کردند. در نهایت، این منجر به کاهش هزینه های دفاعی و کاهش تعداد هواپیماهای نظامی عملیاتی شد.
با این حال، پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 در نیویورک و واشنگتن که 19 تروریست القاعده چهار هواپیمای مسافربری تجاری را ربودند و آنها را به مرکز تجارت جهانی و پنتاگون کوبیدند، وضعیت بدتر شد. پس از این حمله، ایالات متحده تمرکز خود را به مبارزه با شبه نظامیان معطوف کرد و بر اسامه بن لادن رهبر القاعده و اردوگاه های آموزشی تروریست ها در افغانستان تمرکز کرد.
نیروی هوایی آمریکا یک جنگنده نسل پنجم می خواست
اکنون در تلاش برای جایگزینی F-15 های خود با یک جنگنده برتری هوایی نسل پنجم در قالب لاکهید مارتین/بوئینگ F-22 Raptor، نیروی هوایی آمریکا به دنبال خرید 381 از این جنگنده نسل پنجم است. در سال 2009، تصمیم گرفته شد که به دلیل هزینه بالای F-22 و کمبود موشک های هوا به هوا، بودجه بهتر برای توسعه F-35 Lightning II لاکهید مارتین برای نیروی هوایی، نیروی دریایی و تفنگداران دریایی هزینه شود. در نهایت، تنها 187 فروند F-22 قبل از پایان تولید در سال 2011 ساخته شد.
تفاوت بین F-15 و F-15EX چیست؟
در حالی که F-15EX و F-15D/C ممکن است از بیرون یکسان به نظر برسند، در داخل، این دو جانوران کاملاً متفاوت هستند. یک راه آسان برای تشخیص F-15EX این است که این نسخه دارای دو خلبان است، در حالی که F-15C یک جنگنده تک سرنشین است. زمانی که F-15C/D تولید شد، از دهه 1970 به سیستم های کامپیوتری مجهز شد. در طول سال ها، پیشرفت های قابل توجهی در فناوری کامپیوتر صورت گرفته است. اگرچه ممکن است F-15EX یک جنگنده نسل پنجم مانند F-22 و F-35 نباشد، اما اگر آن را یک هواپیمای نسل 4.5 بنامیم دور از واقعیت نیست.
نیروی هوایی ایالات متحده برای جلوگیری از هزینه راه اندازی یک خط تولید جدید در کارخانه بوئینگ در سنت لوئیس، هواپیمای دو سرنشین F-15D را انتخاب کرد، یک جت جنگنده که هنوز در آن زمان در حال تولید بود.
پیشرفت های F-15E عبارتند از:
کابین خلبان و کنترل پرواز جدید
رادار Active Electronically Scann Array (AESA).
سیستم های جستجو و ردیابی مادون قرمز (IRST).
سیستم دفاع از خود هوایی پیشرفته (EPAWSS) ساخت شرکت BAE Systems
سیستم پرتاب چند بمب و موشک پیشرفته (AMBER) که به F-15EX اجازه می دهد 22 موشک هوا به هوا حمل کند.
ساختار اصلاح شده با عمر مفید 20000 ساعت
اگرچه F-15EX نسبت به مدل های قدیمی پیشرفت های قابل توجهی داشته است، اما هنوز نمی تواند با موشک های مدرن زمین به هوا مانند F-22 و F-35 رادار شود. به همین دلیل، در درجه اول، از این جنگنده برای محافظت از میهن ها و پایگاه های هوایی و برای اجرای مناطق پرواز ممنوع که در آن دشمن دفاع هوایی محدودی دارد، استفاده می شود.
آیا F-15EX دو سرنشینه است؟
بله، F-15EX دارای دو صندلی در یک پیکربندی پشت سر هم است. همانطور که قبلا ذکر شد، USAF نوع دو سرنشینه را انتخاب کرد زیرا F-15D هنوز در زمان سفارش در حال تولید بود. با انجام این کار، دولت بوئینگ را از پرداخت بیشتر برای خط تولید کاملاً جدید منع کرد.
F-15EX Eagle 2 چقدر سریع است؟
برای اینکه بفهمید F-15EX II چقدر سریع است، ابتدا باید بدانید که 15 Eagle چگونه به وجود آمد. در طول جنگ سرد، در سال 1967، نیروی هوایی شوروی جنگنده Mikoyan-Gurevich MiG-25 را در فرودگاه Domodedovo در نزدیکی مسکو معرفی کرد. در آن زمان، MiG-25 یک جنگنده بسیار مرموز بود و تنها تعداد انگشت شماری از افراد از توانایی های آن اطلاع داشتند.
میگ 25 برای مقابله با تهدید هواپیماهای جاسوسی آمریکایی سریع و بلند پرواز ساخته شد. هنگامی که مهندسان در غرب برای اولین بار این هواپیمای شوروی و ورودی های هوای موتور آن را که به اندازه اتومبیل های کوچک بود دیدند، نگران شدند. علاوه بر این، بال های بزرگ میگ-25 نشان داد که قدرت مانور بسیار بیشتری نسبت به مک دانل اف-4 فانتوم II دارد.
بنابراین چهار شرکت پیشنهادات خود را برای مقابله با تهدید میگ 25 شوروی ارائه کردند و نیروی هوایی ایالات متحده طرح شرکت مک دانل داگلاس را انتخاب کرد. F-15 از زمان معرفی خود در سال 1976 به طور مداوم ارتقا یافته است و به F-15EX ختم شد.
در حالی که F-15EX می تواند به سرعت های نزدیک به 2.9 ماخ برسد، متغیرهای متعددی مانند حجم سوخت و سیستم های تسلیحاتی بر این سرعت تأثیر می گذارند. اگرچه زمانی که به موشک های هارپ مجهز باشد تنها با سرعت 1.2 ماخ می تواند پرواز کند، نیروی هوایی ایالات متحده قصد دارد از F-15EX به عنوان سکوی پرتاب موشک های کروز مافوق صوت جدید استفاده کند.
ظرفیت بار F-15EX Eagle II چقدر است؟
به گفته بوئینگ، F-15EX می تواند 13.15 تن سلاح از جمله مهمات بزرگ حمل کند. F-15EX معمولاً به 12 موشک هوا به هوا هنگام پرواز در مأموریت های برتری هوایی مجهز است.
هنگام استفاده از ریل های توسعه یافته پیشنهادی و ایستگاه های تسلیحاتی مخزن سوخت تطبیقی (CFT)، جنگنده F-15EX می تواند حمل کند:
16 موشک میان برد هوا به هوا پیشرفته (AGM)
4 موشک AIM 9،
2 موشک هوا به هوا AGM-88 HARM
16 بمب شعاع کوچک GBU-39،
بمب 1450 کیلوگرمی و 2 موشک AGM-88 HARM