فناوری و تکنولوژی

جهان فقط دو سال فرصت دارد؟

خرید فالوور از سایت اینبو

سایمون استیل، دبیر اجرایی تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد هشدار داده است که بشریت تنها دو سال فرصت دارد تا با کاهش قابل توجه انتشار گازهای گلخانه ای از بحران آب و هوا و فاجعه آب و هوایی جلوگیری کند. وی تاکید کرد که این امر مستلزم اقدام فوری و افزایش چشمگیر بودجه برای مقابله با این بحران است.

به گزارش سرگرمی روز، دولت‌های جهان تا سال 2025 برای برنامه‌های جدید و قوی‌تر برای مهار آلودگی کربن ضرب‌الاجل دارند، تقریباً نیمی از جمعیت جهان امسال در انتخابات شرکت خواهند کرد و اجلاس‌های مالی بزرگ جهانی در اواخر این ماه در واشنگتن برگزار خواهد شد.

سایمون استیل، دبیر اجرایی تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد گفت: «می دانم که هشدار من ممکن است اغراق آمیز به نظر برسد، اما اقدام در دو سال آینده ضروری است. ما هنوز فرصتی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای با نسل جدید برنامه های ملی آب و هوا داریم. اما اکنون ما به این برنامه‌های قوی‌تر نیاز داریم.»

او در اشاره ای نه چندان ظریف به تقویم انتخابات امسال، پیشنهاد کرد که اقدامات اقلیمی فقط برای قدرتمندان نیست.

اکثر مردم تاثیر بحران آب و هوا را احساس می کنند

دقیقا چه کسی دو سال فرصت دارد دنیا را نجات دهد؟ به گفته استیل، پاسخ همه افراد روی این سیاره است

اکثر مردم خواهان اقدام اقلیمی در سراسر جوامع و در سراسر طیف سیاسی هستند، تا حد زیادی به این دلیل که تأثیرات بحران آب و هوا را بر زندگی روزمره و بودجه خانواده خود احساس می کنند.

استیل می گوید: «کاهش آلودگی سوخت های فسیلی به معنای سلامتی بهتر و صرفه جویی هنگفت برای دولت ها و خانواده ها خواهد بود.

چالش مالی رسیدگی به بحران آب و هوا

دبیر اجرایی تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد همچنین معتقد است که نیاز به یک جهش بی سابقه در بودجه است.

استیل گفت: “اگر انتشار دی اکسید کربن و متان ناشی از سوزاندن زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی به افزایش خود ادامه دهد یا به شدت شروع به کاهش نکند، تفاوت های فاحش بین ثروتمندترین و فقیرترین کشورها و جوامع جهان بیشتر خواهد شد.” در همین حال، بحران آب و هوا نیز اوضاع را بدتر می کند و پشت همه این مشکلات پول است.

سخنرانی استیل درست قبل از نشست بانک جهانی و سایر نهادها انجام شد. گروهی از کشورها به رهبری میا موتلی، نخست وزیر باربادوس و ویلیام روتو، رئیس جمهور کنیا، برای اصلاحات اساسی در سیستم هایی که به کشورهای فقیر، به ویژه کشورهای آسیب دیده از بلایای آب و هوایی وام می دهند، فشار می آورند.

چه کار باید بکنیم

استیل تحت فشار خواستار افزایش بی سابقه بودجه آب و هوا در سال جاری شد. وی بر کاهش بدهی کشورهایی که به منابع مالی بیشتری نیاز دارند تاکید کرد. زیرا به جای آماده سازی و جلوگیری از بحران اقلیمی آینده، باید 400 میلیارد دلار برای تامین مالی لازم برای پرداخت بدهی خود هزینه کنند.

استیل همچنین از گروه‌های مختلف مانند بانک‌ها، سازمان بین‌المللی دریانوردی و G20 خواست تا کمک‌های مالی بیشتری را به اهداف پیشگیری از بحران آب‌وهوایی متعهد کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: این کشورها مسئول 80 درصد از انتشار گرما در جهان هستند.

استیل می گوید: «رهبری G20 باید در مرکز راه حل بحران آب و هوا باشد. همانطور که در زمان بحران بزرگ مالی بود. هر روز، وزرای دارایی، مدیران عامل، سرمایه گذاران و بانکداران توسعه تریلیون ها دلار اختصاص می دهند. زمان آن فرا رسیده است که تخصیص این سرمایه‌های انرژی و زیرساخت‌ها از گذشته به آینده‌ای پاک‌تر و پایدارتر تغییر یابد و تضمین شود که فقیرترین و آسیب‌پذیرترین کشورها از آن بهره‌مند می‌شوند.»

ایرادات با 2y

اما همه موافق نیستند که چنین هشدارهایی در مورد بحران آب و هوا مفید است.

مایکل اوپنهایمر، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه پرینستون، می‌گوید: «دو سال برای نجات جهان مزخرف است. در بهترین حالت ممکن است نادیده گرفته شود، در بدترین حالت نتیجه معکوس خواهد داشت.”

با این حال، بحران آب و هوا جدی است. طبق آمار دولت ایالات متحده، سطح دی اکسید کربن و متان در هوا در سال گذشته به بالاترین حد خود رسید، در حالی که دانشمندان تخمین می زنند که انتشار دی اکسید کربن در جهان 1.1 درصد افزایش یافته است.

گروه های پایش دمای جهانی به این نتیجه رسیده اند که سال گذشته گرم ترین سال ثبت شده بوده است.

آخرین فرصت برای تامین مالی بحران آب و هوا

در این زمینه آلدن مایر، کارشناس اقلیم، سخنان سایمون استیل در مورد مقابله با بحران آب و هوا را کاملاً صحیح می داند.

او معتقد است که برنامه‌های اقدام کربن ارائه شده تا سال آینده تعیین خواهد کرد که آیا جهان می‌تواند در مسیر کاهش شدید انتشار گازهای گلخانه‌ای مورد نیاز برای جلوگیری از بحران آب‌وهوایی قرار گیرد یا خیر.

مقامات امیدوارند تا پایان سال جاری میلادی که قرار است مذاکرات اقلیمی در باکو (پایتخت آذربایجان) برگزار شود، موضوع تامین مالی آب و هوا برای رسیدگی به بحران آب و هوا حل شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا