اخبار روز

جهش شدید قیمت مسکن در راه است؟

خرید فالوور از سایت اینبو

یکی از اعضای کانون سراسری انبوه سازان مسکن گفت: به نظر می رسد در سال 1403 دوباره تورم در بازار مسکن نقش آفرینی کند و افزایش قیمت مسکن دور از ذهن نیست.

به گزارش سرگرمی روز، فرشید پورحاجت درباره وضعیت بازار مسکن گفت: در سال 1402 رکود و تورم هم در اقتصاد و به ویژه در اقتصاد مسکن نقش داشت و هم به نوعی می توان گفت که شاهد رها شدن بودیم. در این بازار

وی افزود: در حالی که حوزه مسکن و ساختمان یکی از وعده های رئیس جمهور و دولت سیزدهم بود، اما آنچه در اجرای آن مشاهده کردیم این بود که دولت نتوانسته تاثیر خود را در کنترل تورم و به ویژه در کنترل منابع کشور اعمال کند. تولید .و در زمینه حل رکود در بازار مسکن چندان موفق نباشند.

عضو کانون سراسری انبوه سازان مسکن تصریح کرد: در عین حال به نظر می رسد دولت چندان تمایلی به حل مشکلات رکود صنعت ساختمان ندارد و شاید سیاست های انقباضی دولت در این زمینه به نوعی باعث شده است. ادامه رکود در بازار مسکن

پورحات تصریح کرد: بر این اساس به نظر می رسد سال 1403 یکی از پرتلاطم ترین سال ها برای اقتصاد کشور بوده است. از یک سو بحث مالیات را داریم و از سوی دیگر از ابتدای سال 1403 شاهد افزایش نرخ دستمزد هستیم که کف آن بیش از 35 درصد است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین شهرداری ها و شوراهای شهرداری نرخ های خود را برای عوارض ناشی از صدور پروانه ساختمانی بیش از 40 درصد افزایش داده اند و حتی در برخی مناطق بیش از 80، 90 درصد افزایش داشته ایم. در نتیجه در سال جدید سایر منابع تولیدی و ارائه دهندگان خدمات از جمله سازمان نظام های مهندسی، شرکت های لوله کشی، برق و گاز گران می شوند.

این کارشناس بازار مسکن همچنین گفت: بر این اساس به نظر می رسد در سال 1403 دوباره تورم در بازار مسکن نقش آفرینی کند و افزایش قیمت مسکن دور از ذهن نیست اما در حوزه رکود به نظر می رسد. شکاف عمیقی که امروزه در حوزه حقوق وجود دارد و دستمزد و منابع درآمدی مردم وجود دارد، همچنان نقش خود را در حوزه مسکن و ساختمان خواهد داشت.

پورحاجت افزود: دولت باید برای سال 1403 در مسکن و ساختمان برنامه ریزی عاجل و سیاست گذاری مناسب داشته باشد. دولت باید تکلیف خود را مشخص کند که آیا این رکود به نفع اقتصاد مسکن است یا بلایای بسیاری برای مسکن و ساختمان کشور و اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: باید گردش نقدینگی که در حوزه مسکن و ساختمان ایجاد می شود را بپذیریم، چرخ تولید با آن چند صد نوع فعالیت اقتصادی، تجاری، تولیدی، توزیعی و خدماتی را به گردش در می آورد و رکود در این شاخه باعث می شود صنایع عقب مانده و پیشرفته، به چالش برمی خیزند

عضو کانون سراسری انبوه سازان مسکن گفت: معتقدم دولت به عنوان سیاستگذار اصلی باید برنامه مشخصی داشته باشد تا بدانیم در سال 1403 با چه روندی روبرو هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا