سبک زندگی

خطرات پودر‌های موبر؛ مراقب آرسنیک واجبی‌ها باشید

خرید فالوور از سایت اینبو

یک کارشناس علوم و صنایع غذایی گفت: مهم ترین چیزی که شاید خیلی ها ندانند وجود آرسنیک در پودرهای موبر بی نام است که در ایران به وجیبی و در طب سنتی به نوره معروف است. این پودرها حاوی ترکیبی از آهک و آرسنیک هستند که چیزی جز سولفید آرسنیک که ماده معدنی و خطرناکی است نیست.

به گزارش سرگرمی روز، پودر موبر یا واجب که در طب سنتی به آن نوره می گویند، محصولی پودری سفید رنگ با بوی بسیار تند و نامطبوع است که از قدیم الایام تا به امروز برای رفع موهای زائد استفاده می شده است. این پودر ترکیبی از آهک و آرسنیک است. آرسنیک آرسنیک سمی و کشنده ای است که همراه با سنگ آهک دارای خواص خورنده و موبر است.

بد نیست بدانید وجود آرسنیک در وجیبی دلیلی است که این محصول یکی از لوازم آرایشی سمی محسوب می شود. البته امروزه در ساخت و سازهای جدید و کارخانه ای از سولفید یا سولفات باریم به عنوان جایگزین آرسنیک استفاده می شود. اما جالب است بدانید که در فضای مجازی برخی داروسازان و افراد مرتبط با طب سنتی، فواید درمانی نورا را به دلیل آرسنیک موجود در آن و حتی ادعای خواص درمانی و ضد سرطانی آرسنیک (آرسنیک!) می دانند. آنها مردم را به استشمام بو و استفاده از محصولات اجباری حاوی آرسنیک تشویق می کنند.

آن چراغ های ناسالم

دکتر نسرین معدنیا، کارشناس علوم و صنایع غذایی به سرگرمی روز گفت: مهمترین چیزی که ممکن است بسیاری از افراد از آن بی خبر باشند وجود آرسنیک در پودرهای موبر بی نام و نامی است که در ایران به نام وجیبی و در طب سنتی به نورا معروف است. تبدیل شدن این پودرها حاوی ترکیبی از آهک و آرسنیک است که چیزی جز سولفید آرسنیک نیست که ماده معدنی و خطرناکی است. این پودرهای موهای زائد بی نام که بیشتر توسط افراد سودجو در مراکز غیرقابل اعتماد ارائه می شود، اغلب به صورت نامرغوب و غیرمجاز در ایران، هند و آسیای شرقی تولید می شوند و نه تنها از طریق استنشاق، بلکه از طریق تماس پوستی نیز باعث ایجاد می شوند. سرطان ریه و پوست. البته انواع مجاز و داروخانه ای این پودرها حاوی آرسنیک نیستند و باید طبق دستور مصرف شوند. بد نیست بدانید که مرگ موش حاوی اکسید آرسنیک خطرناک نیز می باشد و هنگام صید باید نهایت دقت را داشت.

خطرات آرسنیک غیر آلی

آرسنیک یک فلز سنگین، سمی و خطرناک است. این ترکیب به طور طبیعی در آب، هوا، خاک و حتی در گیاهان و جانوران به دلیل آلودگی وجود دارد و به طرق مختلف می توانیم در معرض خطرات این فلز قرار بگیریم. اصولاً دو نوع آرسنیک معدنی و غیر معدنی وجود دارد که نوع معدنی آن بسیار خطرناک و سرطان زا است و در موارد اجباری استفاده می شود اما نوع غیر معدنی خطرات کمتری نسبت به نوع معدنی دارد.

خطر ناشی از آرسنیک آنقدر زیاد و تهدید کننده است که نقش این فلز سنگین در سرطان ریه، مثانه، پوست، کلیه، کبد و پروستات توسط انجمن سرطان آمریکا به وضوح بیان شده است. بر این اساس انواع پودرهای موبر را از مراکز و داروخانه های معتبر که شامل نام محصول، آدرس کارخانه و دارای گواهی از وزارت بهداشت می باشد، خریداری نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا