سبک زندگی

خطر سکته قلبی برای علاقه‌مندان به این نوشیدنی‌ها

خرید فالوور از سایت اینبو

در مطالعه‌ای که در مجله ریتم قلب منتشر شد، محققان کلینیک مایو در مینه‌سوتا، گروهی متشکل از 144 بازمانده از ایست قلبی ناگهانی را که از قبل بیماری‌های قلبی و ژنتیکی داشتند، مورد مطالعه قرار دادند.

به گزارش مدیکال نیوز، محققان این مطالعه اعلام کردند که 7 نفر، یعنی حدود 5 درصد از شرکت کنندگان، قبل از ایست قلبی، نوشابه های انرژی زا مصرف کرده اند که نشان دهنده ارتباط احتمالی بین حمله قلبی و مصرف نوشیدنی های انرژی زا است.

محققان هشدار می دهند که این فقط یک ارتباط است و مطالعات قوی تری برای اثبات علیت مورد نیاز است، اما نتایج به اندازه کافی هشداردهنده هستند تا تحقیقات بیشتری را انجام دهند.

دکتر مایکل جی. آکرمن، نویسنده ارشد این مطالعه، می‌گوید: «اگرچه خطر نسبی مصرف نوشیدنی انرژی‌زا کم است و خطر مطلق مرگ ناگهانی پس از مصرف نوشیدنی انرژی‌زا حتی کمتر است، بیمارانی که دارای استعداد ژنتیکی و مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند، باید خطرات آن را در نظر بگیرند. متخصص قلب در کلینیک مایو در یک بیانیه مطبوعاتی گفت و مزایای مصرف چنین نوشیدنی هایی را ارزیابی کرد.

دکتر مستعلی دوهادوالا، متخصص قلب و مدیر پزشکی Heartsafe نیز گفت: “اگرچه این یک مطالعه گذشته نگر بسیار کوچک بر روی یک جمعیت بسیار نادر و منتخب است، اما به نظر می رسد این یافته های بالینی فراتر از شانس بوده و احتمالاً مرتبط با آنها هستند. تأثیر می گذارد و حتی جمعیت بسیار بیشتری را تحت تأثیر قرار می دهد. این یافته‌ها در نهایت ممکن است منجر به نگرانی بسیار گسترده‌تری برای سلامت عمومی شود.

این اولین مطالعه ای نیست که ایمنی نوشیدنی های انرژی زا را زیر سوال می برد، به خصوص زمانی که به مقدار زیاد مصرف شود و برای افرادی که مستعد مشکلات قلبی هستند. جدای از مواد مختلفی که اغلب به نوشیدنی های انرژی زا مانند تورین و گوارانا اضافه می شود، مصرف سطوح بالای کافئین موجود در بیشتر نوشیدنی های انرژی زا می تواند سلامت عمومی را تهدید کند.

یک مقاله تحقیقاتی جدید نوشیدنی های انرژی زا را به عنوان “غذاهای آریتمی زا” در نظر می گیرد که می تواند باعث آریتمی قلبی شود. غذاهای «آریتموژنیک» به سه دسته تقسیم می شوند، از جمله گیاهان سمی شناخته شده که وارد غذا می شوند (عمدتاً سم)، مکمل های غذایی که باعث واکنش های نامطلوب قلبی می شوند و نوشیدنی های انرژی زا حاوی کافئین و سایر ترکیبات که می توانند در شرایط خاص باعث آریتمی شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا