سبک زندگی

خواص باورنکردنی برگ‌های تربچه قرمز

خرید فالوور از سایت اینبو

تربچه ریشه های خوراکی است که در سراسر جهان مصرف می شود. برگ تربچه نیز همراه تربچه فروخته می شود، اما بسیاری از مردم فقط تربچه را مصرف می کنند و برگ های آن را دور می ریزند. زیرا برگ های تربچه تقریباً درشت هستند و طعمی خاص و فلفلی دارند. اگر همه فواید برگ تربچه را بدانند، حتما آن را به رژیم غذایی خود اضافه می کنند تا از خواص آن بهره ببرند.

خواص تایید شده برگ تربچه در طب سنتی و جدید

به گزارش سرگرمی روز، تربچه از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و برای درمان بیماری های زیر مفید است:

حاوی ویتامین ها و مواد معدنی:

قسمت های سبز تربچه حاوی مواد مغذی بیشتری نسبت به تربچه است که به داشتن یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و برخی مواد معدنی مهم مانند آهن، کلسیم، فولات، ویتامین C و فسفر کمک می کند که برای بسیاری از عملکردهای بدن نیز ضروری هستند.

سرشار از فیبر:

برگ های تربچه حاوی فیبر بیشتری نسبت به خود تربچه است. فیبر از فرآیند گوارش پشتیبانی می کند و برگ تربچه به دلیل داشتن فیبر به تسکین بیماری های ناخوشایندی مانند یبوست و نفخ کمک می کند.

افزایش ایمنی و کاهش خستگی:

آهن موجود در برگ شلغم از خستگی جلوگیری می کند. برگ تربچه سرشار از مواد معدنی مانند آهن و فسفر است که باعث افزایش ایمنی بدن می شود. همچنین حاوی مواد معدنی ضروری دیگری مانند ویتامین C، ویتامین A و تیامین است که به مبارزه با خستگی کمک می کند. بیماران مبتلا به کم خونی و سطح هموگلوبین پایین می توانند از مصرف برگ تربچه سود ببرند زیرا آهن موجود در برگ ها این بیماری را کاهش می دهد.

درمان سرطان:

برگ تربچه حاوی ویتامین C است و خاصیت سم زدایی دارد. مصرف برگ شلغم به درمان سرطان به ویژه سرطان روده بزرگ، کلیه، روده و معده کمک می کند. میزان ویتامین C موجود در برگ این سبزی پنج برابر بیشتر از ریشه آن است.

سلامت پوست:

برگ تربچه حاوی ویتامین C، فسفر، روی و برخی از ویتامین های گروه B است.

نیش حشرات:

برگ تربچه خاصیت ضد التهابی و ضد التهابی دارد و برای نیش حشرات بسیار تسکین دهنده است.

پیش غذا:

برگ های تربچه دارای یک محرک اشتها به نام “سولفورافان” هستند که اشتها را تحریک می کند. این خواص در ریشه آن یعنی خود شلغم نیز هست.

رشد مو:

مصرف برگ شلغم باعث افزایش گردش خون و خون رسانی به پوست سر می شود، بنابراین رشد مو را تسریع می کند.

درمان بیماری های تنفسی:

برای رفع مشکلات تنفسی در هنگام سرماخوردگی، از برگ تربچه استفاده کنید، زیرا تربچه و برگ های آن خلط را پاک کرده و فشار وارده بر دستگاه تنفسی را کاهش می دهد.

درمان مسمومیت:

برگ شلغم خاصیت ملین دارد و مصرف آن در صورت بروز مسمومیت های مختلف باعث پاکسازی دستگاه گوارش و بهبود سریعتر می شود.

ادرار آور:

تربچه و آب برگ تربچه یک ادرار آور طبیعی است و به حل شدن سنگ ها و پاکسازی مثانه کمک می کند. در درمان یبوست و نفخ نیز موثر است.

ضد اسکوربوت:

برگ های تربچه دارای خواص ضد اسکوربوت هستند و به عبارت ساده از کمبود ویتامین C جلوگیری می کنند شاید تعجب آور باشد که بدانید برگ تربچه حاوی ویتامین C بیشتری نسبت به خود تربچه است.

درمان هموروئید:

در درمان های گیاهی و خانگی بواسیر در قسمت های قبلی سلامتی و سلامت مرطوب خواندید که برگ تربچه شرایط دردناکی مانند بواسیر را درمان می کند و همچنین به دلیل خواص ضد باکتریایی خود به کاهش تورم و التهاب کمک می کند.

درمان زردی:

برگ تربچه به درمان بیماری هایی مانند یرقان کمک می کند، بنابراین می توانید برگ تربچه را خرد کرده و عصاره آن را استخراج کنید. با مصرف روزانه نیم لیتر از این آب به مدت ده روز می توانید یرقان را درمان کنید.

درمان روماتیسم:

روماتیسم یکی از دردناک ترین بیماری هایی است که باعث تورم زانو و ناراحتی های مختلف می شود. عصاره برگ شلغم را با مقدار مساوی شکر و کمی آب مخلوط کرده و به صورت خمیری روی ناحیه دردناک بمالید. با استفاده منظم از این خمیر درد و تورم را کاهش دهید.

تنظیم فشار خون:

وجود مقادیر زیادی پتاسیم در برگ تربچه می تواند تعادلی بین سدیم و پتاسیم در بدن ایجاد کند و به کنترل فشار خون کمک کند. سدیم زیاد و پتاسیم خیلی کم می تواند باعث عدم تعادل مواد معدنی شود و خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری قلبی را افزایش دهد.

درمان کم خونی:

ترکیب سبزی تربچه با رژیم غذایی روزانه به همراه سایر غذاهای حاوی آهن و ویتامین C نیز می تواند به درمان کم خونی ناشی از فقر آهن در زنان باردار کمک کند. برگ تربچه سرشار از آهن، ویتامین A، ویتامین C، فسفر و تیامین است و می تواند به کاهش خستگی و تعادل هموگلوبین، کنترل کم خونی و کمبود آهن کمک کند.

پیشگیری از دیابت:

برگ تربچه به دلیل خواص فراوانی که دارد به کاهش سطح قند خون کمک می کند. از این رو تربچه یکی از مهم ترین مواد غذایی است که باید در رژیم غذایی افراد دیابتی گنجانده شود.

سم زدایی:

برگ های تربچه سرشار از مواد مغذی ضروری هستند. این برگ ها با داشتن خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی به سم زدایی بدن و دفع سموم کمک می کنند.

خواص ضد التهابی:

ترکیبات موجود در برگ تربچه دارای اثرات ضد التهابی و تسکین دهنده درد است که در کاهش خطر بیماری های التهابی مفصلی مانند آرتریت و نقرس موثر است.

درمان اسکوربوت:

اسکوربوت بیماری ناشی از کمبود ویتامین C است. ویتامین C که در برگ تربچه و سایر سبزیجات برگ سبز یافت می شود، علائم را کاهش می دهد و خاصیت ضد اسکوربوت دارد.

مفید برای کبد و صفرا:

خود برگ تربچه با تنظیم آنزیم ها، اسیدها، صفرا و بیلی روبین از سموم کبد جلوگیری می کند و به دلیل وجود آنزیم های خاص از زخم و عفونت کیسه صفرا جلوگیری می کند.

کاهش وزن:

افرادی که می خواهند وزن کم کنند می توانند برگ تربچه را در رژیم غذایی خود بگنجانند، زیرا مقدار زیادی فیبر موجود در برگ تربچه به سرعت معده را پر می کند و باعث می شود فرد برای مدت طولانی احساس سیری کند. برگ شلغم کالری کمی دارد و برای افراد دارای اضافه وزن توصیه می شود.

سایر خواص برگ های تربچه بدلی:

برگ تربچه با تب ناشی از عفونت مبارزه می کند.

برگ تربچه متابولیسم بدن را تنظیم می کند.

برگ تربچه گردش خون را بهبود می بخشد.

مصرف برگ تربچه همراه با غذا کمک خوبی به هضم غذا است.

آب برگ تربچه برای تقویت چشم مفید است.

موارد منع مصرف و عوارض جانبی برگ تربچه:

مصرف برگ تربچه تقریبا بی ضرر است. اما مصرف زیاد آن باعث تحریک معده می شود. همچنین ممکن است برخی افراد به این ماده غذایی حساسیت داشته باشند، البته این امر چندان رایج نیست.

در عین حال زنان باردار یا شیرده باید در مصرف شلغم احتیاط کنند، زیرا اطلاعات کافی در مورد تأثیر آن وجود ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا