سبک زندگی

خواص قره ماش برای انسان و کبوتر و تفاوت ماش و قره ماش

خرید فالوور از سایت اینبو

خواص قره ماش

خواص قره ماش برای انسان و کبوتر و تفاوت ماش و قره ماش در سرگرمی روز و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم خواص مواد غذایی سایت است مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است.

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است.

پس از اینکه یکی از قرآن پژوهان مصری اعلام کرد که خداوند در قرآن به انجیر و زیتون قسم خورده است و نام انجیر یک بار و نام زیتون هفت بار در قرآن آمده است ، رییس این گروه مسلمان شد.

آشنایی با قره ماش

ماش سیاه که در دسته حبوبات قرار می‌گیرد یکی از حبوبات خاصی است که به علت غنی بودن از مواد مغذی ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. ماش سیاه غنی از پروتئین، مواد معدنی، ویتامین‌ها و فیبر است و به دلیل داشتن این مواد به یکی از حبوبات مفید در رژیم گیاه‌خواری و سالم خواری تبدیل شده است. خواص ماش سیاه فراوان است که از جمله خواص آن می‌توان به مواردی مانند بهبود هضم غذا، افزایش سطح انرژی، تقویت تراکم استخوان با افزایش سن، کنترل سطح قند خون، منبع پروتئین گیاهی، داشتن پوستی سالم، کاهش درد و التهاب و حفظ سلامت قلب اشاره کرد.

دانه قره ماش یکی از مواد غذایی با ارزش و پرمصرف در سبد خرید خانواده‌های ایرانی است. این دانه به صورت طبیعی برروی درختان گرده می‌گیرد و پس از خشک شدن و از بین بردن پوست، آماده فروش می‌شود. دانه قره ماش دارای مزه‌ی شیرین و ملس و بافتی نرم و لطیف است که در طبخ انواع دسرها و شیرینی‌ها بکار می‌رود.

خواص قره ماش در طب سنتی

از نظر طب سنتی قره ماش دارای طبع سرد و خشک است.

کالری قره ماش در حالت پخته شده یاآب پز، بدون نمک ۱۰۵ کیلو کالری و در حالت خام ۳۴۱ کیلو کالری و در حالت پخته یا آب پز، با نمک ۱۰۵ کیلو کالری در ۱۰۰ گرم می باشد.

ماش سیاه دارای ارزش غذایی بالایی است به طوریکه هر ۱۰۰ گرم از بذرهای آن حاوی ۲۵ گرم پروتئین، ۵۸٫۹۹ کربوهیدرات ها، ۱۸٫۳ فیبرهای رژیمی،۱٫۶۴ گرم چربی، ۹۸۳ میلیگرم پتاسیم، ۱۳۸ میلیگرم کلسیم، ۷٫۵۷ میلیگرم آهن، ۱٫۴۴۷ میلیگرم نیاسین، ۰٫۲۷۳ میلیگرم تیامین، ۰٫۲۵۴ میلیگرم ریبوفلاوین، ۰٫۲۸۱ میلیگرم ویتامین ب۶، ۲۱۶ میکروگرم ویتامین ب۹،

۲۶۷ میلیگرم منیزیم، ۳۷۹ میلیگرم فسفر، ۳۸ میلیگرم سدیم و ۳٫۳۵ میلیگرم روی است.

ماش سیاه نیز مانند بسیاری از حبوبات، حاوی آمینو اسیدهای ضروری بسیاری است که نقش مهمی را در رژیم غذایی بشر به ویژه در نپال و هندوستان (نواحی بومی گیاه) بازی می کند. این گیاه همچنین در کاهش سطح کلسترل خون می تواند بسیار مفید باشد. برای درمان جوش‎هایی که تبدیل به زخم شده‎اند ماش و مورد را با سرکه مخلوط نموده در محل بگذارید با احتیاط مصرف کنید. کسانی که مبتلا به بیماری دستگاه گوارش می‎باشند از ماش کمتر استفاده کنند.

خواص جوانه قره ماش

هر صد گرم جوانه قره ماش سی کالری دارد و طبیعت جوانه قره ماش سرد و خشک می باشد.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در جوانه قره ماش باعث افزایش تولید کلاژن پوست شده و با رفع چین و چروک به جوان سازی پوست صورت کمک می کند.

جوانه قره ماش، حاوی مقادیر بالای آهن و مس است که به بهبود گردش خون در پوست سر کمک کرده و با تقویت فولیکول های مو به درمان ریزش مو کمک می کنند.

جوانه قره ماش کالری کمی دارد و به دلیل مقادیر بالای فیبر که دارد باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.

یک تحقیق نشان داده افرادی که به مدت ۱۶ هفته هر روز ۱ فنجان جوانه قره ماش را به رژیم غذایی خود اضافه کرده بودند، تا ۵ کیلوگرم کاهش وزن داشته اند.

مقادیر بالای پروتئین موجود در جوانه قره ماش به عضله سازی ورزشکاران در بدنسازی کمک می کند.

کربوهیدرات موجود در جوانه قره ماش به ریکاوری عضلات بدنسازان پس از تمرینات سخت بدنسازی کمک می کند.

مقادیر بالای فیبر موجود در جوانه قره ماش به بهبود هضم غذا کمک کرده و باعث سلامت دستگاه گوارش می شود.

مقادیر قایل توجه فیبر موجود در جوانه قره ماش باعث سلامت دستگاه گوارش شده و با بهبود حرکات روده به پیشگیری و درمان یبوست کمک می کند.

جوانه قره ماش به دلیل مقادیر بالای کلسیم و ویتامین K که دارد به استخوان سازی و حفظ تراکم استخوان ها کمک کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در جوانه قره ماش باعث تقویت سیستم ایمنی بده شده و خطر ابتلا به سرماخوردگی، آنفلونزا و بیماری های عفونی را کاهش می دهد.

جوانه قره ماش حاوی مقادیر بالای آهن و فولات است که با افزایش تولید گلبول های قرمز خون به درمان کم خونی یا آنمی کمک می کند.

مطالعه نشان می دهد که جوانه قره ماش به دلیل مقادیر بالای ویتامین های B که دارد خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش می دهد.

مقادیر بالای مواد معدنی از جمله پتاسیم و همچنین پپتید های موجود در جوانه قره ماش به کاهش فشار خون بالا کمک می کند.

آنتی اکسیدان ها و فیبر موجود در جوانه قره ماش باعث کاهش کلسترول بالای خون شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

جوانه قره ماش حاوی مقادیر قابل توجهی کولین است که به سم زدایی کبد کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های کبدی مانند کبد چرب را کاهش می دهد.

جوانه قره ماش حاوی مقادیر قابل توجه ویتامین B6 و فولات است که به کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی در خانم ها کمک می کنند.

جوانه قره ماش حاوی مقادیر قابل توجه ویتامین K می باشد که به طور طبیعی باعث لخته شدن خون شده و انعقاد خون را بهبود می بخشد.

خواص قره ماش برای پرندگان

عنایت داشته باشید که قره ماش و ماشک و ماش سیاه سه ماده غذایی متفاوتند ولی از یک خانواده هستند.

قره ماش از نظر ارزش غذایی تقریبا شبیه ماش (سبز) می باشد و بیشتر در مراحل جوجه کشی به عنوان منبع پروتئین آن را به جیره می افزایند.

کیفیت این دانه بسیار مهم بوده و دقت شود از خریداری دانه های پوک و به اصطلاح کرم زده خودداری نمائید.

ماشک شبیه قره ماش است اما ماشک، سیاه و کاملا گرد است و انگار شبیه دانه تسبیح صیغل خورده و کمی از قره ماش بزرگ تر است

و حال آنکه قره ماش کاملا گرد نیست و به سیاهی ماشک نیست صیغلی هم به نظر نمی رسد.

در ضمن ماشک پروتئین و چربی بسیار بالایی دارد (پروتئین ۳۷ % ، چربی ۳ % ، فیبر ۴%)

از قره ماش برای درمان اسهال کبوتر استفاده می شود.

قره ماش و گاودانه

گاودانه یا کرسنه (نام علمی: Vicia ervilia) گیاهی از خانواده باقلاییان و از سرده ماشک‌ها است. گاودانه یکی از قدیمی‌ترین دانه‌های مورد استفاده بشر است که منطقه اصلی آنرا مدیترانه می‌دانند. در گذشته گیاه گاودانه به منظور تأمین غذای دام کشت می‌گردیده‌است ولی امروزه می‌توان آنرا از جمله گیاهان فراموش شده بشمار آورد. این گیاه کشت و کار آسانی دارد و می‌تواند در خاک‌های قلیایی و کم عمق به راحتی رشد کند. کشت این گیاه از سال‌های قبل در غرب و شمال غرب ایران انجام می‌شده و از لحاظ بوم‌شناسی سازگاری با خشکسالی و پراکنش نامطلوب باران دارد و در تناوب با گندم توصیه می‌گردد.

قره‌ماش یا ماش سیاه (نام علمی: Vigna mungo)، لوبیایی است که در شبه‌قاره هند رشد می‌کند. مثل خویشاوندش ماش از سردهٔ لوبیا به سردهٔ ماش تغییر یافته و جزو آن طبقه‌بندی شده‌است. ماش سیاه از هندوستان منشأ گرفته‌است. این گیاه از زمان‌های قدیم در هندوستان کشت می‌شد و یکی از مهمترین حبوبات آن کشور و پاکستان است و به‌طور گسترده‌ای در آشپزی پنجاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. ناحیه آندرای ساحلی در آندرا پرادش به خاطر ماش سیاهش معروف است. بخش گنتور در آندرا پرادش در تولید ماش سیاه رتبهٔ یک را به خود اختصاص داده‌است. ماش سیاه به مناطق دیگر گرمسیری مثل:کارائیب، فیجی، موریس و آفریقا بیشتر توسط مهاجران هندی معرفی شده‌است.

تفاوت ماش و قره ماش

ماش (نام علمی: Vigna radiata) گیاهی از تیرهٔ باقلائیان (فاباسه)، راستهٔ باقلاسانان است. ماش گیاهی بومی هندوستان است اما در نقاط دیگر جهان مانند ایران نیز کشت می‌شود. در ایران این گیاه پس از برداشت جو یا گندم کاشته شده و در فصل پاییز و هنگامی که دانه‌های آن سفت و غلاف‌های آن زرد یا سیاه شد، محصول آن را در چند نوبت برداشت می‌کنند. نام انگلیسی ماش از یک لغت هندی به معنی «دانه سبز» مشتق شده‌است. سابقه کشت و استفاده از ماش به چهار هزار سال پیش و در جنوب هند بازمی‌گردد. در تایلند آثاری از استفاده و کشت ماش در ۲۲۰۰ سال پیش، کشف شده‌است. ماش در چین به سویای سبز معروف است. مصرف ماش آمریکا سالانه بیش از ده میلیون تن است که بیش از ۷۵٪ ماش مصرفی این کشور از خارج وارد می‌شود.

قره‌ماش یا ماش سیاه (نام علمی: Vigna mungo)، لوبیایی است که در شبه‌قاره هند رشد می‌کند. مثل خویشاوندش ماش از سردهٔ لوبیا به سردهٔ ماش تغییر یافته و جزو آن طبقه‌بندی شده‌است. ماش سیاه از هندوستان منشأ گرفته‌است. این گیاه از زمان‌های قدیم در هندوستان کشت می‌شد و یکی از مهمترین حبوبات آن کشور و پاکستان است و به‌طور گسترده‌ای در آشپزی پنجاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. ناحیه آندرای ساحلی در آندرا پرادش به خاطر ماش سیاهش معروف است. بخش گنتور در آندرا پرادش در تولید ماش سیاه رتبهٔ یک را به خود اختصاص داده‌است. ماش سیاه به مناطق دیگر گرمسیری مثل:کارائیب، فیجی، موریس و آفریقا بیشتر توسط مهاجران هندی معرفی شده‌است.

خواص قره ماش برای سلامت دهان و دندان

قره ماش یکی از حبوباتی محسوب می شود که برای سلامت دهان و دندان بسیار مناسب است.

کسانی که مشکلات دهانی مثل قرمزی بیش از حد لثه ، بوی بد و نامطبوع دهان ، درد در لثه و خونریزی در لثه ها دارند بهتر است قره ماش را در رژیم غذایی خود اضافه کنند.

قره ماش حاوی مقادیر مناسبی از سدیم است و به همین دلیل برای سلامتی دهان و دندان بسیار مناسب است.

مصرف قره ماش به صورت کنترل شده و صحیح در رژیم غذایی شما می تواند مشکلات دهان و دندان های شما را برطرف کند.

خواص قره ماش برای لاغری

قره ماش از حبوباتی محسوب می شود که برای کاهش وزن و لاغری یک گزینه بسیار مناسب محسوب می شود.

مصرف قره ماش به صورت صحیح می تواند باعث کاهش یافتن اشتها شود و در نتیجه کاهش وزن را در پی خواهد داشت.

علاوه بر این قره ماش دارای مقادیر غنی از فیبر است که پس از مصرف باعث می شود به فرد مصرف کننده احساس سیری دست بدهد

و به همین دلیل می تواند اشتها را کنترل کند. ضمنا پروتئین موجود در قره ماش نیز می تواند باعث چربی سوزی در بدن شود.

البته استفاده از قره ماش برای رژیم لاغری نباید به صورت خود سرانه صورت بگیرد و باید توسط افراد متخصص در یک رژیم غذایی مناسب قرار بگیرد

زیرا قره ماش در هر ۱۰۰ گرم دارای ۳۴۷ کالری می باشد و در صورت استفاده نادرست می تواند حتی باعث افزایش وزن شود.

خواص قره ماش برای دوران بارداری

اسید فولیک موجود در قره ماش از مواد ضروری برای عملکرد مغزی در نوزادان محسوب شده

و خطر بروز نقایص مادرزادی در نوزادان را به شکل ویژه ای کاهش می دهد.

همچنین فیبر موجود در قره ماش از بروز مشکلات گوارشی شایع در دوران بارداری جلوگیری کرده

و ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در قره ماش باعث تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار می شود.

برای اطمینان بیشتر و حساسیت دوران بارداری قبل از مصرف با پزشک متخصص مشورت کنید.

خواص قره ماش برای تقویت حافظه

قره ماش برای کسانی که از مشکلات تمرکز و حافظه رنج می‌برند بسیار مفید می باشد

چرا که منبع غنی از آهن بوده و با اکسیژن رسانی به اندام‌های مختلف بدن ازجمله مغز باعث افزیش تمرکز شده و باعث بهبود حافظه می شود.

خواص قره ماش برای اسهال و یبوست

مقادیر بالای پکتین در قره ماش (یک نوع فیبر محلول) باعث بهبود حرکات روده شده و به پیشگیری و درمان یبوست و اسهال کمک می کند.

فیبر موجود در قره ماش، احتمال ابتلا به یبوست و اسهال را در نوزادان و کودکان کاهش می دهد.

خواص قره ماش برای کم خونی

مقادیر بالای مس و آهن موجود در قره ماش خطر ابتلا به کم خونی در نوزادان و کودکان را کاهش می دهد.

آهن موجود در قره ماش باعث افزایش تولید گلبول های قرمز خون شده و خطر ابتلا به کم خونی در دوران بارداری را کاهش می دهد.

مصرف قره ماش برای کسانی که کمبود آهن دارند، بسیار مناسب می باشد.

رفع کم خونی از دیگر خواص قره ماش است و برای بهره بیشتر بردن از این خاصیت بهتر است از جوانه آن استفاده کنید.

به طور کلی جوانه ها خواص و مواد مغذی بیشتری دارند.

خواص قره ماش برای دیابت

مقادیر بالای فیبر و پروتئین موجود در قره ماش به کاهش قند خون کمک می کنند.

مطالعات جدید نشان می دهد که آنتی اکسیدان های ویتکسین و ایزو ویتکسین موجود در قره ماش می توانند

با بهبود عملکرد انسولین، سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو را کاهش دهند.

از سوی دیگر، این ماده غذایی کاهش‌دهنده قند و چربی خون است

و مطالعات انجام شده از سوی انجمن دیابت آمریکا نشان داده که قره ماش برای درمان اسهال نیز مفید است؛

ضمن اینکه زودهضم هم هست و از آنجا که ماده غذایی متعادلی است،

مصرفش به دیابتی‌ها هم توصیه می‌شود. البته بهتر است که این ماده غذایی به صورت جوانه مصرف شود.

مضرات قره ماش

در قره ماش موادی وجود دارد که موجب تولید اسیداوریک می شود، افراد مبتلا به نقرس از مصرف آن خودداری کنند، چرا که مصرف آن موجب شدت بیماری می شود.

زیاده روی در مصرف قره ماش موجب افزایش خلط، نقرس، اسیداوریک، ضعف قوه باه، سوءهاضمه، نفخ، ناراحتی های دندانها و عدم جذب کلسیم می شود.

کسانی مبتلا به بیماری های دستگاه گوارش بخصوص زخم روده و اثنی عشر می باشند از قره ماش کمتر استفاده کنند.

زیرا سلولز موجود در آن موجبات ناراحتی را فراهم می کنند.

خوردن زیاد قره ماش برای دندان ها مضر است.

دیرهضم می‌باشد به خصوص اگر پوست آن را کامل نگرفته باشند و به خصوص برای کودکان مشکل ایجاد می کند.

مصرف بیش از اندازه آن به دلیل طبع سرد و خشک، مایع منی را کم می‌کند و نیروی جنسی را تضعیف می‌کند.

مصرف قره ماش خام در بارداری می تواند به سرگیجه، تهوع و اسهال منجر شود.

طبع قره ماش کمی سرد و خشک است و به همین علت استفاده زیاد آن باعث زیادشدن خلط می‎شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا