خودروهای جدید تولید ایران
در سالی که گذشت برخی خودروهایی که مدت ها در بازار حضور داشتند از خط تولید خداحافظی کردند و جای خود را به خودروهای جدید دادند.
به گزارش سرگرمی روز، تولید پژو 206 تیپ دو، پژو 207 پانورامای دستی، پژو پارس معمولی، سمند EF 7، دنا، رانا و رانا با گیربکس 6 سرعته امسال در مرکز ایران خودرو متوقف شد. البته تاریخ تولید پژو پارس به این راحتی تمام نشد و ایران خودرو قصد دارد این خودرو را به خط تولید بازگرداند.
گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرد: بر اساس مجوز صادر شده در 6 اسفند ماه سال گذشته، با توجه به ادامه تولید پارس، فراخوان متقاضیانی که در سامانه یکپارچه فروش ثبت نام کرده اند آغاز شده و پس از تعطیلات نوروزی بر اساس تجدیدنظرخواهان ادامه خواهد داشت. ' اولویت.
در پارس خودرو تولید کوئیک اتوماتیک و ساینا و در سایپا تولید تیبا دو و ساینا دستی متوقف شده است. اما در سال جدید باید منتظر عرضه نهایی این خودروها باشیم:
سایپا آریا
هاچ بک سایپا کراس دومین محصولی بود که بعد از شاهین مورد توجه عموم قرار گرفت. این محصول بر پایه پلتفرم SP 100 ساخته شده و دارای پلتفرم مشابه شاهین می باشد. طراحی بیرونی خودرو به طور کلی قابل قبول بوده و در مقایسه با سایر محصولات سایپا مدرن به نظر می رسد.
یک موتور 2.0 لیتری 16 سوپاپ تنفس طبیعی با فناوری تزریق سوخت مستقیم (GDI) طراحی شده توسط میتسوبیشی وظیفه تامین نیروی آریا را بر عهده دارد. آریا قادر است 140 اسب بخار قدرت در 5750 دور در دقیقه و 205 نیوتن متر گشتاور در 3000 دور در دقیقه تولید کند.
موتور M 20 آریا که در حال حاضر در محصولات چانگان نیز استفاده می شود، با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک DAE (مشابه دانا و تارا) عرضه خواهد شد. آریا باید در دو مدل بنزینی و هیبریدی عرضه شود.
صفحه سایپا
اولین همکاری سایپا و ایران خودرو را می توان در قالب این خودرو دید. پلت فرم Renault Kwid پس از سال ها شایعه بالاخره مورد استفاده قرار گرفت. این خودروی اقتصادی با طراحی نسبتا اسپرت و کمی تهاجمی وارد بازار می شود.
این خودرو دارای موتور 1 لیتری تنفس طبیعی با 3 سیلندر و 12 سوپاپ می باشد. 70 اسب بخار قدرت و 100 نیوتون متر گشتاور خروجی روی این موتور. در ابتدا گیربکس 5 سرعته دستی و بعداً گیربکس نیمه اتوماتیک AMT نقش فرستنده قدرت را در این خودرو بر عهده خواهند گرفت.
سایپا سیتروئن سیلک
سایپا نسخه XR سیتروئن C3 را با داخلی سازی نسبتا بالا پس از 6 سال در ایران تولید خواهد کرد. در این پروژه که M 44 نام دارد، قرار است نسخه فیس لیفت این مدل مونتاژ شود.
سیتروئن C 3 XR بر پایه پلتفرم PF 1 است که در تارا نیز دیده می شود. موتور TU 5+ که در چند مدل دیگر ایران خودرو و سایپا وجود دارد، حداکثر قدرت 113 اسب بخار و گشتاور 150 نیوتن متر را تولید می کند.
انتقال نیرو توسط یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک انجام می شود.
ایران خودرو ررا
ریرا یا پروژه K 125 بر اساس پلت فرم نسل دوم پژو 2008 ساخته و طراحی شده است. ایران و طراحی خودرو بر اساس آن جای سوال دارد.
سنسور نور و باران، چهار کیسه هوا، سانروف، ترمز دستی برقی، ایموبلایزر اتوماتیک، تهویه مطبوع اتوماتیک، استارت دکمه ای، سرعت پشت فرمان، شارژر بی سیم موبایل، صفحه نمایش لمسی چند رسانه ای، صندلی های جلو گرمکن و برقی، فرمان برقی، 360 دوربین درجه، رادار نقطه کور، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، تنظیم حالت رانندگی، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل حرکت در تپه و پایین و غیره. از جمله ویژگی های این خودرو هستند. البته طبق روال همیشگی ایران خودرو امیدواریم در آینده امکانات از این سطح کم نشود!
موتور 1.65 لیتری توربوشارژ EFP قلب تپنده Rera در نسخه کاملا آپشن است که قادر به تولید 160 اسب بخار قدرت و حداکثر گشتاور 240 نیوتن متر است. این دقیقاً همان موتوری است که در دنا پلاس جوانان استفاده می شد و برای انتقال نیرو از گیربکس 6 سرعته اتوماتیک AT (ساخت DAE) استفاده می شود.
ایران خودرو TF 21
هاچ بک جدید ایران خودرو به جای محصولات 206 و 207 وارد بازار می شود که طراحی متمایز آن کار طراحان ایرانی است. به احتمال زیاد ساختار TF 21 وجه اشتراکی با پژو 206 خواهد داشت.
موتور TU 5 Plus قلب تپنده این خودرو را تشکیل می دهد. 113 اسب بخار قدرت و 143 نیوتون متر گشتاور خروجی از این موتور.
پارس هودرو کادیلا
خودروی پی 90 یا همان تندر 90 ایرانی یکی از پروژه هایی است که پارس خودرو روی آن کار می کند. داچیا لوگان یا النود پلفترام در این پروژه حضور دارد. به طور کلی، طراحی بیرونی کادیلاک مدرن و محافظه کارانه است، اما در عین حال، با بدنه ساده خود در تضاد است.
کادیلا دارای موتورهای EC 5 (پژو سیتروئن) یا TU 5+ (ایران خودرو) و ME 16 (سایپا) است.
110 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور از این موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری تولید می شود. انتقال نیرو در این خودرو توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی به نام 5 F 18 PE انجام می شود که در شاهین نیز از آن استفاده می شود.
پارس خودرو سهند
سهند نسخه فیس لیفت شده ساینا محسوب می شود که توسط پارس خودرو تولید و عرضه می شود. این سدان جدید گروه سایپا در 6 تیپ شامل 2 تیپ بنزینی دنده ای، 2 تیپ دوگانه سوز و 2 تیپ بنزینی اتوماتیک وارد بازار ایران می شود.
سهند پارس خودرو نیز مانند سایپا اطلس از موتور M 15 GSI در نسخه بنزینی استفاده می کند که نسخه ارتقا یافته موتور M 15 است.این موتور 8 سوپاپ اکنون می تواند 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور تولید کند.
نسخه دوگانه سوز CNG این سدان سایپا نیز به موتور ارتقا یافته ای مجهز است که می تواند 77 اسب بخار قدرت و 116 نیوتن متر گشتاور تولید کند.
عقاب کرمان موتور
نام اولین خودروی بومی کرمانموتور عقاب است. طراحی مدرن و خاص این محصول که پلتفرم مشترکی با جک J4 دارد، به ویژه در نمای جلو به چشم می خورد. تغییراتی که در Eagle انجام شد، طراحی خسته کننده J4 را حذف کرد و روحیه اسپرت تری به آن بخشید.
KMC Eagle تفاوت چندانی با جک G4 در بخش موتور ندارد. در واقع موتور این خودرو همان موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی است که می تواند 104 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور تولید کند با این تفاوت که تغییراتی در نرم افزار ایجاد شده است. گیربکس مورد استفاده در KMC Eagle از نوع CVT است که نیروی تولید شده توسط موتور را به چرخ های جلو می فرستد. البته گفته شده احتمالا این خودرو با گیربکس 5 سرعته دستی عرضه خواهد شد.
این خودرو به صورت خودروی تمام برقی نیز عرضه خواهد شد.