سبک زندگی

خوردن هندوانه در چه شرایطی باعث «اُوِردوز» می‌شود؟

خرید فالوور از سایت اینبو

خوردن بیش از حد هندوانه برای برخی از ما در طول تابستان یک تجربه تکراری است، اما برای افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی (CKD)، خوردن بیش از حد هندوانه می تواند خطرناک باشد.

به گزارش فرادید، این نتیجه در مطالعه موردی سه بیمار CKD مورد آزمایش قرار گرفت. این افراد پس از مصرف مقدار زیادی هندوانه به شدت بیمار شدند. اما چرا آنها به مراقبت های پزشکی نیاز داشتند؟

پاسخ این است که هندوانه فقط آب نیست. این میوه آبدار سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است که بیشتر آن پتاسیم است. یک تکه هندوانه (حدود 286 گرم) حاوی 320 میلی گرم پتاسیم است. حدود 12 درصد از مقدار توصیه شده روزانه برای زنان و حدود 9 درصد برای مردان. بنابراین هندوانه برای افراد سالم منبع فراوان و خوش طعم پتاسیم است که به دلیل نقش های فراوانی که در بدن دارد مفید است. اعصاب ما از پتاسیم برای کمک به انتقال سیگنال‌ها، از جمله سیگنال‌هایی که باعث انقباض ماهیچه‌ها می‌شوند، حفظ سطح طبیعی مایع خارج از سلول‌ها و کنترل فشار خون استفاده می‌کنند.

در شرایط عادی، پتاسیم اضافی که در این فرآیندها استفاده نمی شود، از طریق کلیه ها و ادرار دفع می شود. با این حال، کلیه افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه در فیلتر کردن پتاسیم کارایی چندانی ندارند.

برای سه بیمار ذکر شده در مطالعه موردی، خوردن بیش از حد هندوانه غنی از پتاسیم منجر به هیپرکالمی شدید شد. وضعیتی که در آن پتاسیم بیش از حد در خون وجود دارد.

بیماران بین 6.6 تا 7.4 میلی مول در لیتر پتاسیم در خون خود داشتند، در حالی که نرمال بین 3.5 تا 5.0 میلی مول در لیتر است. هر سه نفر به مدت سه هفته تا دو ماه هر روز مقادیر زیادی هندوانه به شکل میوه یا آب میوه مصرف کردند.

بیماران توسط متخصصان معاینه شدند، اما هیپرکالمی همیشه علائم واضحی ندارد، همانطور که در یکی از این سه بیمار وجود داشت. با این حال، ممکن است علائم بسیار جدی نیز وجود داشته باشد.

به عنوان مثال، دو بیمار دیگر دچار مشکلات قلبی شدند که به دلیل پتاسیم اضافی بود. یکی ضربان قلب به طور غیر طبیعی آهسته بود و دومی یک شوک از یک دفیبریلاتور کاشته شده دریافت کرد که برای بازگرداندن ریتم طبیعی قلب طراحی شده بود.

علائم دیگر ممکن است شامل ضعف عضلانی، بی حسی، حالت تهوع و در موارد ناگهانی یا شدید، تنگی نفس و درد قفسه سینه باشد.

خوشبختانه هیپرکالمی در عین خطرناک بودن قابل درمان است. در مورد بیماران مورد مطالعه، درمان فوری آنها دارو بود، اما به همه آنها توصیه شد که مصرف هندوانه خود را کاهش دهند. پیگیری چند ماه بعد نشان داد که هر سه این توصیه را رعایت کردند و در نتیجه سطح پتاسیم آنها به حالت عادی بازگشت.

نویسندگان این مطالعه موردی امیدوارند که با این مطالعه بتوانند خطرات کمتر شناخته شده مصرف زیاد هندوانه را برای افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی روشن کنند.

هندوانه یک میوه محبوب تابستانی است. اگرچه موز، سیب زمینی و گوجه فرنگی باعث ایجاد هیپرکالمی می شوند، اما خطر ابتلا به هیپرکالمی پس از مصرف زیاد هندوانه اغلب نادیده گرفته می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا