فناوری و تکنولوژی

خورشیدگرفتگی، اعتدالین و ابرماه همه در یک روز!

خرید فالوور از سایت اینبو

در 20 مارس 2015، آسمان زمین شاهد یک تثلیث نجومی بود که شامل یک خورشید گرفتگی کامل، اعتدال بهاری و یک ابرماه بود.

به گزارش دیجیاتو، خسوف کامل زمانی رخ می دهد که ماه بین زمین و خورشید قرار گیرد و در مسیری باریک به عرض 100 کیلومتر بر سطح زمین سایه بیاندازد. از آنجایی که این اثر تاریک تنها چند دقیقه طول می کشد، یک رویداد واقعاً نادر در نظر گرفته می شود که تقریباً هر سه قرن یک بار برای هر مکان جغرافیایی رخ می دهد.

این خسوف در مناطق دورافتاده اقیانوس اطلس شمالی و اقیانوس منجمد شمالی رخ داد. بنابراین فقط تعداد نسبتا کمی از بینندگان خوش شانس توانستند آن را ببینند. اما مردم در بخش‌های وسیعی از اروپا و در بخش‌های شمالی آفریقا و آسیا از ناپدید شدن نسبی خورشید لذت بردند.

این رویداد منحصر به فرد در اعتدال بهاری رخ داد که نشانه آغاز بهار است. در حالی که خورشیدگرفتگی اعتدال یک رویداد چرخه ای در نظر گرفته می شود و چندان نادر نیست، این ترکیب آسمانی تا سال 2034 دوباره اتفاق نخواهد افتاد.

اگر همه اینها به اندازه کافی خاص نیستند، باید بدانید که خورشید در طول این خسوف توسط یک ابرماه پوشیده شده است. ابرماه زمانی اتفاق می‌افتد که ماه در حضیض یا نزدیک‌ترین نقطه به زمین باشد. حضیض ماه را حدود 15 درصد بزرگتر از حد معمول نشان می دهد. با این حال، اکثر ناظران آسمان موفق به دیدن این ابرماه نشدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا