فناوری و تکنولوژی

داستان پس پرده لوگوی خودروسازان معروف

خرید فالوور از سایت اینبو

لوگوی خودروسازان به نوعی نماد محصولات آنهاست و خودروها را بلافاصله برای افراد غیرعلاقه‌دار قابل شناسایی می‌سازد. با این حال، بسیاری داستان جذاب پشت این لوگوها را نمی دانند.

به گزارش پدال، در این مطلب نگاهی به لوگوی خودروسازان بزرگ خواهیم داشت:

لندرور

هیچ توضیح رسمی برای لوگوی لندرور که از سال 1986 به شکل فعلی استفاده می شود وجود ندارد، اما حدس زده می شود که رنگ سبز نشان دهنده طبیعت و توانایی محصولات لندرور برای فاصله گرفتن از شهرها و لمس قلب آن است. طبیعت دو خطی که در کنار نام لندرور دیده می شود اشاره ای انتزاعی به شعار این شرکت «بالاتر و فراتر» است.

نیلوفر آبی

گفته می شود نام نیلوفر آبی از گل نیلوفر آبی گرفته شده است. در لوگوی شرکت، رنگ زرد نشان دهنده روزهای روشن آینده است، در حالی که مثلث سبز در وسط به رنگ سبز مسابقه ای بریتانیایی اشاره دارد که نشان دهنده ریشه های مسابقه ای لوتوس است. حروف به هم پیوسته بالای این مثلث حروف اول بنیانگذار شرکت، آنتونی کالین بروس چپمن است.

مازراتی

لوگوی سه گانه مازراتی از مجسمه خدای رومی نپتون در میدان مرکزی بولونیا گرفته شده است. بنابراین این لوگو نه تنها زادگاه مازراتی را نشان می دهد، بلکه به قدرت نپتون که خدای زلزله و طوفان است نیز اشاره دارد.

مزدا

نام مزدا از اهورا مزدا، خدای زرتشتی گرفته شده است. این کلمه نیز ترجمه انگلیسی نام موسس شرکت «جوجیرو ماتسودا» است. مزدا چندین بار در طول تاریخ خود لوگوی خود را تغییر داده است، اما لوگوی فعلی در سال 1996 معرفی شد. این لوگو شبیه بال های باز است که گفته می شود نماد آزادی بیان مزدا است.

مرسدس بنز

هنگامی که شرکت های کارل بنز و گوتلیب دایملر در سال 1926 ادغام شدند، مرسدس بنز ایجاد شد و مرسدس نام زیرمجموعه شریک دایملر، امیل جلینک بود که در شرکت باقی ماند. لوگوی مرسدس بنز برگرفته از کارت پستالی است که گوتلیب دایملر در سال 1870 برای همسرش فرستاده است، دایملر در این کارت پستال محل زندگی خود را با ستاره ای سه پر مشخص کرده و نوشته است که روزی این ستاره در کارخانه های ما خواهد درخشید. این لوگو برای اولین بار در سال 1910 بر روی خودرو استفاده شد و نشان دهنده تسلط بر زمین، دریا و هوا است.

میتسوبیشی

نام میتسوبیشی نشان دهنده لوگوی آن است. میتسو به معنای سه است، در حالی که هیشی معمولاً به معنای الماس یا الماس است. هنگامی که حرف H در وسط کلمه قرار می گیرد، ژاپنی ها آن را به B تغییر می دهند. لوگوی سه الماس برای میتسوبیشی توسط موسس این شرکت، یاتارو ایوازاکی انتخاب شده است.

نیسان

نام نیسان مخفف نیهون سانگیو (صنایع ژاپن) است که شرکت مادر داتسون بود. هنگامی که نام نیسان جایگزین داتسون در دهه 1980 شد، لوگویی برای این شرکت ایجاد شد که شامل نام نیسان در مستطیل آبی روی یک دایره قرمز بود. این دایره به پرچم ژاپن اشاره داشت، اما در دهه 1990 لوگو کروم شد تا آن را مدرن تر کند.

پژو

لوگوی پژو شیری است که روی پاهای عقب خود ایستاده است. این لوگو در اوایل سال 1847 ظاهر شد، مدت ها قبل از ورود پژو به صنعت خودرو. از سال 1923 نشان سر شیر بر روی جلوپنجره خودروهای پژو حک شد و در سال 1948 با معرفی پژو 203 این آرم بیشتر آشنا شد. لوگوی پژو به آرامی تکامل یافت و در سال 2021 این شرکت دوباره سر شیر را به عنوان نماد خود انتخاب کرد.

پورشه

لوگوی پورشه به زادگاه این برند یعنی اشتوتگارت مرتبط است که در وسط لوگو دیده می شود. تاجی که روی سر اسب در وسط لوگو دیده می شود، برگرفته از نشان ایالت وورتمبرگ است که پس از فروپاشی سلطنت آلمان در سال 1918 ایجاد شد و اشتوتگارت پایتخت آن بود. سه شاخ سیاه که در گوشه‌های سمت راست بالا و پایین لوگو حک شده‌اند نیز مربوط به قرن دهم هستند و نشان‌دهنده منطقه سوابیا هستند، در حالی که نوارهای قرمز و سیاه از دوک وورتمبرگ گرفته شده‌اند.

رنو

آرم رنو در ابتدا گرد بود، اما در سال 1923 به الماس معروف تغییر یافت، زیرا با دماغه زاویه دار خودروهای رنو سازگاری بیشتری داشت. بعدها نام رنو از این لوگو حذف شد و شکل الماس با گذشت زمان تغییر کرد.

خیلی بد

آرم اشکودا از سال 1923 یک فلش با سه پر را نشان می دهد. این فلش نشان دهنده حرکت، پرهای روی آن بیانگر آزادی و چشم داخل پر نشان دهنده دقت است. رنگ سبز نیز در سال 1990 به این لوگو اضافه شد و نشان دهنده آغاز جدید اشکودا تحت مالکیت فولکس واگن بود.

سانگ یانگ

سانگ یانگ در زبان کره ای به معنای اژدهای دو سر است و لوگوی این شرکت تصویری از همین اژدها است.

سوبارو

سوبارو در اصل بخش خودروسازی صنایع سنگین فوجی بزرگ و همه کاره بود. سوبارو در زبان ژاپنی به معنای مجموعه است و به خوشه پروین اطلاق می شود. لوگوی سوبارو در ابتدا دقیقاً مانند این صورت فلکی طراحی شده بود، اما بعدها ستاره های لوگو به گونه ای تغییر یافتند که یک ستاره بزرگ در سمت چپ و پنج ستاره کوچک در سمت راست قرار گرفتند. پس زمینه آبی لوگو نیز به خوشه پروین اشاره دارد.

تویوتا

لوگوی تویوتا از دو بیضی تشکیل شده است که نماد قلب خریدار و قلب شرکت است و تعامل آنها نشان از اعتماد و ارتباط متقابل دارد. این دو بیضی شکل حرف T را نیز تشکیل می دهند که اولین نام تویوتا است. علاوه بر این، بیضی بیرونی نشان می دهد که تویوتا جهان را در آغوش می گیرد. هر یک از این بیضی ها با ضخامت خط متفاوتی ترسیم شده اند که به فرهنگ خوشنویسی ژاپنی اشاره دارد. در داخل لوگو، بیضی ها شش بخش مختلف ایجاد می کنند که به ارزش های تویوتا، از جمله کیفیت، لذت رانندگی، نوآوری، ایمنی، محیط زیست و ارزش برای پول اشاره دارد.

ولوو

نام ولوو از کلمه لاتین “turn” گرفته شده است. لوگوی دایره‌ای شرکت با فلشی که در سمت راست به صورت مورب به سمت بالا است، از نماد رومی مریخ، خدای جنگ، گرفته شده است. این نماد همچنین به معنای آهن است، زیرا در آن زمان سلاح ها از فلز ساخته می شدند. بنیانگذاران ولوو در تولید آهن کار می کردند و می خواستند ویژگی های آهن را منعکس کنند. استحکام، ایمنی و دوام در خودروهایشان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا