فناوری و تکنولوژی

دانشمندان از ضایعات، اکسیژن تولید کردند

خرید فالوور از سایت اینبو

روش جدید استخراج اکسیژن از مواد زائد نسبت به روش‌های فعلی ارزان‌تر و کارآمدتر است.

به گزارش سرگرمی روز، محققان دانشگاه علم و صنعت نروژ (NTNU) مواد جدیدی را کشف کرده اند که قادرند تولید اکسیژن خالص را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. این پیشرفت می‌تواند صنعت و بخش‌های پزشکی را که در آن اکسیژن تقاضای بالایی دارد، متحول کند.

پروفسور سلبک، محقق این پروژه گفت: «ما موادی را شناسایی کرده‌ایم که می‌توانند اکسیژن خالص را بسیار سریع‌تر و در دمای بسیار پایین‌تر نسبت به مواد شناخته شده‌ای که در حال حاضر برای این منظور استفاده می‌شوند، ذخیره و آزاد کنند.»

برخلاف روش‌های سنتی که بر تقطیر هوا تکیه می‌کنند، این مواد جدید با استخراج اکسیژن از موادی که حاوی اتم‌های اکسیژن محدود هستند، یک رویکرد جایگزین ارائه می‌کنند. به گفته پروفسور سلبک، این مواد قابلیت های قابل توجهی برای ذخیره و آزادسازی سریع اکسیژن حتی در دمای بسیار پایین تر از حد مجاز استانداردهای فعلی از خود نشان می دهند.

از آنجایی که اکسیژن یک عنصر است، نمی توان آن را به عنوان یک ترکیب شیمیایی سنتز کرد، بنابراین باید از ترکیبات و مواد حاوی اتم های اکسیژن، مانند هوایی که تنفس می کنیم، آزاد شود. این روش‌های موجود می‌توانند پرهزینه و انرژی بر باشند و برای کاربردهای تحقیقاتی و پزشکی گران‌قیمت باشند.

این تحقیق به رهبری فریدا همستاد دانمو، اثربخشی این ماده جدید را در بازیابی اکسیژن نشان داد. علاوه بر این، توانایی آن‌ها برای کار در دماهای پایین‌تر نه تنها مصرف انرژی را کاهش می‌دهد، بلکه امکان استفاده از مواد مقرون‌به‌صرفه‌تر راکتور را فراهم می‌کند، بنابراین به طور بالقوه هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهد.

این روش جدید می تواند هزینه ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و پایداری را بهبود بخشد.

این مطالعه خواص خارق العاده منگنیت های شش ضلعی را نشان می دهد. منگنیت های شش ضلعی علیرغم نامشخص بودن نسبی خود، به دلیل سرعت مهار سریع اکسیژن، دسترسی و مقیاس پذیری، مسیر امیدوارکننده ای را برای استخراج اکسیژن ارائه می دهند.

دانمو با اشاره به سهولت ساخت و مقرون به صرفه بودن، مزیت استفاده از مواد حجیم را نسبت به نانوذرات نشان می دهد. برخلاف نانوذرات، مواد حجیم را می‌توان با استفاده از روش‌های ساده‌تر در مقادیر زیاد تولید کرد که این امر آن‌ها را برای کاربردهای در مقیاس صنعتی کاربردی‌تر می‌کند.

با نگاهی به آینده، تغییر بالقوه به سمت استفاده از مواد اولیه ارزان‌تر و در دسترس‌تر مانند منگنیت‌های شش ضلعی، از جمله فلزات خاکی کمیاب بازیافتی و زباله‌های صنعتی، می‌تواند منجر به صرفه‌جویی در هزینه و مزایای زیست‌محیطی قابل توجهی برای صنایع مرتبط با اکسیژن شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا