فناوری و تکنولوژی

درباره نوع جدید کووید چه می‌دانیم؟

خرید فالوور از سایت اینبو

نوع جدیدی از ویروس کووید (نوعی) به سرعت در حال گسترش است و ممکن است به زودی به نوع غالب در سراسر جهان تبدیل شود.

به گزارش ایرنا به نقل از مدیکال اکسپرس، این نوع که XEC نام دارد، برای اولین بار در ماه اوت در آلمان شناسایی شد و به نظر می رسد در مقایسه با سایر انواع در گردش، توانایی رشد داشته باشد. اما تفاوت اساسی با آنها ندارد.

XEC چیزی است که به عنوان “نوع نوترکیب” شناخته می شود. نوترکیب ها به طور طبیعی زمانی رخ می دهند که یک فرد همزمان به دو نوع مختلف کووید مبتلا شود.

XEC محصول نوترکیبی (تکه های ماده ژنتیکی رد و بدل شده بین دو نوع) بین نوع KS.1.1 و نوع KP.3.3 است. دو نوع والد بسیار مرتبط هستند و هر دو از JN.1 که در اوایل سال 2024 نوع غالب در سطح جهانی بود، تکامل یافته اند.

در مورد نوع جدید کووید چه می دانیم؟

این نوع کووید پس از شناسایی اولیه در آلمان گسترش یافت و بیش از 600 مورد ابتلا در 27 کشور اروپا، آمریکای شمالی و آسیا یافت شده است. کشورهای دارای بیشترین موارد ابتلای نوع جدید کووید تا 18 سپتامبر (28 شهریور) عبارتند از: آمریکا (118)، آلمان (92)، بریتانیا (82)، کانادا (77) و دانمارک (61).

آیا نوع جدید کووید باعث بیماری شدیدتر می شود؟

هنوز اطلاعات کافی از بیماران یا مطالعات وجود ندارد که بگوییم چه نوع بیماری ممکن است باعث XEC شود. اما این اطلاعات به زودی منتشر خواهد شد. با توجه به اطلاعات ژنتیکی مشابه، بیماری ناشی از این نوع جدید احتمالاً مشابه سایر انواع کووید است. بنابراین انتظار می رود این بیماری علائمی مانند تب بالا، گلودرد همراه با سرفه، سردرد و بدن درد همراه با خستگی داشته باشد.

بستری شدن در بیمارستان در زمستان به دلیل دمای سردتر و افزایش شیوع ویروس ها (به دلیل حضور بیشتر افراد در داخل خانه) افزایش می یابد. بنابراین این موضوع لزوماً مربوط به نوع جدید کووید نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا