فناوری و تکنولوژی

دسترسی ایرانی‌ها به چت جی‌پی‌تی کاملا مسدود می‌شود؟

خرید فالوور از سایت اینبو

بخشی از گزارش تحلیلی OpenAI در مورد نحوه استفاده از ابزارهای چت GPT آن شرکت برای عملیات نفوذ مخفی نیز به اقدامات ایران می پردازد. در این بخش ادعا شده است که ایران از ابزار هوش مصنوعی OpenAI برای تهیه مقالاتی با هدف مقابله با آمریکا و اسرائیل و ترجمه آنها به انگلیسی و فرانسوی استفاده کرده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، از نوامبر 2022 که چت JPT به دنیا معرفی شد و راه اندازی شد، کاربران ایرانی بار دیگر خاطرات تحریم ها و محدودیت ها را با خود مرور کردند. زیرا باز هم در مواجهه با تکنولوژی جدید، به سد محدودیت ها برخورد کردند و در جستجوی راهی برای دسترسی به آنچه که دیگران به راحتی قابل استفاده هستند، ناگزیر به دنیای فیلترشکن ها پناه بردند.

بنابراین، آنها به تدریج گزینه های دیگری مانند خرید شماره های مجازی برای ایجاد حساب کاربری چت GPT را به لیست ابزارهای خود اضافه کردند تا بر سد محدودیت ها غلبه کنند.

با این حال، OpenAI – خالق چت بات چت GPT – دو هفته پیش اعلام کرد که از 9 جولای برابر با 19 جولای محدودیت هایی برای دسترسی کاربران مستقر در چین، روسیه و ایران به این چت بات و API یا رابط برنامه ایجاد می کند. این شرکت جامع تر در حالی که جزئیات دلایل چنین تصمیمی هنوز نامشخص است، همزمانی آن با اقدامات اخیر کاخ سفید برای جلوگیری از دسترسی چین، روسیه و ایران به فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی نشان می‌دهد که این تصمیم OpenAI احتمالاً مطابق با آخرین تصمیم‌گیری خواهد بود. برنامه های دولت ایالات متحده آمریکا بی ربط نیست.

تولید و انتشار اطلاعات نادرست

در آخرین روزهای ماه می سال جاری، OpenAI اولین گزارش خود را در مورد نحوه استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی این شرکت برای عملیات های نفوذ مخفی منتشر کرد و در آن اعلام کرد که این شرکت کمپین ها و اقداماتی برای انتشار اطلاعات نادرست از روسیه، چین، اسرائیل و … دارد. ایران را ناراحت کرد.

بر اساس این گزارش، این کشورها از مدل های هوش مصنوعی ایجاد شده توسط OpenAI برای ایجاد و ارسال محتوای تبلیغاتی به پلتفرم های شبکه های اجتماعی و ترجمه محتوای آنها به زبان های مختلف استفاده کردند.

با این حال، این گزارش نشان می‌دهد که هیچ یک از این کمپین‌ها مورد پسند عمومی قرار نگرفتند یا مخاطبان زیادی را جذب نکردند. با این حال، از آنجایی که هوش مصنوعی مولد به سرعت در حال تبدیل شدن به یک صنعت پررونق است، نگرانی‌های جدی و گسترده‌ای در میان محققان و تنظیم‌کنندگان در مورد پتانسیل آن برای افزایش کمیت و کیفیت اطلاعات نادرست در فضای مجازی وجود دارد.

در واقع به همین دلیل شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی مانند OpenAI که ابزارهایی مانند GPT چت را تولید می‌کنند، سعی کرده‌اند با اقدامات مختلف این نگرانی‌ها را کاهش دهند و مقررات حفاظتی را برای استفاده از فناوری خود اعمال کنند.

بنابراین گزارش 39 صفحه ای OpenAI این شرکت که در پایان ماه می منتشر شد، یکی از جزئی ترین گزارش های یک شرکت هوش مصنوعی در مورد استفاده از نرم افزار آن برای مقاصد تبلیغاتی است.

در آن گزارش، OpenAI ادعا می‌کند که محققان این شرکت حساب‌های کاربری مرتبط با پنج عملیات هک مخفی را در سه ماه گذشته کشف و ممنوع کرده‌اند. به گفته این شرکت، این حساب های کاربری متعلق به ترکیبی از بازیگران دولتی و خصوصی در این کشورها بوده است. دو عملیات در روسیه برای ایجاد و انتشار محتوای انتقادی از ایالات متحده، اوکراین و چندین کشور بالتیک انجام شد. در یکی از این عملیات، از یک مدل هوش مصنوعی OpenAI برای اشکال زدایی کد و ایجاد یک ربات هوشمند استفاده شد که در تلگرام منتشر شد. در جریان عملیات نفوذ چین، متون مشترکی به زبان های انگلیسی، چینی، ژاپنی و کره ای ایجاد شد و سپس در توییتر و مدیوم (شبکه اجتماعی نامحدود برای انتشار محتوا) پست شد.

در بخشی دیگر از گزارش تحلیلی OpenAI درباره نحوه استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی این شرکت برای عملیات نفوذ مخفی، به اقدامات ایران نیز پرداخته شده است. در این بخش ادعا شده است که ایران از ابزار هوش مصنوعی OpenAI برای تهیه مقالاتی با هدف مقابله با آمریکا و اسرائیل و ترجمه آنها به انگلیسی و فرانسوی استفاده کرده است.

در ادامه این گزارش همچنین به سوء استفاده اسرائیل از ابزارهای هوش مصنوعی OpenAI اشاره می‌شود و اشاره می‌شود که یک شرکت سیاسی اسرائیلی به نام Stoic شبکه‌ای از حساب‌های شبکه‌های اجتماعی جعلی را برای ایجاد طیف گسترده‌ای از محتوا، از جمله پست‌هایی راه‌اندازی کرد، کسانی که دانشجویان آمریکایی را متهم کردند. تظاهرات علیه جنگ اسرائیل در غزه به عنوان ضدیهودی.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که چگونه هوش مصنوعی مولد در کمپین‌ها و اقدامات اطلاعات نادرست به‌عنوان ابزاری برای بهبود جنبه‌های خاصی از تولید محتوا، مانند ایجاد پست‌های متقاعدکننده‌تر به زبان خارجی، و نه فقط به عنوان یک ابزار تبلیغاتی، استفاده می‌شود.

در این گزارش آمده است: «همه این عملیات‌ها تا حدی از هوش مصنوعی استفاده می‌کردند، اما هیچ‌کدام صرفاً بر هوش مصنوعی متکی نبود. در واقع، محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی تنها یکی از انواع محتوایی است که توسط نمایندگان در این کشورها منتشر می‌شود و در کنار قالب‌های سنتی‌تر، مانند متون دست‌نویس یا میم‌های کپی شده از سراسر اینترنت، استفاده شده است. اگرچه این کمپین ها تأثیر قابل توجهی نداشتند، اما نشان دادند که چگونه استفاده مخرب از هوش مصنوعی مولد به آنها اجازه می دهد تولید تبلیغات را افزایش دهند. نوشتن، ترجمه و انتشار محتوا اکنون با کمک ابزارهای هوش مصنوعی به راحتی و کارآمدتر انجام می شود.

با این حال، تعدادی از ناشران اطلاعات نادرست که OpenAI از پلتفرم خود ممنوع کرده بود، قبلاً برای محققان و مقامات شناخته شده بودند. در مارس سال جاری، وزارت خزانه داری ایالات متحده همچنین دو روس را که گفته می شد پشت یکی از کمپین های شناسایی شده توسط OpenAI بودند، تحریم کرد. در همین حال، متا همچنین امسال شرکت اسراییلی Stoic را به دلیل نقض سیاست هایش از پلتفرم خود محروم کرد.

تصمیمی در راستای سیاست کاخ سفید

در سال گذشته، هوش مصنوعی در کشورهای سراسر جهان برای تأثیرگذاری بر سیاست و افکار عمومی مورد سوء استفاده قرار گرفته است. دستکاری عمیق و تولید صدا و تصاویر و کمپین های متنی تولید شده توسط هوش مصنوعی برای ایجاد اختلال در کمپین های انتخاباتی استفاده شده است که منجر به افزایش فشار بر شرکت هایی مانند OpenAI برای محدود کردن استفاده از ابزارهایشان شده است.

با این حال، OpenAI اعلام کرده است که قصد دارد به صورت دوره‌ای گزارش‌های مشابهی از عملیات نفوذ مخفی با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی این شرکت منتشر کند و همچنین حساب‌های کاربری را که خط‌مشی‌ها و مقررات شرکت را نقض می‌کنند حذف کند.

این شرکت در گذشته کاربران این کشورها را از دسترسی به چت و API GPT خود منع کرده بود، اما پس از انتشار این گزارش تحلیلی در مورد استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی OpenAI برای عملیات های نفوذ مخفی، طی دو هفته گذشته در ایمیل هایی اعلام کرد. ، که اجرای این محدودیت ها گسترده خواهد بود.

اگرچه OpenAI جزئیاتی درباره دلایل این تصمیم منتشر نکرد، اما به نظر می‌رسد که این تصمیم همزمان با تلاش‌های کاخ سفید برای جلوگیری از دسترسی کشورهایی مانند چین، روسیه و ایران به فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی آمریکایی بوده است.

در همین حال، بر اساس برخی گزارش‌ها، کاربران چینی توانسته‌اند با استفاده از پلتفرم محاسبات ابری Microsoft Azure از ابزار OpenAI این شرکت استفاده کنند. از آنجایی که مایکروسافت و OpenAI همکاری نزدیکی با هم دارند، مایکروسافت دسترسی خوبی به ابزارها و محصولات این شرکت دارد.

در واقع، The Information گزارش می دهد که با چندین مشتری چینی که می توانند از مدل های هوش مصنوعی مکالمه OpenAI استفاده کنند، صحبت کرده است. پلتفرم Azure مایکروسافت به کاربران این امکان را می دهد که داده های خود را یکپارچه کنند و پرس و جوها و پاسخ های سفارشی را با زبان و مدل های تصویری سفارشی هوش مصنوعی خود اجرا کنند.

پس از انتشار اخباری مبنی بر اعمال محدودیت‌های گسترده‌تر OpenAI برای کاربران در روسیه، ایران و چین، مایکروسافت تأیید کرد که به ارائه خدمات ابری Azure به کاربران هنگ‌کنگ ادامه خواهد داد. حال باید دید ادامه جنگ ژئوپلیتیک در حوزه هوش مصنوعی به کجا ختم خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا