اخبار روز

دسته چک‌های کاغذی جمع می‌شود؟

خرید فالوور از سایت اینبو

به گفته مسئولان، در حال حاضر 12 بانک در زمینه ارائه خدمات چک الکترونیکی فعال هستند و زیرساخت های فنی چک الکترونیکی در تمامی 30 بانک کشور کاملا امن است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، بر اساس تکلیف قانونی مندرج در تبصره ماده (1) قانون اصلاحی صدور چک مصوب 1396، زیرساخت صدور و مبادله الکترونیکی چک موسوم به چکاد از آبان ماه 1301 آغاز به کار کرد. توسعه محصول در چارچوب قوانین و مقررات مربوط در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت.

سرگرمی روزان محرمیان، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی اسفندماه سال گذشته از صدور 450 هزار فقره چک الکترونیکی در شبکه بانکی خبر داد و گفت: در حال حاضر 12 بانک در زمینه ارائه خدمات چک الکترونیکی فعال هستند. زیرساخت های فنی چک الکترونیکی در تمامی 30 بانک کشور وجود دارد و کاملاً بیمه شده است. یعنی همه بانک ها چک های الکترونیکی بانک های دیگر را می پذیرند و نقد می کنند.

در ادامه نعمت زاده یکی از کسبه بازار بزرگ تهران به سرگرمی روز گفت: با ورود چک های الکترونیکی دیگر مشکل چک فیزیکی و کاغذی نداریم. خیر هم در بحث زمان برای من شکل می گیرد.

پویان زاده یکی دیگر از بازارچه های کیسبه نیز گفت: چک الکترونیکی بسیاری از مشکلات ما از جمله مشکل کلاهبرداری را حل کرده است اما ای کاش همه بانک ها این خدمات را ارائه می کردند و برای استفاده از آن فرهنگ سازی می کردند.

سرگرمی روزان محرمیان، معاون فناوری نوین بانک مرکزی گفت: در حال حاضر چک های الکترونیکی هر بانکی با ابزار الکترونیکی همان بانک قابل نقد است و با توجه به اینکه مزیت اصلی این نوع چک نقدی بودن آن است. شعبه نیست، زیرساخت های فنی وجه چک هر بانک در ابزار سایر بانک ها توسط بانک مرکزی فراهم شده و بانک ها باید توسعه ابزارهای خود را در دستور کار قرار دهند.

چک دیجیتال به تدریج جایگاه خود را در بین مردم پیدا خواهد کرد

وی در ادامه با بیان اینکه چک دیجیتالی به تدریج جایگاه خود را در بین مردم پیدا می کند، گفت: با حذف چک فیزیکی تا سه سال آینده تمامی چک ها الکترونیکی می شود. ایجاد سقف اعتبار چک آخرین گام در اجرای طرح چک الکترونیکی خواهد بود و در صورت اجرا، آمار کلاهبرداری چک، آمار چک برگشتی و نگهداری چک برگشتی کاهش بیشتری خواهد داشت.

افزایش شفافیت معاملات چک الکترونیکی

اما این ابزار پرداخت مزایای دیگری نیز دارد که فرزانی کارشناس بانکی گفت: این نوع چک جذابیت های خود را دارد. تسریع در صدور چک، حذف دستکاری، ضبط و جعل توسط دارنده چک و کاهش مراجعات شخصی از مزایای آن است. صدور چک الکترونیکی و استفاده از فناوری اطلاعات در مبادلات باعث کاهش هزینه های مبادلاتی می شود. همچنین می تواند باعث افزایش سرعت و شفافیت معاملات شود که می تواند به اقتصاد کشور کمک کند.

سیاوش گایبی پور دیگر کارشناس اقتصادی در گفتگو با سرگرمی روز گفت: همانطور که اعلام شد آخرین گام برای چک ها ایجاد محدودیت اعتباری است که در این راستا لازم است علاوه بر فرهنگ پذیری، اقدامات مربوطه تسریع شود. .

بانک مرکزی هفتم اسفندماه سال گذشته دستورالعمل اجرایی چک الکترونیکی و تفاوت آن با چک کاغذی را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. حال باید منتظر ماند و دید که توسعه و آخرین مرحله بحث چک الکترونیکی چگونه ادامه خواهد داشت؟ سرگرمی روز بر این تعداد نظارت خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا