فناوری و تکنولوژی

دست‌یابی دانشمندان به راه حلی برای جلوگیری از اوردوز

خرید فالوور از سایت اینبو

دانشمندان به تازگی دریافته اند که یک داروی جدید می تواند مصرف بیش از حد مواد افیونی را معکوس کند.

به گزارش سرگرمی روز، ایالات متحده در حال تجربه یک اپیدمی مرگبار مواد افیونی است که می تواند تا سال 2029 میلیون ها نفر را در این کشور بکشد.

اکنون، یک پیشرفت جدید در درمان اوردوز ممکن است یک استراتژی جدید برای سیستم اورژانس بهداشت عمومی ارائه دهد.

این مطالعه که توسط محققان دانشگاه استنفورد و دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس انجام شد، داروی جدیدی به نام “ترکیب 368” ارائه کرد که به نظر می‌رسد به طور قابل توجهی اثرات نجات‌بخش نالوکسان را در موش‌ها افزایش می‌دهد.

نالوکسان دارویی است که برای جلوگیری از عوارض داروها استفاده می شود و به ویژه در موارد مصرف بیش از حد دارو استفاده می شود.

نالوکسان، با نام تجاری Narcan، یکی از رایج ترین و موثرترین درمان های بدون نسخه اوردوز مواد مخدر است که امروزه در ایالات متحده موجود است. همچنین یک اپیوئید است، اما به جای فعال کردن گیرنده های مغز، نخاع و سیستم عصبی محیطی، گیرنده ها را غیرفعال می کند.

در حالی که این دارو را می توان از طریق بینی استفاده کرد، اما در مسدود کردن این گیرنده ها کاملاً موفق است، اما آنها را فقط برای حدود 2 ساعت غیرفعال می کند. در همین حال، فنتانیل می تواند تا 8 ساعت در جریان خون بماند.

اکنون “ترکیب 368” می تواند راه حلی باشد که دانشمندان همیشه به دنبال آن بوده اند.

این دارو باعث افزایش غیرفعال شدن گیرنده های مواد افیونی توسط نالوکسان در سلول های انسانی در آزمایشگاه 7.6 برابر شد. همچنین نالوکسان را 10 برابر بیشتر به این گیرنده ها متصل می کند.

سوزروتا ماجومدار، متخصص بیهوشی از دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، می گوید بسیاری از افرادی که بیش از حد مواد افیونی مصرف می کنند، قبل از اینکه از خطر خارج شوند، به بیش از یک دوز نالوکسان نیاز دارند.

این مطالعه اثبات این مفهوم است که ما می‌توانیم نالوکسان را با ترکیب آن با مولکولی که بر پاسخ‌های گیرنده‌های مواد افیونی تأثیر می‌گذارد، بهتر کار کند و ماندگاری بیشتری داشته باشد و قوی‌تر باشد.

ترکیب 368 در مجموعه ای از 4.5 میلیارد مولکول پس از جستجوی محققان برای ترکیباتی که می تواند به مکان های جایگزین در گیرنده های مواد افیونی بدن متصل شود، کشف شد.

تیم دانشمندان با استفاده از یک میکروسکوپ الکترونی ویژه نشان دادند که این ترکیب به یک مکان گیرنده در کنار نالوکسان متصل می شود تا گیرنده مواد افیونی را تثبیت و غیرفعال کند.

نویسندگان این مطالعه به سرپرستی یک بیوشیمیدان به نام ایوان اوبراین از دانشگاه استنفورد توضیح می‌دهند که ترکیب 368 همراه با دوزهای پایین نالوکسان، اثرات کشنده مرفین و فنتانیل مانند کاهش شدید دستگاه تنفسی را معکوس کرده و از آن جلوگیری می‌کند. نرخ.

هنگامی که “ترکیب 368” به تنهایی به موش های زنده ای که دوز بالایی از مورفین دریافت کرده بودند تزریق شد، اثر قابل توجهی نداشت، اما هنگامی که با دوز پایین نالوکسان ترکیب شد و به موش ها تزریق شد، افسردگی تنفسی ناشی از مورفین کاهش یافت. به یک مقدار متوسط

اما وقتی صحبت از فنتانیل می شود، که 100 برابر قوی تر از مورفین است، به نظر می رسد این دارو بسیار قوی تر عمل می کند.

نویسندگان این مطالعه نتیجه گرفتند: صرف نظر از دوز تجویز شده نالوکسان، درمان با “ترکیب 368” منجر به افزایش قابل توجهی در توانایی نالوکسان در معکوس کردن اثرات ناشی از فنتانیل شد.

اینکه آیا این ترکیب برای مواد افیونی مختلط صادق است یا خیر، باید دید. دانشمندان اخیراً داروهایی را یافته اند که در خیابان های ایالات متحده فروخته می شود که حاوی ترکیبی از فنتانیل، هروئین و یک آرام بخش غیرافیونی به نام زایلازین است که برای اسب ها تجویز می شود.

هنگامی که زایلازین و فنتانیل با هم استفاده می شوند، خطر مصرف بیش از حد را به شدت افزایش می دهند.

“ترکیب 368” هنوز روی انسان آزمایش نشده است و باید منتظر باشیم تا نتایج آزمایشات انسانی آن را ببینیم.

کاترین کیهیل، نوروفارماکولوژیست از دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، که در این مطالعه شرکت نداشت، می‌گوید: این یک پیشرفت مهم و یک پیشرفت در جستجوی راه‌حل‌هایی برای بحران مواد افیونی است.

این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا