سبک زندگی

دلایل جوش آوردن خودرو چیست؟

خرید فالوور از سایت اینبو

به چند دلیل، یک خودرو به مرور زمان گرم می شود که می تواند منجر به مشکلات مختلفی در موتور خودرو شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در روزهای گرم سال گرم شدن بیش از حد موتور یکی از مشکلات رایج خودروها است. دلایل مختلفی می تواند منجر به این مشکل شود. همچنین در فصل تابستان گرمای هوا و عملکرد سیستم تهویه مطبوع و کمپرسور اینترکولر می تواند فشار وارده به موتور را افزایش داده و به جوش آمدن آن کمک کند.

البته این بدان معنا نیست که در تابستان باید تهویه مطبوع و تهویه مطبوع خودروی خود را خاموش کنید، زیرا خودروها طوری طراحی شده اند که با تهویه مطبوع روشن کار کنند. اما اگر قسمت های مختلف سیستم تهویه مطبوع و خنک کننده مشکل داشته باشد و همچنان به استفاده از آن ادامه دهید، ممکن است موتور خودرو زودتر بجوشد.

جوش موتور به چه معناست؟

اگر به دلایلی دمای آب و مایع خنک کننده داخل موتور از حد مجاز بالاتر برود و از حداکثر مقدار مجاز بیشتر شود، فشار در مسیر آب و مایع خنک کننده افزایش یافته و بخار از قسمت های مختلف آب و سیستم خنک کننده خارج می شود. خواهد بود در این حالت، نشانگر دمای آب در نزدیکی نقطه H یا Hot قرار می گیرد و در خودروهای مجهز به تقویت کننده آب، چراغ هشدار دمای آب روشن می شود که نشان دهنده جوشیدن موتور است.

دلایل جوشیدن ماشین چیست؟

سیستم خنک کننده موتور یکی از اجزای حیاتی خودرو است که در صورت عدم کارکرد صحیح موتور و یا کاهش جریان محلول خنک کننده می تواند یکی از دلایل جوشیدن موتور باشد. وظیفه این سیستم برقراری جریان محلول خنک کننده به قسمت های مختلف موتور است تا دمای موتور کاهش یافته و در محدوده خاصی تنظیم شود.

اگر هر یک از اجزای سیستم خنک کننده موتور به درستی کار نکند، خنک کننده و خنک کننده موتور کاهش یافته و موتور به جوش می آید. در نتیجه به طور کلی تمامی علل جوشیدن موتور به طور مستقیم یا غیرمستقیم به اجزای سیستم خنک کننده موتور مربوط می شود.

1. کمبود آب و خنک کننده

اگر مقدار محلول ضد یخ یا ضد یخ کاهش یابد، سیستم خنک کننده نمی تواند دمای موتور را به درستی کاهش دهد و ممکن است باعث جوشیدن موتور شود. بهتر است هر هفته یا به طور مرتب مقدار محلول را بررسی کنید و در صورت کاهش غیر طبیعی با یک سرویس حرفه ای تماس بگیرید تا نشتی را شناسایی کرده و مشکل را برطرف کند.

2. خرابی ترموستات

نقش ترموستات در سیستم خنک کننده کنترل جریان محلول در مدار است. هنگامی که موتور روشن می شود، دریچه ترموستات بسته می ماند و جریان محلول تا زمانی که موتور به دمای کاری صحیح برسد قطع می شود. هنگامی که موتور به دمای کار می رسد، دریچه ترموستات باز می شود و جریان محلول برای کاهش دمای موتور فعال می شود.

اگر ترموستات از کار بیفتد، می تواند در حالت بسته قفل شود و در دمای بالا بسته بماند. در این حالت جریان محلول خنک کننده قطع می شود و ممکن است موتور بجوشد.

3. خرابی پمپ آب

وظیفه پمپ آب در سیستم خنک کننده پمپ کردن محلول خنک کننده است. به همین دلیل به آن پمپ آب نیز می گویند زیرا در گذشته از آب برای خنک کردن موتور استفاده می کردند. پمپ آب مستقیماً به موتور متصل است و با افزایش دور موتور، زمان کار پمپ آب نیز افزایش می یابد. در صورت خرابی پمپ آب، جریان مایع خنک کننده را می توان کاهش داد یا به طور کامل متوقف کرد. این کار دمای موتور را بالا می برد و ممکن است باعث جوشیدن موتور شود.

4. رادیاتور مشکل دارد

رادیاتور بخشی از سیستم خنک کننده است که در آن آب و خنک کننده (خنک کننده) از کانال های داخلی آن عبور کرده و به پره ها (فن ها) متصل می شوند. هنگامی که هوا به رادیاتور برخورد می کند، محلول خنک کننده خنک می شود و در این مسیر محلول خنک شده به موتور باز می گردد. در صورت بروز مشکل در رادیاتور مانند سوراخ یا انسداد، دمای محلول کاهش نمی یابد و در نتیجه ممکن است موتور جوش داده شود.

5. آسیب رادیاتور (درپوش رادیاتور)

وظیفه شیر (درپوش) رادیاتور این است که مخلوط خنک کننده را در منبع انبساط یا رادیاتور تحت فشار قرار می دهد و از تبخیر این مخلوط جلوگیری می کند. اگر شیر رادیاتور خراب شود، ممکن است مخلوط خنک کننده به درستی تحت فشار قرار نگیرد و بخار محلول از رادیاتور یا منبع انبساط خارج شود. در نتیجه با گذشت زمان ممکن است مقدار مخلوط کاهش یابد و موتور بجوشد.

6. فن رادیاتور کار نمی کند

فن که در کنار رادیاتور استفاده می شود، در حالی که خودرو در حالت استراحت است، هوای فشرده را به سمت رادیاتور هدایت می کند و محلول داخل را خنک می کند. اگر در حین حرکت خودرو با سرعت بالا، فن خراب شود، مشکل خاصی ایجاد نمی کند. اما اگر فن در شرایط ترافیکی و سرعت کم کار نکند دمای محلول کاهش نمی یابد و این امر می تواند باعث جوشیدن موتور شود.

برخی از خودروها از فن مکانیکی برای خنک کردن رادیاتور استفاده می کنند. خرابی این نوع فن ها معمولاً خود را به صورت خرابی کلاچ پروانه آنها نشان می دهد. اگر کلاچ تیغه آسیب ببیند، فن به طور مداوم کار می کند و هیچ ماشه ای برای خاموش کردن آن وجود نخواهد داشت.

این می تواند منجر به مصرف بیش از حد سوخت و کاهش عمر باتری شود. علاوه بر این، این خرابی می تواند منجر به افزایش صدا و لرزش در فن شود. بنابراین در صورت خرابی کلاچ مکانیکی تیغه فن، علاوه بر خنک سازی ناکارآمد رادیاتور، خطرات دیگری نیز برای خودرو به همراه خواهد داشت.

7. واشر سر دمیده شده

واشر سر سیلندر بلوک سیلندر در سیستم خنک کننده موتور استفاده می شود. این قسمت وظیفه جداسازی فضای سرسیلندر از فضای سرسیلندر جداگانه را بر عهده دارد. اگر این مهر و موم سوخته و آسیب ببیند، مایع خنک کننده می تواند وارد محفظه احتراق شود و روغن موتور نیز می تواند وارد سیستم خنک کننده شود.

این وضعیت می تواند منجر به کاهش مقدار مایع خنک کننده و در نتیجه افزایش دمای موتور شود. علاوه بر این، علائم خرابی آب بندی شامل نشت روغن موتور به شکل کف و دود سفید از اگزوز خودرو است.

8. روغن موتور کم

یکی از وظایف مهم روغن موتور در سیستم موتور خودرو کاهش اصطکاک بین قطعات متحرک است. این کاهش اصطکاک به دلیل لوسیون و خاصیت روان کنندگی روغن است. با کاهش اصطکاک، دمای موتور نیز کاهش می یابد. اما در صورت کمبود روغن، میزان روغن کاری و لوسیون روغن کاهش می یابد و اصطکاک بین قطعات متحرک افزایش می یابد.

این افزایش اصطکاک می تواند دمای موتور را افزایش دهد و موتور را مستعد جوشش کند. بنابراین حفظ مقدار صحیح و کافی روغن موتور برای کاهش اصطکاک و حفظ دمای موتور در محدوده ایمن بسیار مهم است.

9. سوراخ شدن لوله

یکی از عواملی که باعث جوشیدن موتور می شود سوراخ شدن یا پارگی لوله های انتقال آب و مایع خنک کننده است. در صورت سوراخ یا ترک خوردن لوله ها، مخلوط آب و مایع خنک کننده به طور کامل از سیستم خنک کننده خارج می شود و باعث افزایش دمای موتور می شود که در نهایت باعث جوشیدن موتور می شود.

در این صورت ممکن است بقیه اجزای سیستم خنک کننده کاملا سالم باشند و تنها با تعویض لوله های مشکل دار مشکل برطرف شود. بنابراین تعویض و تعمیر لوله های سوراخ شده یا شکسته می تواند به استحکام و عملکرد صحیح سیستم خنک کننده کمک کرده و از جوشیدن موتور جلوگیری کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا