سبک زندگی

دندان شیری کی می‌افتد؟

خرید فالوور از سایت اینبو

سوال بسیاری از مادران این است که ترتیب دندان های شیری فرزندشان چگونه است؟ دندان های شیری حتی قبل از تولد در زیر لثه های کودک رشد می کنند.

به گزارش عصرترکیه، این دندان ها به مرور زمان شروع به افتادن می کنند تا جایی برای دندان های دائمی باز شود. زمانی که نوزاد متولد می شود، معمولا 20 دندان شیری دارد که 10 تای آن در فک بالا و 10 تای آن در فک پایین است.

این دندان ها در استخوان فک و زیر لثه پنهان شده اند. جدای از ترتیب افتادن دندان های شیری، افتادن به موقع آن ها مهم است. به همین دلیل است که گاهی دندانپزشک کودکان کشیدن دندان کودک یا ترمیم زودرس دندان شیری را توصیه می کند تا از بین نرود و نیفتد.

قبل از هر چیز لازم است بدانید که مهلت های اعلام شده برای افتادن دندان کودکان تنها یک چارچوب کلی است و نمی توان برای همه کودکان نظر قطعی داشت.

رشد اولین دندان شیری چه در سه ماهگی و چه بعد از یک سال طبیعی است. اگر دندان های کودک شما به ترتیبی که در این مقاله یا جای دیگری توضیح داده شده است، نمی افتد، اصلا نگران نباشید.

به طور کلی می توان گفت که رویش و افتادن دندان های فک پایین و بالا در اکثر کودکان به صورت زیر است:

دندان های شیری فک پایین

دندان های جلویی کودک معمولا در 4-7 ماهگی رشد می کنند و در 6-7 سالگی می ریزند.

دندان های جلویی کودک در 16-10 ماهگی رشد می کنند و در 7-8 سالگی می ریزند.

دندان های نیش 17 تا 23 ماه طول می کشد تا رشد کنند و 9 تا 12 سال دوام می آورند.

مولر اول فک پایین در 14-18 ماهگی رشد می کند و در 9-11 سال می افتد.

دندان آسیاب دوم فک پایین در 23-31 ماهگی رشد می کند و در 10-12 سال می افتد.

دندان های شیری فک بالا

دندان جلو در 8 تا 12 ماه رشد می کند و در 6 تا 7 سال می افتد.

دندان جلو در 9-13 ماهگی رشد می کند و در 7-8 سالگی می افتد.

نیش فک بالا در 16-22 ماه رشد می کند و در 10-12 سال می ریزد.

مولر اول فک بالا در 13-19 ماهگی رشد می کند و در 9-11 سال می افتد.

دندان مولر دوم فک بالا در 25-33 ماهگی رشد می کند و در 10-12 سال می افتد.

دندان های شیری میانی فک پایین

اولین دندان شیری که شروع به رشد می کند، دو دندان میانی فک پایین است. این دندان ها معمولا بین چهار تا هفت ماهگی شروع به ظاهر شدن می کنند. البته در برخی موارد ممکن است زودتر از این تاریخ مثلا سه ماه یا زودتر بیاید. اگرچه اکثر کودکان اولین دندان شیری خود را بین چهار تا هفت ماهگی می‌آورند، اما این زمان می‌تواند تا ۱۳ ماهگی هم باشد. دختران معمولاً زودتر از پسرها شروع به دندان درآوردن می کنند.

لثه های کودک ممکن است در جایی که دندان های شیری رشد می کنند متورم و قرمز شود. معمولا اولین دندان هایی که ظاهر می شوند، دو دندان میانی فک پایین یا ثنایای مرکزی پایین هستند. این دو دندان اغلب همزمان بیرون می آیند.

دندان های میانی فک بالا

این دندان ها از 8 تا 12 ماهگی شروع به ظاهر شدن می کنند. دندان های کودکان معمولاً دارای لبه های مواج یا دندانه دار هستند که به دلیل ساییدگی و پارگی در اثر جویدن صاف شده اند.

دندان های جلوی فک بالا

دندان های پره لترال درست در کنار دندان های پیش مرکزی ظاهر می شوند و ردیف چهارم دندان های کوچک را به کودک می دهند. این دندان های شیری معمولاً به صورت جفت می آیند، یکی در سمت راست و دیگری در سمت چپ.

دندان های جلوی فک پایین

دندان های پره لتر فک پایین بین 10 تا 16 ماهگی ظاهر می شوند. در این زمان، کودک ممکن است لبخند نسبتا دندانی نشان دهد. دندان های شیری فضایی را برای دندان های دائمی که زیر لثه رشد می کنند نگه می دارد.

مولر اول فک بالا

مولرهای اول فک بالا بین ۱۳ تا ۱۹ ماهگی رشد می کنند. مولرهای اول فک بالا دندان های پهنی هستند که در نیمه پشتی دهان و فک بالا بیرون زده اند. تا زمانی که دندان های آسیاب پایین شکسته نشوند، این دندان ها نمی توانند کار زیادی انجام دهند.

مولر اول فک پایین

دندان های آسیاب اول فک پایین بین 14 تا 18 ماهگی رویش می کنند. با رویش این دندان ها کودک می تواند به طور جدی غذا بجود. گاهی دندان های آسیاب اول فک بالا و پایین ابتدا از یک طرف دهان و سپس از طرف دیگر بیرون می آیند.

نیش فک بالا

از 16 تا 22 ماهگی می آیند. دندان نیش فوقانی فضای بین دندانهای ثنایا و مولرهای اول را پر می کند.

نیش های فک پایین

دندان های فک پایین بین 17 تا 23 ماهگی رویش می کنند و در فک پایین کودک ظاهر می شوند.

دندان آسیاب دوم فک پایین

دندان های آسیاب دوم فک پایین از 23 تا 31 ماهگی بیرون می آیند و در فک پایین ظاهر می شوند.

مولر دوم بالا

این دندان های شیری در 25 تا 33 ماهگی بیرون می آیند و آخرین دندان های شیری هستند. در سن سه سالگی، اکثر کودکان 20 دندان شیری کامل دارند و می توانند کاملا لبخند بزنند.

رشد فک و استخوان های صورت

رشد استخوان های فک و صورت کودک از چهار تا شش سالگی است. در این دوره استخوان های صورت و فک نوزاد رشد می کنند و بین دندان های شیری فضایی ایجاد می کنند تا فضا برای رشد دندان های دائمی که بزرگتر هستند باز شود.

افتادن دندان های شیری

دندان های شیری کودک در سنین 6 تا 12 سالگی می افتد. در این محدوده سنی، دندان‌های کودک شامل دندان‌های شیری و دائمی می‌شود، زیرا یک نوع دندان شروع به جایگزینی دندان دیگر می‌کند.

دندان های شیری ممکن است به هر ترتیبی بیفتند. ممکن است این دندان ها به همان ترتیبی که بیرون می آیند از بین بروند. اگر کودک شما دیرتر از همسالانش شروع به رویش کند، ممکن است دیرتر دندان های شیری خود را از دست بدهد.

اولین دندان هایی که معمولا در سنین شش تا هفت سالگی می افتند، دندان های میانی هستند. بعد از دندان های مرکزی، دندان های کناری در هفت تا هشت سالگی می افتند. دندان‌های آسیاب در هر سنی می‌توانند بیفتند، اما معمولاً بین 9 تا 12 سالگی اتفاق می‌افتد. نیش های فک پایین در سنین 9 تا 12 سالگی و نیش های بالایی در سنین 10 تا 12 سالگی به احتمال زیاد می ریزند.

در سن 13 سالگی، کودک معمولاً تمام 28 دندان بزرگسال دائمی را دارد. چهار مرد خردمند معمولاً در سنین 17 تا 21 سالگی نفوذ می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا