آشپزی

راز خوشمزگی حلوا مجلسی + ترفندهای ویژه در سال ۱۴۰۳

خرید فالوور از سایت اینبو

در این مطلب از سایت سرگرمی روز قصد داریم نکات و راز خوشمزگی حلوا مجلسی را به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم در ادامه مطلب همراه ما باشید.

راز حلوای مجلسی خوشمزه

راز حلوای خوشمزه مجلسی و نکاتی برای درست کردن حلوای مجلسی جدیدترین در سایت سرگرمی روزامیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گیرد.

حلوا یکی از معروف ترین شیرینی ها و دسرهای کشورهای مختلف است که در غذاهای مختلفی مانند بستنی، کیک، شیرینی و سایر غذاها استفاده می شود. طرز تهیه و مواد اولیه مورد استفاده در حلوا بسته به نوع آن متفاوت است. به عنوان مثال حلوای آرد گندم از ترکیب آرد سفید گندم، روغن آفتابگردان، آب انگور، هل، گلاب، پسته و زعفران تهیه می شود.

انواع دیگری از حلوا وجود دارد که عبارتند از ترحلوا، حلوای شکری، حلوای هویج، حلوای آجیلی، حلوای ارده، حلوای لوز، حلوای دورنگ و غیره. هر کدام از این نوع حلواها با مواد اولیه مختلفی تهیه می شوند و بسته به نوع آن ممکن است برای تزیین کیک، تهیه دسر و یا طبخ غذاهای دیگر مناسب باشند.

به طور کلی حلوا یکی از محبوب ترین و متنوع ترین شیرینی های دنیاست و می توان آن را با مواد مختلفی تهیه کرد. همچنین بسته به نوع حلوا می تواند برای استفاده در مناسبت ها و جشن ها و یا حتی به عنوان خوراکی روزمره مناسب باشد.

عناصر

آرد سفید —————> 2 پیمانه
شکر —————> 2 لیوان
آب —————> 1 و 1/2 فنجان
کبوتر ————–> نصف لیوان
کره —————> 50 گرم
کره مایع —————> 1 پیمانه
زعفران آب شده —————> 5 قاشق غذاخوری
پودر هل —————> 1/4 قاشق چایخوری

آموزش پخت حلوای مجلسی

برای تهیه حلوا ابتدا باید آب حلوا را تهیه کنید. باید شکر را با آب در قابلمه ای مخلوط کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا شکر کاملا حل شود و شربتی به دست آید. سپس گلاب، زعفران و هل را به شیره اضافه کرده و به مدت 5 دقیقه بجوشانید تا طعم و عطر خوبی به شیره بدهد.

برای تهیه خمیر حلوا، روغن را در تابه داغ کنید و سپس آرد را اضافه کنید و با حرارت ملایم شروع به تفت دادن کنید. آرد را سرخ کنید تا کرم رنگ شود اما نسوزد. سپس روغن داغ شده را به آرد اضافه کنید و خوب هم بزنید تا آرد سرخ شده و طلایی شود.

حالا آب آن را با حرارت ملایم به آرد اضافه کنید و با همزن بزنید تا مواد با هم مخلوط شوند. سپس کره را به خمیر اضافه کنید و حدود 10 دقیقه هم بزنید تا خمیر آماده شود. مراقب باشید زیاد هم نزنید چون حلوا زودتر ترش می شود.

حالا حلوا را در ظرف مناسبی بریزید و روی آن را با پسته، پودر نارگیل و سایر تزیینات دلخواه تزیین کنید. حلوا را حدود 2 ساعت در دمای محیط خنک کنید و سپس می توانید آن را برش داده و سرو کنید.

بهترین آرد برای حلوا

برای تهیه بهترین حلوا ابتدا فقط آرد را تفت دهید و سپس روغن را به آن اضافه کنید. این روش باعث می شود که رنگ آرد به طرز محسوسی تغییر کند. فراموش نکنید که پس از افزودن روغن، آرد پخته باقی می ماند و برشته شدن آرد، رنگ حلوا را تیره می کند. بنابراین برای جلوگیری از تیره شدن حلوا می توانید قبل از افزودن روغن، یک قاشق آرد را با کمی روغن مخلوط کرده و سپس روغن اضافه کنید. این روش تشخیص رنگ حلوا را آسان می کند.

در ضمن برای جلوگیری از تیره شدن حلوا بهتر است زمان پخت آرد را کم کنید. اگر می‌خواهید رنگ حلوا تیره‌تر باشد، می‌توانید بعد از اضافه کردن روغن، حلوا را با روغن بیشتری سرخ کنید. البته باید به خاطر داشت که تفت دادن آرد رنگ حلوا را تیره می کند و برای حفظ رنگ صحیح حلوا باید به این نکته توجه کنید.

همچنین برای جلوگیری از تشکیل گلوله در حلوا، آرد را قبل از پخت و بعد از پخت آرد الک کنید. به این ترتیب حلوا یکنواخت تر و بدون گلوله آماده می شود.

حلوای مجلسی چه شیرینی دارد؟

بهترین روش برای شیرینی حلوا تهیه شهد است و بهتر است از افزودن فقط شکر خودداری کنید. برای تهیه شهد در قابلمه ای مقداری آب و شکر بریزید و روی آتش بگذارید تا شکر کاملا حل شود و شهد غلیظ و شفافی به دست آید. سپس می توانید به آرامی شهد را به حلوا اضافه کنید و همزمان با هم مخلوط کنید. در آخر قبل از سرو حلوا بهتر است آن را چند ساعت در یخچال بگذارید تا سفت شود و طعم بهتری پیدا کند.

روش افزودن زعفران و گلاب

بهترین راه برای افزودن زعفران و گلاب به حلوا اضافه کردن آنها به شهد است. به این ترتیب زعفران و گلاب به طور مساوی در حلوا پخش می شود. همچنین اگر مقدار شهد کم باشد، حلوا نمی تواند قوام خود را بهبود بخشد.

نکته مهم در افزودن شهد این است که باید آن را با دمای گرم به حلوا اضافه کنید. اگر شهد سرد باشد، هم زدن حلوا سخت می شود و بهبود کافی حاصل نمی شود. ضمناً برای تهیه شهد نیازی به غلیظ شدن شهد نیست و کافی است شکر را در آب حل کنید.

زعفرانی که برای حلوا استفاده می شود باید خوب آسیاب شده و بدون ذرات درشت باشد زیرا در حلوا قابل مشاهده است و می تواند رنگ و طعم آن را تغییر دهد.

اگر شهد زیادی به حلوا اضافه کردید و حلوا حالت خمیری پیدا کرد، بهتر است دوباره آن را روی حرارت ملایم قرار دهید و آب اضافی آن را تبخیر کنید تا بهبود مناسب حاصل شود.

فیلم طرز تهیه حلوای ساده اسامی انواع حلوا حلوای ساده برای افطار طرز تهیه حلوای 10 نفره حلوا زعفرانی حلوا مجلسی زعفرانی

نکات طلایی

در صورت شل شدن حلوا به دلیل روغن زیاد، توصیه می شود مقداری آرد به حلوا اضافه کنید و با حلوا تفت دهید. هنگام مخلوط کردن آرد و شربت از قاشق چوبی استفاده کنید.

مقدار روغن و کره مصرفی برای کیفیت حلوا بسیار مهم است. اگر روغن زیاد استفاده شود، روغن قابلیت جذب خود را از دست می دهد و کمبود روغن باعث ترک خوردن حلوا می شود. کره جامد به سرخ شدن آرد کمک می کند و آن را پف می کند، در حالی که کره طعم خوبی به حلوا می دهد و از کره مایع برای براق شدن حلوا استفاده می شود.

در فصل سرد استفاده از کره جامد گزینه مناسبی برای تهیه حلوا نیست زیرا باعث سفت شدن حلوا و تغییر ظاهر و طعم آن می شود. در این فصل بهتر است از روغن مایع استفاده شود.

برای تهیه حلوای 100 نفره از 10 پیمانه آرد استفاده کنید.

برای تهیه حلوا رعایت مقدار شربت ضروری است. در واقع شربت حلوا نیازی به غلیظ بودن ندارد و پس از آب شدن کامل شکر باید آن را از روی حرارت بردارید. یکی از نکات اصلی در افزودن شربت به حلوا، زمان و نحوه افزودن آن به آرد است. برای درست کردن حلوا، آرد را تفت دهید و وقتی رنگ آرد تغییر کرد، ظرف را از روی حرارت بردارید و شربت را به آرد اضافه کنید. در این مرحله شربت را به آرد اضافه کنید و مرتب با قاشق چوبی هم بزنید تا با آرد مخلوط شود.

توجه به سرعت و کیفیت حلوا را فراموش نکنید زیرا در غیر این صورت شربت جذب آرد نمی شود و حلوا شل می شود. اگر حلوای شما شل است باید آن را دوباره گرم کنید که احتمال سوختن حلوا و تشکیل شکر را افزایش می دهد.

همچنین برای تزیین حلوا بهتر است اجازه دهید حلوا کمی خنک شود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا