آشپزی

راز خوشمزگی خورشت بادمجان + ترفندهای ویژه در سال ۱۴۰۳

خرید فالوور از سایت اینبو

در این مطلب از سایت سرگرمی روز قصد داریم نکات و راز خوشمزگی خورشت بادمجان را به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم در ادامه مطلب همراه ما باشید.

راز خورش بادمجان خوشمزه

راز طعم خورش بادمجان و تکنیک ها و ادویه ها و نکات پخت خورش بادمجان سایت سرگرمی روزامیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گیرد.

خورش بادمجان یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که شباهت های زیادی با خورش قیمه دارد. برخی از آشپزها برای بهبود طعم و درخشندگی این خورش کدو اضافه می کنند، اما در دستور اصلی خورش بادمجان بستری وجود ندارد. خورش بادمجان با ماهی به قیمه بادمجان معروف است. همچنین می توانید این خورش مرغ خوشمزه را مانند سایر خورش های ایرانی بپزید.

محصولات مورد نیاز برای 4 نفر

قلم حافظه 6 عدد
گوشت را 400 گرم خورش دهید
2 عدد گوجه فرنگی متوسط
2 عدد پیاز متوسط
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
زعفران آب پز 1 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به مقدار کافی
روغن و زردچوبه کافی

آموزش پخت خورش بادمجان

برای تهیه خورش خوشمزه با بادمجان ابتدا پیاز را پوست گرفته و ریز خرد کنید. سپس پیاز را در قابلمه و روغن مایع سرخ می کنیم تا نرم و شفاف شود.

سپس زردچوبه را به پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا یکدست شود. سپس گوشت خورش را شسته و چرخ کرده و به قابلمه اضافه کنید. گوشت را کمی تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند، اما به خاطر داشته باشید که سرخ شدن بیش از حد گوشت باعث سفت شدن آن می شود و زمان زیادی برای پخت می برد.

بعد از تفت دادن گوشت، پوره گوجه فرنگی را اضافه کرده و کمی تفت دهید تا طعم و بوی خامی رب گوجه فرنگی به خورش برسد. تفت دادن گوجه فرنگی در این مرحله رنگ خوبی به خورش می دهد.

سپس 3 پیمانه آب به قابلمه اضافه کنید و حرارت را زیاد کنید تا آب بجوشد. بعد از به جوش آمدن آب، حرارت را کم کنید و گوشت را با حرارت ملایم به مدت یک ساعت و نیم تا دو ساعت بپزید.

در حین پختن گوشت، می توانید بادمجان ها را آماده کنید. برای این کار بادمجان ها را پوست بگیرید و از طول به دو قسمت تقسیم کنید.

در مراحل تهیه خورش بادمجان ابتدا بادمجان ها را در تابه ریخته و روی آن ها نمک بپاشید. این عمل از تلخی بادمجان ها می کاهد و باعث می شود در هنگام سرخ شدن روغن کمتری جذب شود. بعد از 30 دقیقه بادمجان ها را آبکشی کنید.

بعد از خشک شدن بادمجان ها را در روغن سرخ کنید. سپس بادمجان های سرخ شده را روی حوله بگذارید تا چربی اضافی آن گرفته شود. در این مرحله گوجه ها را از وسط نصف کرده و تفت دهید تا قهوه ای شوند.

بعد از اینکه گوشت کاملا پخت و نرم شد نمک و فلفل و زعفران پخته شده را به خورش اضافه می کنیم. سپس به آرامی خورش را هم بزنید تا ادویه و زعفران به خوبی با خورش مخلوط شود.

سپس بادمجان ها را به همراه گوجه فرنگی سرخ شده به قابلمه اضافه کنید. توجه داشته باشید که وقتی بادمجان را اضافه می کنید، خورش خیلی هم می خورد. در صورت تمایل می توانید کمی آبلیمو یا آب اضافه کنید تا خورش طعم دار شود.

خورش بادمجان به دلیل نداشتن لعاب باید بدون آب سرو شود. بعد از اضافه کردن بادمجان ها، اجازه دهید خورش 30 دقیقه دیگر روی حرارت بماند تا کره غلیظ شود.

توجه داشته باشید که برای تهیه یک خورش بادمجان خوشمزه و مناسب برای جمع کردن، صبور باشید و بگذارید خورش آرام آرام و روی حرارت ملایم بماند. در آخر بعد از سفت شدن خورش آن را با برنج سرو کنید.

آموزش پخت خورش بادمجان با لپه

مانند اکثر توضیحات اولیه، خورش بادمجان ایرانی اصل شامل کدو نمی شود. اما اگر می خواهید با لپه خورش با طعم و لعاب بیشتری درست کنید، می توانید از آن استفاده کنید. برای مقدار مواد اصلی می توانید حدود 150 گرم لپه اضافه کنید. قبل از استفاده، لپه را حداقل 2 ساعت قبل از پخت خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا تورم آن کاهش یابد.

نکته مهم در مورد جوشاندن لپه این است که آنها را جداگانه با پیاز بجوشانید و سپس آب اضافی آن را دور بریزید. وقتی گوشت کاملا پخت، لپه را به خورش اضافه کنید. اگر لپه را همزمان با گوشت بپزید، خورش طعم اولیه خود را از دست می دهد و طعم آبگوشت را می دهد.

آموزش پخت خورش بادمجان با مرغ

می توانید خورش بادمجان را با گوشت بره و گاو و همچنین با گوشت سفید مانند مرغ یا بوقلمون درست کنید. برای افزودن مرغ به خورش بادمجان می توانید از دو روش استفاده کنید.

روش اول استفاده از تکه های مرغ است. مرغ را به صورت تکه هایی مانند ساق پا یا سینه با پیاز سرخ کنید تا قهوه ای شود سپس بقیه مراحل را مانند بالا ادامه دهید.

روش دوم استفاده از مرغ خرد شده است. مرغ را نیز به صورت خرد شده به عنوان خورش آماده کنید. سپس آن را به پیازها اضافه کنید و بعد از تفت دادن بقیه مراحل را مانند بالا انجام دهید.

در صورت استفاده از مرغ، توصیه می شود که حداقل دو برابر وزن مرغ نسبت به دستور فوق استفاده کنید. به عنوان مثال، برای دستور فوق، حداقل 800 گرم مرغ اضافه کنید.

طرز پخت خورش بادمجان بدون گوشت

اگر می خواهید خورش بادمجان را کاملا گیاهی و بدون گوشت درست کنید، به سادگی گوشت یا مرغ خورش را از لیست مواد مورد نیاز حذف کنید. طرز تهیه خورش بدون گوشت تفاوت زیادی ندارد، فقط مراحل تفت دادن گوشت حذف شده و خورش به سرعت آماده سرو است.

طرز تهیه خورش بادمجان با قارچ

برای تهیه خورش بادمجان با قارچ که برای گیاهخواران بسیار مناسب است، قارچ را به میزان دلخواه برش دهید و به جای گوشت در روغن تفت دهید. سپس می‌توانید بقیه مراحل پخت را همانطور که در بالا توضیح داده شد ادامه دهید. لازم به ذکر است که خورش بادمجان با قارچ به دلیل نداشتن گوشت نسبت به خورش بادمجان با گوشت یا مرغ زمان کمتری برای پخت نیاز دارد.

نظرات هنر و تکنیک خورش بادمجان نی نی سایت, طرز تهیه خورش بادمجان ساده, خورش بادمجان رستورانی, طرز تهیه خورش بادمجان شمالی, خورش بادمجان تند, خورش بادمجان بدون گوشت, نی نی سایت, طرز تهیه خورش بادمجان, تصویر

راز خوشمزه خورش بادمجان

در صورت تمایل می توانید از خورش کدو حلوایی در خورش بادمجان نیز استفاده کنید. برای این کار می توانید کدو را با پوست یا بدون پوست سرخ کنید و پس از سرخ شدن به خورش بادمجان اضافه کنید. اگر سرخ کردن غذاهای چرب برایتان مضر است، نمی توانید کدوها را سرخ کنید، اما آن را تازه در خورش بادمجان قرار دهید.

علاوه بر این، برخی از خانم ها بامیه خورشتی را نیز به خورش بادمجان اضافه می کنند که بسیار خوشمزه نیز می باشد.

هنگام پختن خورش بادمجان، ابتدا باید پیاز را سرخ کنید. معمولا یک عدد پیاز خرد شده و سرخ می شود، اما به تعداد افرادی که این غذا را می خورند، پیاز بیشتری را تفت دهید. سرخ کردن پیاز به مقدار مناسب به خوشمزه تر شدن غذا کمک می کند. البته سعی کنید پیازها را با روغن مناسب تفت دهید و از مقدار کمی روغن استفاده کنید.

سپس نوبت به ریختن گوجه فرنگی می رسد. اگر در خانه گوجه فرنگی ندارید، می توانید از پوره گوجه فرنگی استفاده کنید. پاستا سرخ می شود تا به رنگ قرمز دلپذیر در بیاید. اگر در خانه گوجه فرنگی دارید، می توانید چند عدد گوجه فرنگی را رنده کنید یا در پیاز ریز سرخ کنید. وقتی آب گوجه فرنگی آب شد، مقدار کمی رب اضافه کنید و تفت دهید. همچنین زردچوبه را فراموش نکنید. زیرا ترکیب رنگ زیبایی ایجاد می کند و طعم خوبی به غذا می دهد.

نکات بادمجان

حالا نوبت بادمجان است. هنگام خرید بادمجان دقت کنید که رنگ آن مشکی باشد و خیلی بزرگ نباشد. برخی از خانم ها از بادمجان خلال شده برای تهیه خورش بادمجان استفاده می کنند. بادمجان های خلال شده اغلب درشت هستند و بعد از اینکه پوست آن ها را جدا کردید و تلخی آن ها را گرفتید، باید آنها را نازک برش دهید و سرخ کنید. اما بهتر است از بادمجان معمولی استفاده کنید.

بعد از شستن بادمجان ها را پوست بگیرید و به مدت یک ساعت در آب غلیظ نمک قرار دهید. بادمجان ها را با قرار دادن یک جسم سنگین روی آن ها در آب نمک فرو کنید. این روش به کاهش تلخی بادمجان کمک می کند. سپس آنها را بیرون آورده و در آبکش بگذارید تا آب آنها تصفیه شود. می توانید بادمجان ها را سرخ کنید اما اگر درشت هستند آن ها را از وسط نصف کرده و یا به ضخامت یک سانتی متر برش دهید و سپس سرخ کنید.

برای سرخ کردن بادمجان دقت کنید شعله زیاد داغ نشود چون بادمجان زود می سوزد و تلخ می شود. سعی کنید بادمجان ها را با حداقل روغن سرخ کنید. برای این کار بادمجان ها را بشویید و با پوست به سیخ بکشید و روی حرارت ملایم قرار دهید. مراقب باشید حرارت را کم نگه دارید زیرا فقط می خواهید پوست بادمجان چروک شود و نمی خواهید آن را تا آخر بپزید. بعد از اینکه پوست آن کمی چروک شد، بادمجان ها را از روی حرارت بردارید و پس از سرد شدن با احتیاط پوست آن ها را بگیرید. سپس در تابه ای کمی روغن بریزید و بادمجان ها را در آن با حرارت ملایم سرخ کنید. با این روش به روغن کمتری نیاز خواهید داشت. اگر می خواهید بادمجان ها را در فریزر نگهداری کنید، حتما اول سرخ کنید و سپس در فریزر بگذارید. در نیم ساعت آخر پخت خورش، بادمجان ها را به خورش اضافه کنید تا آرام آرام بپزند. اما مراقب باشید اگر از بادمجان های یخ زده استفاده می کنید، بادمجان ها هنگام پختن خورش سریع له می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا