آشپزی

راز خوشمزگی خورش قلیه قارچ + ترفندهای ویژه در سال ۱۴۰۳

خرید فالوور از سایت اینبو

در این مطلب از سایت سرگرمی روز قصد داریم نکات و راز خوشمزگی خورش قلیه قارچ را به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم در ادامه مطلب همراه ما باشید.

راز خورش خاویار قارچ خوشمزه

راز خورش خاویار قارچ خوشمزه و نکات آشپزی خورش خاویار قارچ خوشمزه و خانگی سایت سرگرمی روزامیدواریم این مقاله برای شما عزیزان جالب باشد.

خورش قارچ به عنوان یکی از خورش های خوشمزه و مد روز ایرانی، نسخه گیاهی قلیه ماهی سنتی جنوب کشور است. ارزش امتحان کردن این خورش را دارد که برای فصول سرد سال بسیار مناسب است. توصیه می شود حداقل یک بار این غذای خوشمزه را امتحان کنید.

عناصر

قارچ: 500 گرم

گوشت آهو (گشنیز و شنبلیله): 500 گرم

سیر: 2 حبه

سر پیاز: 1 عدد بزرگ

سس تمرهندی: ½ فنجان

رب گوجه فرنگی: 1 قاشق غذاخوری

نمک و فلفل: به اندازه کافی

زردچوبه و کاری: به اندازه کافی

طرز تهیه خورش خاویار قارچ

مرحله اول: پیاز را نگینی خرد کنید و در تابه ای با کمی روغن تفت دهید تا پیاز نرم شود. سپس سیر رنده شده را اضافه کنید و تفت دهید تا بوی سیر گرفته شود.

مرحله دوم: حالا ادویه کاری، زردچوبه و فلفل سیاه را به مخلوط پیاز و سیر اضافه کنید و تفت دهید تا مخلوط سیر و پیاز یکدست شود. سپس قارچ های خرد شده و شسته شده را به قابلمه اضافه کرده و تفت دهید.

مرحله سوم: قارچ ها را خوب سرخ کنید تا آب آن گرفته شود و سرخ شوند. وقتی قارچ ها سرخ شدند، 2-3 فنجان آب اضافه کنید. در این مدت خاویار را ریز خرد کرده و جداگانه سرخ کنید.

مرحله چهارم: مراقب باشید قلیه را زیاد سرخ نکنید تا خورش تلخ نشود. سپس سبزی سرخ شده را به همراه کمی نمک به قابلمه اضافه کنید و بگذارید خورش کاملا جا بیفتد.

مرحله پنجم: بعد از یک تا یک ساعت و نیم سس تمر هندی را به خورش اضافه کنید و صبر کنید تا خورش خوب جا بیفتد و غلیظ شود. در آخر خورش قلیه قارچ را در ظرف دلخواه بریزید و با برنج سرو کنید.

راز خورش خاویار قارچ خوشمزه

در روش سنتی تهیه خاویار، ماهی را به صورت خام به خورش اضافه می کنند، اما در صورت تمایل می توانید آن را کمی تفت دهید و مراقب باشید که گوشت خشک نشود و نرم و آبدار بماند.

برای ترکیب سبزی با خاویار باید نسبت سبزی ها به شدت رعایت شود تا خورش تلخ نشود. تلخی خاویار ماهی معمولاً به دلیل استفاده زیاد از شنبلیله است.

در روش سنتی تهیه خاویار، خاویار را همراه با سیر و پیاز در هاون می کوبند تا کاملا له شود و سپس سرخ می شود. این روش یکی از رازهای خوشمزه تر شدن قلیه ماهی است.

یکی از مهم ترین نکات برای تهیه قلیه ماهی خوشمزه، اضافه کردن روغن به خورش است. در پایان پخت می توانید شعله گاز را کم کنید تا روغن خورش آزاد شود.

سبزیجات قلیه ماهی را باید آنقدر ریز خرد کرد که به صورت خمیر درآیند. برای ریز خرد کردن سبزی می توانید آن را همراه با پیاز در غذاساز بریزید تا تا حد امکان ریز خرد شود و پیاز در خورش دیده نشود.

در صورت تمایل می توانید یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را در روغن تفت دهید و در اواسط پخت به قلیه ماهی اضافه کنید تا خورش خوش رنگ شود.

در برخی مناطق ایران قلیه ماهی را با رب انار تهیه می کنند که در این صورت به جای تمر هندی از رب انار ترش یا ملاس استفاده می شود.

برای تهیه قلیه ماهی می توانید از هر نوع ماهی مانند سالمون یا هر ماهی دیگری که دوست دارید استفاده کنید. مهم است که ماهی گوشتی باشد.

پختن قلیه ماهی با میگو نیز مرسوم است. در این روش می توانید ماهی را جایگزین میگو کنید و خاویار میگو داشته باشید.

اگر ماهی ندارید می توانید خاویار تن ماهی را به همین ترتیب تهیه کنید.

برخی از جنوبی ها پس از خوردن قلیه ماهی خرمای کنجد می خورند تا سردی ماهی را خنثی کنند.

برخی از جنوبی ها قلیه ماهی را با نان و بدون برنج می خورند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا