آشپزی

راز خوشمزگی سمنو + ترفندهای ویژه در سال ۱۴۰۳

خرید فالوور از سایت اینبو

در این مطلب از سایت سرگرمی روز قصد داریم نکات و راز خوشمزگی سمنو را به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم در ادامه مطلب همراه ما باشید.

راز خوشمزه سمنو

راز طعم سمنو نکات پخت سمنو و راز داشتن چهره ای زیبا سایت سرگرمی روزامیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گیرد.

سمنو عصاره جوانه گندم است که به عنوان یکی از اجزای مهم سفره هفت سین در جشن نوروز استفاده می شود. این محصول غذایی دارای خواص بهداشتی فراوانی است و در عید نوروز نماد قدرت و برکت به شمار می رود. در برخی از مناطق کشور در روزهای پایانی سال سمنو به صورت دسته جمعی طبخ می شود.

سمنو دارای ویتامین ها و آنتی اکسیدان های زیادی است که آن را به یکی از مواد غذایی با خواص فراوان تبدیل کرده است. طب سنتی سمنو را طبیعتی گرم و معتدل می داند. هر 100 گرم سمنو حاوی 300 کیلو کالری، 0.6 گرم پروتئین و 52 گرم کربوهیدرات است.

سمنو با مزایای فراوانی که دارد به یکی از نمادهای اصلی و مهم اعیاد ایرانیان یعنی نوروز تبدیل شده است. این دسر خوشمزه می تواند جایگزین خوبی برای کیک ها و بیسکویت های سازمانی در برنامه های غذایی مغذی تر باشد. لازم است بدانید در تهیه سمنو از هیچ گونه شیرین کننده استفاده نمی شود و طعم شیرین آن به طور طبیعی از جوانه گندم می آید.

مواد لازم برای پخت سمنو

گندم: 1 فنجان

آرد مخصوص سمنو، آرد گندم یا آرد نان سنگک: ۲ پیمانه

آب: 5 لیوان

آموزش آشپزی سمنو

برای تهیه سمنو خانگی نیازی به استفاده از شکر نیست و طعم شیرین سمنو از جوانه گندم می آید. مراحل تهیه بذر خانگی به شرح زیر است:

گندم را با دقت تمیز کنید و با آب سرد بشویید. دانه های شکسته گندم را بردارید و مطمئن شوید که همه دانه ها سالم هستند.

دانه های شسته شده را در ظرف مناسبی گذاشته و با آب پر می کنند. آب روی گندم باید دو انگشت باشد. ظرف را در جای خنک و تاریک قرار دهید و اجازه دهید گندم به مدت دو روز جوانه بزند.

در این دو روز 4 تا 5 بار آب گندم را عوض کنید. در این مدت گندم جوانه می زند و سفید می شود.

گندم های جوانه زده را به مدت 24 ساعت در یک پارچه تمیز کننده مرطوب قرار دهید تا دانه ها ریشه بزنند. در این مدت، پارچه باید همیشه خیس باشد.

بعد از یک روز گندم ها را در آبکش بریزید. توجه داشته باشید که گندم ها نباید روی هم انباشته شوند. ارتفاع گندم در آبکش باید حدود 2 سانتی متر باشد.

گندم را با فشار ملایم آب بشویید. فشار آب نباید زیاد باشد تا به جوانه ها آسیبی وارد نشود. سپس گندم ها را در همان آبکش نگه دارید و یک پارچه مرطوب روی آن ها قرار دهید. این پارچه باید همیشه خیس باشد. گندم جوانه زده باید ۲ تا ۳ روز در این حالت بماند.

در این مدت چند بار دستمال نظافتی را آبیاری کنید تا پارچه بوی نامطبوع ندهد. یادتان باشد که اگر گندم خیلی سبز و دراز شود و از پارچه نظافت بیرون بیاید، از تلخی و شیرینی آن کاسته می شود. برای اصلاح سمنو کافی است گندم گل بدهد و جوانه بزند.

جوانه ها را زیر آب لوله کشی بشویید، خوب بشویید و سپس گندم های جوانه زده را تکه تکه کنید. سپس گندم های جوانه زده را با کمی آب گرم در مخلوط کن بریزید تا خوب مخلوط شوند.

گندم مخلوط را در یک صافی پارچه ای گذاشته و فشار می دهیم تا آب آن کاملا جدا شود. سپس به تدریج آب گندم را روی آرد گندم یا سنگ بریزید و مخلوط کنید. اگر آرد گلوله شد، آن را از صافی یا صافی رد کنید.

مواد فوق را همراه با 5 پیمانه آب در قابلمه مناسبی روی حرارت متوسط ​​قرار دهید و مدام هم بزنید. وقتی مخلوط به جوش آمد، حرارت را کم کنید و هر از گاهی هم بزنید تا بلغور غلیظ شود.

شعله پخش کن را زیر قابلمه قرار دهید و درب قابلمه را بپوشانید. این کار برای بهبود رنگ سمنو و زیبایی سمنو می باشد. سمنو را یک ساعت خیس کنید و در این فاصله چند بار هم بزنید تا فرو نرود. در نیم ساعت آخر پخت، برای بهتر شدن طعم و بوی دانه، مقداری بادام یا گردو را با پوست داخل دانه بریزید.

با امتحان بهترین روش پخت سمنو که هم شیرینی متعادلی دارد و هم بدون شکر افزودنی، می توانید صبحانه ای مقوی و سالم را در خانه مخصوصا برای کودکان و زنان باردار تهیه کنید و از دستاوردهای آشپزی خود لذت ببرید.

راز خوشمزه سمنو

در برخی از مناطق ایران برای تهیه آرد بذر گندم را در پارچه یا کیسه نخی گذاشته و روی آن آب می پاشند. این عمل هر چند ساعت یکبار تکرار می شود تا دانه ها خیس شوند و بتوانند جوانه بزنند. تا زمانی که ساقه سبز گندم مشخص شود این کار را انجام می دهند. به یاد داشته باشید که این ساقه نباید زیاد رشد کند زیرا کنجاله دانه را تلخ می کند.

سپس گندم جوانه زده را از پارچه نخی جدا کرده و در مکانی گرم و خشک پهن می کنند تا خشک شود. وقتی دانه ها خشک شدند، آسیاب می شوند و از آرد به دست آمده برای تهیه سمنو استفاده می شود.

برای اینکه سمنو رنگ زیباتری داشته باشد، سه ساعت قبل از پخت 2 تا 3 قاشق غذاخوری روغن حیوانی به آن اضافه می شود. این باعث زیبایی رنگ سمنو می شود.

هنگام پخت سمنو باید مراقب شعله باشید و آرام آرام بپزید. برای پخت سمنو باید حوصله داشت چون زمان زیادی می برد و باید حداقل 3-4 ساعت روی گاز بنشیند.

دلیل خاصیت کشسانی سمنو وجود جوانه گندم در آن است. جوانه گندم حاوی ویتامین ها و خواص زیادی است که برای سلامتی بدن مفید است.

برخی معتقدند که این کار زیبایی سمنو را بیشتر می کند و به همین دلیل یخ را داخل سمنو می ریزند.

اگر شما هم نسخه بهتر و سریع تری از روش تهیه بذر خانگی دارید، فراموش نکنید که آن را در قسمت نظرات همین مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

هنگام تهیه بذر خانگی بهتر است از پارچه نخی برای خیس خوردن گندم استفاده کنید و هر چند ساعت یکبار پارچه را خیس کنید تا گندم خوب جوانه بزند.

هنگامی که بلغور خانگی خود را پختید، نوبت به تزئین آن می رسد. برای تزیین سمنو می توانید از گردو، بادام و پسته آسیاب شده استفاده کنید.

اگر غلظت بلغور خانگی خیلی زیاد بود می توانید مقداری آب به بلغور اضافه کنید و دوباره بگذارید بجوشد.

به یاد داشته باشید، اگر جوانه گندم سبز شود، دانه شما تلخ می شود.

نکات پخت سمنو

برای تهیه بذر بهتر است گندم مرغوب و تازه داشته باشید.

استفاده از ظرف مسی در پخت سمنو باعث قرمز شدن آن می شود.

مدت زمان ماندن گندم در آب به هوای گرم و سرد بستگی دارد. در تابستان 2 روز در آب ماندن کافی است.

پارچه پنبه ای بیش از نایلون توصیه می شود زیرا رطوبت را حفظ می کند.

بعد از اینکه گندم را داخل پارچه گذاشتید، آن را در آبکش بگذارید.

برای حفظ رطوبت پارچه می توانید از اسپری آب استفاده کنید.

برای تهیه سمنو توصیه می شود از گندم شمال استفاده شود زیرا از گندم جنوب شیرین تر است.

اگر بلغور شما خیلی غلیظ شد با اضافه کردن کمی آب و جوشیدن مشکل حل می شود.

اگر قصد نگهداری بذر را به مدت 3 یا 4 ماه دارید باید بذر شما متراکم باشد تا بعد از آن خراب و کپک نزند.

مراقب باشید که ساقه های سبز رنگ رشد نکنید زیرا این کار باعث سبز شدن و تلخ شدن بلغور شما می شود.

سبوس گندم را ذخیره کنید زیرا این سبوس گندم است که فواید زیادی دارد.

برای ترکیب کامل شربت گندم و آب ولرم باید آنها را خوب مخلوط کنید تا به هم نچسبند.

راز رنگ زیبای سایت سمنو نی نی دلیل گذاشتن یخ در سمنو راز شیرین شدن سمنو کی به سمنو یخ اضافه کنیم پخت سمنو در ظرف روح بهترین رنگ سمنو چیست دلیل چون سمنو شیرین نیست دلیل تلخ شدن سمنو سایت نی نی

سمنو برای استخوان ها فوایدی دارد

استفاده صحیح از سمنو باعث تقویت کلی بدن و به خصوص استخوان ها می شود. این تقویت به این دلیل است که سمنو حاوی مقادیر زیادی کلسیم و پتاسیم است و می تواند از پوکی استخوان جلوگیری کند. افراد میانسالی که در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند می توانند با سمنو از این بیماری پیشگیری کرده و استخوان های خود را تقویت کنند.

فواید سمنو برای کاهش وزن

فیبر بالای سمنو این ماده غذایی مغذی را برای کاهش وزن مفید می کند. این کار به دلیل سیری طولانی مدت و جلوگیری از تنقلات واکنش نشان می دهد و از پرخوری جلوگیری می کند. اما افراد چاق باید مراقب باشند که به مقدار مناسب مصرف کنند و در مصرف آن زیاده روی نکنند زیرا تعادل در مصرف هر ماده غذایی باعث سلامت بدن می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا