آشپزی

راز خوشمزگی شیرینی سپه سالاری + ترفندهای ویژه در سال ۱۴۰۳

خرید فالوور از سایت اینبو

در این مطلب از سایت سرگرمی روز قصد داریم نکات و راز خوشمزگی شیرینی سپه سالاری را به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم در ادامه مطلب همراه ما باشید.

راز طعم شیرین سپسالاری

راز طعم شیرین سپسالاری و هنر سپسالاری شیرینی خوشمزه و خانگی سایت سرگرمی روزامیدواریم این مقاله برای شما عزیزان جالب باشد.

شیرینی ها و دسرهای ایرانی جزو خوشمزه ترین و پرطرفدارترین دسرها هستند. اکثر دسرهای ایرانی دارای سه جزء اصلی شامل زعفران، گلاب و هل هستند و به همین دلیل عطر و طعم آن ها بسیار مطبوع و منحصر به فرد است.

یکی از شیرینی های سنتی ایرانی سپه سالاری است که شبیه کلوچه است. این شیرینی خوشمزه ریشه در فرهنگ تبریز دارد و معمولاً برای عید نوروز تهیه می شود. در قسمت بعدی طرز تهیه شیرینی خوشمزه سپه سالاری به سبک تبریزی را به شما آموزش می دهیم.

مواد لازم برای تهیه شیرینی سپسالاری

آرد شیرینی پزی 350 گرم

پودر قند 110 گرم

180 گرم کره

2 عدد زرده تخم مرغ

ماست 60 گرم

بکینگ پودر 1 قاشق چایخوری

مواد لازم برای ساخت دستمال

زعفران آب پز 1 قاشق غذاخوری

خرفه یا کنجد به میزان لازم

پودر پسته (برای تزیین)

طرز تهیه سپسالاری شیرین

برای تهیه شیرینی خوشمزه سپه سالاری به سبک تبریزی ابتدا کره را از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسد سپس با پودر قند چند دقیقه با همزن بزنید تا غلیظ و سبک شود.

سپس زرده تخم مرغ را به مخلوط اضافه کنید و با بقیه مواد مخلوط کنید تا یکدست شود. سپس ماست را به آن اضافه کنید و 30 ثانیه دیگر هم بزنید. سپس آرد و بکینگ پودر را الک کرده و در سه مرحله به مخلوط اضافه کرده و مخلوط می کنیم.

حالا همزن را کنار بگذارید و با لیسک مواد را هم بزنید تا خمیر یکدست شود سپس با انگشتان دست خمیر را ورز دهید تا یکدست و یکدست شود. روی خمیر را سلفون بپوشانید و نیم ساعت در یخچال بگذارید تا استراحت کند.

پس از استراحت خمیر، آن را از یخچال خارج کرده، سینی را با کاغذ روغنی بپوشانید و فر را با دمای 180 درجه سانتیگراد گرم کنید. حالا شروع به تهیه شیرینی کنید.

از خمیر را به اندازه یک گردو و تقریباً 30 گرم جدا کرده و به شکل گرد در آورید. اگر از قالب چوبی استفاده می کنید، داخل آن را آرد پاشی کنید، سپس خمیر را داخل قالب فشار دهید تا روی شیرینی طرحی ایجاد شود.

اگر از قالب یا مهر استفاده نمی کنید خمیر را به شکل گرد در تابه قرار دهید و با دست فشار دهید تا کمی کش بیاید. سپس با زعفران رقیق شده روی کیک ها را پاک کنید و در صورت تمایل کمی کنجد، خرفه یا پودر پسته بپاشید.

کیک ها را به مدت 30 دقیقه در فر قرار دهید تا بپزند. وقتی ته کیک ها طلایی شد و کاملا سفت شد یعنی کیک ها آماده هستند و باید از فر خارج شوند. بعد از خنک شدن کیک ها را در ظرف دلخواه بچینید و با چای سرو کنید.

راز طعم شیرین سپسالاری

برای افزودن عطر و طعم دلخواه به خمیر کوکی، بسته به سلیقه خود در انتخاب طعم، می توان مقداری پودر زنجبیل، پودر هل یا پودر دارچین پاشید.

قبل از اینکه کوکی ها را از ماهیتابه خارج کنید بگذارید خوب خنک شوند زیرا وقتی داغ هستند کوکی ها آسیب پذیر هستند و ممکن است از بین بروند.

امروزه برای این نوع شیرینی ها تمبر طراحی می شود و در برخی از شیرینی فروشی ها از این مهرها برای ایجاد طرح های شیرینی سپه سالاری استفاده می شود.

همچنین به جای کره می توانید از کره مخصوص قنادی استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا